Het is moeilijker om aan de top te blijven, dan er te komen, wordt wel eens gezegd. Veel autofabrikanten proberen een model te leveren dat in het segment van de Mercedes S-Klasse en Audi A8 kan concurreren maar niet altijd met succes, denk aan de Volkswagen Pheaton en. Dat BMW met de BMW 7 Serie succesvol tot de top behoort lijkt me evident. Alleen moeten ze meegaan met de tijd. De huidige 7 Serie dateert uit 2019, daar kun je als succesvol directeur niet meer in verschijnen… Vooral niet nu Mercedes haar S-Klasse aanbod aangevuld heeft de elektrische Mercedes-Benz EQS. De BMW i7 het antwoord uit München.

Uiterlijk nieuwe BMW i7

De introductie van een nieuw model geschiedt altijd in stappen. Nadat BMW eerst glimpsen van de nieuwe BMW i7, en 7 Serie, het internet op slingerde werden de contouren én de massieve grille ten opzichte van de platte koplampen zichtbaar. Bovenin de koplampen zitten dunne ledstrips met daarin ledstrips en richtingaanwijzers. Gescheiden door een stukje bumper bevinden zich de daadwerkelijke kloplampen die standaard voorzien zijn van led-matrixtechniek. Een soortgelijk aangezicht zien we ook bij de nieuwe BMW X7.

Dat een elektrische auto weinig koellucht nodig heeft, is onderhand wel bekend. Daarom een behoorlijk dichte voorbumper, maar wel met een mega-grote grille die geen koellucht functie heeft. Daarvoor is de sleuf aan de onderkant bedoeld. Deze koelt de standaard onderdelen die ook op elke brandstofauto zitten zoals de airconditioning, warmtepomp etc. Aan de zijkanten van de bumper zitten de kenmerkende sleuven die lucht naar de voorwielen stuurt én de auto visueel breder maken. Deze sleuven zitten ook op de achterbumper, al zijn ze daar aerodynamisch minder effectief dan op de voorbumper.

grote grille handig voor een familie bbq

Verder valt op dat de zijkant van voor tot achter een ‘heupje’ heeft. Deze knik maakt de auto visueel nog langer, dan dat hij daadwerkelijk is. De deurgrepen zijn van het type BMW iX. Dat betekent dat het gaten zijn waar je je handen insteekt en dan in de bovenkant knijpt om de deur te ontgrendelen.

Interieur BMW i7

Aan de binnenkant zien we niet een megagroot Hyperscreen scherm zoals in de nieuwste Mercedes modellen, maar een enigszins gebogen scherm die we ook van de, daar hebben we hem weer, BMW iX kennen. Wat wel opvalt is de brede lichtbalk die niet alleen over de gehele breedte van het interieur geplaatst is, maar ook doorloopt in de portieren.

prachtig afgewerkt met regenboogbalk

Het stuurwiel van de i7 is simplistisch van vorm. De onderkant is afgerond en heeft maar twee brede spaken waar wat functionaliteiten in zitten.

BMW i7 specificaties

De accupakketten zijn dezelfde als die van de BMW iX. Dat betekent een netto 71 kWh accupakket in combinatie met 326 pk uit twee elektromotoren én een 105,2 kWh accupakket die samenwerkt met twee elektromotoren die gezamenlijk 523 pk leveren. De actieradius van de ‘kleinste’ i7 40 is ruim 400 kilometer. De i7 50 heeft een actieradius van maar liefst ruim 600 kilometer.

Het is opvallend dat beide i7 modellen geen x aandrijving in de benaming hebben, aangezien ze wel vierwielaangedreven zijn.

geen X bij deze 4WD

De laadsnelheden zijn onderhand geen onderscheidend vermogen voor BMW-modellen. Dus 3-fasen 11 kW op wisselstroom opladen bij openbare laadpalen en thuisladers. Maar menig eigenaar van een i7 kan zich een groter huis permitteren met verzwaring van zijn netaansluiting waardoor e i7 ook met 22 kW opgeladen kan worden. Snelladen kan met maximaal 200 kW gelijkstroom. Hopelijk is de koeling van het accupakket efficiënt genoeg om lang deze 200 kW vast te houden.

Het bericht BMW i7, dit is hem verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken