Na 25 jaar is Volvo terug met achterwielaandrijving. De 900-serie waren de laatste achterwiel aangedreven Volvo’s. De C40 Recharge en XC40 Recharge modeljaar 2024 zijn de opvolgers. Deze modellen krijgen een upgrade op meerdere fronten. Volvo ziet dit als een goede stap in de richting van een volledig elektrische autofabrikant aan het einde van dit decennium.

Configuratie aandrijflijn

De achterwiel aangedreven Volvo heeft een permanent magneet motor op de achteras. Deze motoren zijn beschikbaar met een maximaal vermogen van 175 kW of 185 kW. Dit is een upgrade ten opzichte van de vorige generatie elektromotor, deze leverde 170 kW.

De C40 en XC40 zijn ook beschikbaar als vierwiel aangedreven variant. De twee elektromotoren leveren samen 300 kW.

Efficiëntie

Volvo heeft de efficiëntie van de modelreeks 2024 verhoogd om zo de actieradius te vergroten. De velgen zijn ontworpen om de luchtweerstand te verminderen. De koeling van het accupakket is veranderd, waardoor er minder warmte verliezen zijn en deze energie in beweging wordt omgezet.

Deze velgen moeten bijdragen aan een hogere efficiëntie.

Actieradius

Er zijn verschillende accupakketten beschikbaar. Met de 69 kWh variant is de actieradius 463 kilometer voor de XC40 en 482 kilometer voor de C40. Dit is een verbetering van zo’n 10 % ten opzichte van de vorige modelreeks.

Mocht dit niet genoeg zijn kan je kiezen voor de 82 kWh accu. De actieradius van de XC40 is met een volle accu 513 kilometer en je rijdt maximaal 532 kilometer met de C40.

Volvo XC40 Recharge.

Topsnelheid

Zowel de C40 als XC40 hebben met alle elektromotor configuraties een topsnelheid van 180 km/h. Ook de vierwiel aangedreven 300 kW versie heeft eerdergenoemde topsnelheid. Volvo heeft eerder al bekend gemaakt alle auto’s vanaf 2020 te begrenzen op 180 km/u.

Interieur

Een snelle blik op het interieur onthult geen grote verandering ten opzicht van de modelreeks die we in 2020 hebben getest. Het touchscreen ondersteunt Android Auto, waarmee veel Google services beschikbaar zijn. Google Maps wordt gebruikt als navigatiesysteem.

Het interieur van de Volvo is strak, maar ogenschijnlijk niet veranderd.

Conclusie

Volvo heeft weer een stap gezet om een volledig elektrische autofabrikant te worden. De C40 en XC40 hebben een upgrade gekregen in de vorm van een andere aandrijflijn en een efficiënter accupakket. Beide modellen zijn verkrijgbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. Na 25 jaar wachten is Volvo dus eindelijk terug met achterwielaandrijving!

Meer Volvo nieuws

pagina 1 van 3

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken