Voor ieder wat wils daar bij BMW, van klein tot groot, van snel tot nog sneller, BMW heeft een auto voor ieder segment. Toch lijkt de BMW X2 bij de meeste kopers onder de radar te vliegen. Een bijzonder tafereel, want de X2 is juist ontwikkeld om op te vallen.

Sterktes Zwaktes
+ Sportief rijgedrag – Ruimte achterin
+ Design – Verbruik
+ Ergonomie interieur – Prijs
BMW X2 offroad

Wat is de BMW X2?

Wie één zegt, moet ook twee zeggen, en dus is de BMW X2 de volgende stap in de rangorde der X-modellen van BMW. Met de X1 introduceert het merk uit München zijn SUV-lijn aan de kopers en dus moet de X2 op een andere manier opvallen. BMW heeft dit gedaan door een spannende shooting-break stijl mee te geven aan het model. Niet geheel een SUV-Coupé zoals concurrenten Mercedes en Audi doen met respectievelijk de GLC Coupé en de Q3 sportback, maar wel anders genoeg om op te vallen.

Ons testmodel betreft een Plug-in hybride BMW X2 xDrive25e in het prachtige Sunset Orange. Het motorblok produceert samen met de elektromotor een gezonde 220 pk en volledig elektrisch rijden is mogelijk tot iets meer dan 50 kilometer. Prijzen beginnen bij deze uitvoering op 51.586 euro, ruim 4000 euro goedkoper dan de langzamere xDrive20i. In dit geval staat BPM dus voor BMW per maand, en valt het een stuk gunstiger uit.

xDrive logo

Hoe rijdt het?

Zoals gezegd zorgt de elektrische aandrijving voor een lagere uitstoot en dus een lagere vanafprijs. De xDrive25e is de enige plug-in hybride combinatie voor de X2. Het motorblok produceert op zichzelf slechts 125 pk, een aantal dat zelfs de basis 1.8 nog overtreft. Echter zorgt de toegevoegde 95pk sterke elektromotor voor een 0-100 tijd van slechts 6,8 seconden. Het lijkt er dus op dat de xDrive25e een oplossing heeft voor iedereen. De samenwerking tussen benzinemotor en elektromotor verloopt tevens erg soepel. Het kenmerkende gedrang van een plug-in hybride, waarin één motor vaak de baas wilt zijn van de ander, is hier niet aanwezig.

Voor sportief rijden is er de mogelijkheid om de sport stand in te schakelen. Dit zet alle systemen op scherp en laat de vierwielaandrijving zijn werk het beste doen. De benzinemotor drijft de achterwielen aan en de elektromotor houdt zich bezig met de vooras. Een combinatie die goed werkt, zolang er genoeg wordt geplugd. Met 1705 kg is de BMW X2 xDrive25e zeker geen lichtgewicht, maar het chassis weet goed om te gaan met de extra motor. De auto stuurt scherp en neutraal door de bochten zonder al te zwaar aan te voelen.

BMW X2 xDrive25e

Naast de rijstanden voor het chassis zijn er ook rijstanden voor de elektrische aandrijving. In MAX eDRIVE zal alleen de elektromotor het werk doen, bij SAVE zal deze juist zoveel mogelijk bespaard worden. Op AUTO eDRIVE kiest de BMW X2 zelf een geschikte combinatie.

Sterke punten

De aandrijving weet op een hoop vlakken indruk te maken, maar het is de styling die als eerste in het oog springt. Langs de zijkant loopt er een krachtige lijn naar boven richting de achterlichten, dit geeft de auto een stoere en krachtige houding. Combineer dat met de geknepen snuit en de semi-hoekige wielkasten, en het enige wat er nog mist is een prestigieuze badge. Een badge op de C-stijl is daarop het antwoord, net zoals op de legendarische BMW M1.

BMW X2 C stijl

Binnen in de X2 straalt er een duidelijke BMW gevoel, wat betekent dat de afwerking op een hoog niveau zit. Vooral op ergonomisch gebied is het duidelijk dat BMW voorop loopt met het i-Drive systeem. Een draaiknop met diverse sneltoetsen die het bedienen van het multimediascherm erg gemakkelijk maakt. Het scherm van het multimediasysteem is ook precies goed gepositioneerd op het dashboard. Om het geheel af te maken kiest BMW voor een draaiknop om de temperatuur in te stellen. Een stuk beter dan een touch sensitive oplossing, zij het dat de draaiknop wel erg zwaar draait.

Zwakke punten

Op ergonomisch gebied weet de X2 ons dus te overtuigen, maar dat veranderd als wij eenmaal achterin in stappen. Nou weet ik dat 1.94 m vrij lang is voor een persoon, maar ik had toch wel gehoopt op iets meer ruimte achterin. Beenruimte is beperkt, maar hoofdruimte is nagenoeg niet bestaand. Als klap op de vuurpijl loopt het dak in het midden van de achterste rij ook nog eens naar beneden. Voor een volwassenen is het te krap, maar voor kinderen is het wel geschikt.

beperkte hoofdruimte

Een ander irritatiepunt zijn de rijmodi, deze doen niet altijd hetgeen wat je ervan verwacht. De X2 stimuleert het om zoveel mogelijk te rijden in Max eDRIVE, oftewel volledig elektrisch. Echter als je de auto vervolgens in sport modus zet, dan blijft de auto volledig elektrisch. Het resultaat? Een 1705kg, voorwielaangedreven, 95 pk sterke Ultimate driving machine. Zet de auto daarom vooral op AUTO eDRIVE om dit probleem zoveel mogelijk te vermijden.

Verder zijn er kleine punten als de elektrische achterklep die af en toe slecht reageert, de wireless telefoonlader die te klein is voor nieuwe smartphones, en het feit dat als er niet geplugd wordt, je gemiddelde benzineverbruik gehalveerd wordt naar ongeveer 1 op 10.

Uitrusting

Ons testmodel van maar liefst 67.522 euro is alles behalve een standaard aangekleed model. Zo is het M Sport pakket aangevinkt, wat betekend; M Sport bumpers, 19 inch velgen, Cruise control, sportstoelen en diverse M badges verstrooit over de auto. Het bekende rood en blauw van de M-Line loopt zelfs door in de gordels, een leuk detail. Lederen zetels in ‘Dakota Mokka’ en ‘Fineline Stream’ edelhout op het dashboard kleden het geheel netjes aan.

BMW dashboard

Harman en Kardon zijn ook weer van de partij, dus het geluid in de X2 is uitstekend voorzien. Keyless entry is uiteraard aanwezig en de elektrische achterklep kan door middel van een voetbeweging geopend worden. Welke voetbeweging dat precies is durven wij niet te zeggen, want het systeem werkt ongeveer 50/50 bij ons.

BMW X2 kofferbak

Ondanks de beperkte ruimte achterin, hebben de kinderen niet veel om over te klagen. Het panoramadak zorgt voor een hoop licht achterin. Elektrische ramen zijn ook aanwezig net zoals twee bekerhouders als de middelste zitting is ingeklapt. Niet dat ze dit gaat opvallen, want de USB C-poorten in de middenconsole zijn natuurlijk véél belangrijker.

Conclusie BMW X2 xDrive25e

De BMW X2 xDrive25e is een leuke auto om naar te kijken en om in te rijden. Er zijn genoeg keuzes om de auto eigen te maken en de volledig elektrisch aandrijving-modus is ook een plus. Echter is de X2 met zijn 4.36m geen ruimtewonder te noemen, andere merken doen dit beter. BMW zelf doet dit ook al beter met de op één of andere manier grotere BMW X1. De X2 xDrive25e bevindt zich wat dat betreft in een te hoge prijsklasse om echt een verkoophit te zijn en dat is jammer.

Het experiment van BMW om een aantrekkelijke SUV/Coupé te maken zonder er een SsangYong Actyon daklijn aan te geven is een applaus waard. Er valt wat voor te zeggen dat de X2 juist daarom meer zijn eigen model is en er ogenschijnlijk beter uitziet. Wees echter niet verbaasd als de volgende X2 meer zal lijken op een X4 of een X6.

BMW X2 xDrive25e

Het bericht Rijtest BMW X2: de vergeten SUV coupé verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken