Rijtest BMW Z4 M40i Roadster! Als je tegenwoordig een sportieve roadster wilt kopen, is de keuze niet zo groot meer als voorheen. De nieuwe Mercedes SL is een slag duurder geworden en de Nissan Z komt niet meer naar Europa. BMW is het echter gelukt om de Z4 een nieuwe generatie te geven door samen te werken met Toyota. De BMW Z4 is daarbij meer bedoeld om de bergwegen te bewonderen en de Toyota Supra om ze te verslinden. Toch heeft BMW ook een bepaalt imago om hoog te houden, en dus krijgt ook de Z4 een M-arrangement, soort van.

Sterke punten + Scherp stuurgevoel + Weinig windruis + i-Drive systeem
Zwakke punten – Aandachtschreeuwend – Geen kapbedekking – Te kleine wielbasis

BMW Z4 open en dichte kap

BMW Z4 M40i Roadster

Wat is de BMW Z4?

De derde generatie van de BMW Z4 is inmiddels alweer vier jaar oud en grijpt terug naar het origineel. Het dakmechanisme is weer terug naar een traditionele softtop, met als bijkomend voordeel dat de auto ook 50 kilogram lichter is geworden. Dankzij een 50/50 gewichtsverdeling is het sportieve karakter echter gebleven. In ons testvoertuig is dit nog extra aangedikt omdat het de BMW Z4 M40i betreft. Dankzij een 3,0 liter zescylinder met 340 pk, gaat de Z4 van 0-100 km/u in 4,5 seconden.

3,0 liter V6

3,0 liter V6

Als top of the range Z4, zijn de prestaties vergelijkbaar met de snelste Supra. De prijs begint echter al wat lager, met een vanafprijs van € 85.022,- tegenover € 89.395,- voor de Supra. Ons model is daarnaast uitgevoerd in de optionele Frozen Grey II Metallic met 19 inch velgen. Dit brengt de totaalprijs rijklaar op €96.674,87,- en dat brengt de M40i in een gevaarlijk gebied. Rond deze prijs is namelijk ook een sportieve Porsche 718 (Boxster) convertible een optie. De BMW Z4 is echter meer gefocust op het cabriogevoel dat besprenkeld is met wat sportiviteit. Een auto om flinke afstanden mee af te leggen met het dak naar beneden.

BMW Z4 M40i Roadster

Hoe rijdt het?

Om de BMW Z4 op de juiste manier te kunnen testen, zijn wij naar het prachtige Limburg afgereisd. Neerlands meest heuvelachtige provincie en thuisbasis van de bekende Mergellandroute. Wat ons betreft een perfecte plek om de Z4 eens goed te kunnen testen. Met de startknop ingedrukt gromt de Z4 naar 2500 toeren om vervolgens weer te zakken naar een iets minder aanwezige 1000 toeren. Het dakmechanisme gaat met de druk van een knop volledig elektrisch naar beneden. Wij tellen twaalf seconden voordat het de handeling klaar is en je van het buitenweer kan genieten. Dit kan al rijdend tot een snelheid van 50 km/u, wat handig is als het plots gaat regenen.

Interieur BMW Z4

In de stad op weg naar de heuvels gedraagt de Z4 zich keurig. In comfort modus is het gaspedaal goed te doseren zonder dat je gelijk extra dunne schoenen moet hebben. Eenmaal in de heuvels is het een kwestie van pook naar links en lekker gaan flipperen. De automatische versnellingsbak met acht versnellingen is te bedienen met paddle shifters achter het stuur.

Ondanks dat er een sport stand aanwezig is, maakt het zelf schakelen een groter verschil voor de rij ervaring. Iedere versnelling schiet vlot door naar de volgende en met de voet wat dieper in de mat komt de Z4 helemaal tot leven. De carrosserie blijft mooi vlak in de bochten zonder erg stug aan te voelen. Dankzij de 50/50 gewichtsverdeling ontstaat er een neutraal maar scherp rijgedrag. Wij hebben de Z4 op geen moment betrapt op onder- of overstuur bij normaal gebruik. Mocht de wens er voor het laatste punt toch zijn, dan is dat ook geen probleem

BMW Z4 in Limburg

Sterke punten

De kenmerken van een goede cabrio zijn duidelijk aanwezig in de basis van de BMW Z4. Ondanks dat het een volledige cabrio is met een stoffen dak, is het elektrisch openen en sluiten van het dak tot 50 km/u mogelijk. Ook zorgt het ingebouwde windscherm voor weinig wind geluid, zelfs op de snelweg. Het windscherm is gemonteerd aan de rolbeugels maar gemakkelijk los te halen en op te bergen.

BMW Z4 dak open

Wanneer de kap naar beneden is, ontstaat er een gevoel van vrijheid en mogelijkheden. De allure van een achterwielaangedreven, zescilinder cabrio op een mooie autoroute is groot. Echter weet de BMW Z4 ook in minder ideale omgevingen nog steeds te overtuigen. In de stad is er goed overzicht rondom en voelt de auto kleiner dan dat die is. Op dijkwegen en heuvelachtige gebieden heeft de motor voldoende kracht heeft en zorgt het chassis niet voor onverwachte verrassingen. Een goede combinatie aan kracht en comfort.

Infotainment scherm Z4

De vorige generatie BMW i-Drive is nog steeds één van de betere multimediasystemen voor onderweg. Het bekende systeem met de draaiknop communiceert uiterst gemakkelijk tijdens het rijden. Ook zijn de knoppen rondom het i-Drive systeem overzichtelijk en goed bereikbaar. Er mogen dan wel iets meer knoppen zijn dan bij de nieuwste modellen, het komt de werking ervan alleen maar ten goede.

Zwakke punten

Ondanks dat de Z4M40i de sterkste uitvoering is van de Z4, voelt het toch als een compromis. Het is meer een Grand Tourer dan een echte sportauto, maar door het M-pakket voelt het alsof de Z4 daar anders over denkt. Er zijn ook op net iets teveel plekken een M badge te vinden, maar dat is een kwestie van smaak. Bij de derde keer opstarten zou je ook wel eens willen dat die niet gelijk 2500 toeren draait. Dit gaat ten koste van het karakter dat de Z4 op zichzelf al is. Door iets minder schreeuwerig te zijn, zou de auto volwassener en exclusiever voelen.

M40i dorpel

Daarnaast lijken de proporties van de Z4 net niet helemaal te kloppen. Design is uiteraard subjectief, maar de wielbasis voelt ongeveer tien centimeter te klein voor de auto. Hierdoor ontstaat er een flinke overhang aan de voor- en achterkant om te maskeren. Dat is ze aardig gelukt en de BMW Z4 is absoluut geen lelijke auto. Maar vanuit sommige hoeken voelt het ontwerp wat onwennig.

en profil BMW Z4

Uitrusting

Ons testvoertuig is voorzien van het M Sport Plus pakket. De 19 inch lichtmetalen velgen zijn hier een onderdeel van, net zoals het zwart lederen interieur. Om toch wat kleur in het interieur te krijgen zijn de gordels voorzien van de bekende rode en blauwe M-strepen. Het dashboard is voorzien van Sensatech, een nep lederen materiaal dat voor een nette afwerking zorgt.

Interieur BMW Z4

Automatic climate control is een prettige toevoeging in de warme zomermaanden en verwarmde stoelen voor de wintermaanden. Een cabrio moet immers voor ieder seizoen gebruikt kunnen worden. In de middenconsole is er een plek om je telefoon op te laden en ook twee usb poorten. Door op een knop te drukken scharniert de middenconsole open en verschijnen er twee bekerhouders. Omdat het rechterdeel van de middenconsole groter is, kan je als bestuurder de bekerhouders gebruiken zonder dat je daar een armsteun voor hoeft op te geven. De flessen zitten echter wel in de weg als je de i-Driveknop wilt gebruiken.

Conclusie BMW Z4 M40i

De BMW Z4 M40i is een cabrio met meerdere gedaantes. Een comfortabele riviera cruiser en een sportieve roadster in één. Het M-sportpakket zal in de meeste gevallen genoeg zijn om je sportieve rij-ambities te plezieren. Een echte M-auto kan je het daarentegen niet noemen en daar ligt nou juist het gevaar waar de Z4M40i zich in bevindt. Er is op bepaalde plekken een keuze gemaakt tussen een pure sportauto, of een comfortabele cabrio. Het zal het een kwestie van smaak zijn of je het eens bent met deze keuzes.

Wat ons betreft is de essentie van de Z4 er één van het genieten van de N-wegen. Van de snelweg af en lekker met het dak naar beneden naar je bestemming toeren. Het M-sport pakket biedt een toegevoegde waarde op de auto, maar vergeet niet de sDrive20i of sDrive30i voor een nog betere deal.

Het bericht Rijtest BMW Z4 M40i Roadster: Identiteitscrisis verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Meer BMW nieuws

pagina 1 van 5

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken