Vanavond is het een belangrijke avond voor het Nederlands elftal. Bij winst op Noorwegen zullen de Oranje leeuwen een ticket naar het WK veroveren. In autoland is de strijd evengoed tussen Nederland en Noorwegen als het gaat om elektrische auto’s. Noorwegen is vaak het eerste Europese land dat de nieuwste elektrische modellen krijgt vanuit China, maar wat is de verhouding nou precies? Wie wint de wedstrijd Nederland-Noorwegen voor EV’s?

Verkoop EV’s

Ford Mustang Mach-e
Ford Mustang Mach-E

We beginnen met een voor de hand liggende vraag. Welk land verkoopt de meeste EV’s? Om het eerlijk te houden kan er het beste gekeken worden naar het percentage aan verkochte EV’s. Noorwegen heeft namelijk maar een inwonersaantal van 5,38 Miljoen. Toch zijn er in 2020 nog 141.105 modellen verkocht, een verlies van slechts 0,7% tegenover het Covid vrije 2019. Nederland kwam op een aantal van 356.051, wat in verhouding een flink stuk minder is. Dat is niet het enige waar Noorwegen de voorsprong in neemt. In 2020 zijn er in Noorwegen meer elektrische auto’s verkocht dan ICE aangedreven modellen, een unicum in Europa. In totaal zijn er 76.620 nieuwe ev’s over de toonbank gegaan in Noorwegen. Het veel grotere Nederland kwam niet verder dan 70.000 exemplaren. 1-0 voor Noorwegen.

Hoe zit het dan met laadstations?

Laadpunt

De hoeveelheid EV’s dat in Noorwegen is verkocht lijkt alleen maar te stijgen. Afgelopen september kwam het aandeel zelfs tot 72% van alle verkochte modellen. Dan kan de infrastructuur natuurlijk niet achterblijven en dat is niet het enige voordeel dat er is op het gebied van laadpalen. Noorwegen is ook nog eens negen keer zo groot als Nederland in km². Toch is het Nederland dat hier weer een puntje terug pakt. Dankzij de vele laadpalen bij tankstations en algemene parkeerplaatsen, is het aantal hier een flink stuk hoger. In 2020 zijn er meer dan 61.500 publieke laadpunten geregistreerd, meer dan elk ander land in Europa. Noorwegen komt hier met 18.300 laadpalen niet eens in de buurt, zelfs procentueel gezien. Nederland komt namelijk op 3.53 laadpalen per 1000 inwoners en Noorwegen slechts op 3.4. De gelijkmaker is binnen.

Aantrekkelijkheid voor EV’s

Dan rest nog de vraag, waarom worden de meeste nieuwe EV’s dan geïntroduceerd in Noorwegen? Merken als BYD, Hongqi en NIO besloten allemaal dat Noorwegen voor hun de beste plek is, en dat komt niet door de warme temperaturen daar. Nee, het is een ander soort klimaat dat EV’s zo aantrekkelijk maakt, namelijk de belastingschaal. Het opheffen van importbelasting en omzetbelasting zijn voor fabrikanten de hoofdreden om naar Noorwegen te komen. Naast dat betaalde de Noren tot 2021 geen motorrijtuigenbelasting op hun schone EV’s. Dit en diverse andere regelingen zorgt ervoor dat een nieuwe Volkswagen Golf duurder is dan een elektrische E-Golf.

Credit to – Elbilforening

Al deze voordelen maken Noorwegen in dit geval de winnaar van het EV kwalificatieduel.

Eindstand 1-2 Noorwegen.

Het bericht Nederland-Noorwegen wie wint er? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken