Er zijn de afgelopen jaren vele nieuwe merken ontstaan met een bekende naam. Cupra, Polestar en ook DS zijn hun eigen weg opgegaan als volwaardig eigen merk. De in 1955 gepresenteerde Citroën DS is zonder twijfel één van de meest iconische auto’s uit de 20ste eeuw. Genoeg geschiedenis dus om van te profiteren, maar ook een hoge lat om overheen te gaan. Is de nieuwe DS4 eindelijk het merkwaardige merk-waardig, of blijft de originele godin nog buiten bereik?

Sterke puntenZwakke punten
+ Subliem design- Beenruimte achterin
+Rijcomfort- Knoppenverdeling
+ Slimme rijstanden- Onsportief

DS4-ETENSE 225, Crystal Pearl, boom, glazen gebouw, blauwe lucht

Wat is de DS4?

De nieuwe DS4 kan beschouwd worden als de eerste door DS ontworpen DS4. Het origineel uit 2010 heeft vele kenmerken moeten overnemen van de Citroën C4 en wist daarom nooit volledig te overtuigen. Op het gebied van design weet deze generatie dat absoluut wel te doen. Ondanks dat het PSA EMP2 onderstel gedeeld wordt met vele andere voormalige PSA producten, is de DS4 niet snel te verwarren met iets anders. Zowel van binnen als van buiten zijn er overal bijzondere driehoekvormen te vinden met als klapstuk de opvallende rijverlichting. Onze testversie betreft de DS4 E-TENSE Plug-in Hybride met 225 pk. Het accupakket van 12,4 kWh waar onze Plug-In hybride van is voorzien, zorgt voor een volledig elektrisch WLTP bereik van 54 kilometer. Voldoende bereik om het meeste woon-werkverkeer grotendeels elektrisch te doen. De 20 inch velgen, optionele Cristal Pearl lakkleur en Criollo Brown Nappa horlogeband lederen bekleding komen met een adviesprijs van €58.438,-.

Hoe rijdt het?

Als de woorden ‘sacreblue’ of ‘mon dieu’ je te binnen schieten bij het horen van de prijs, dan ben je niet alleen. Bijna zestigduizend euro voor een C-segment cross-over is behoorlijk beacoup. Maar de DS4 geeft je dan ook een ervaring waar vele andere merken juist van afstappen. De gehele focus ligt op een zo comfortabel mogelijke rijervaring aan te bieden. Een verfrissende en gedurfde instelling zoals alleen van een op en top Frans merk als DS kan komen.

20 inch velgen, straatstenen, perkje, glazen gebouw, witte lucht

De rijstand Comfort is dan ook waar de DS4 het beste tot zijn recht komt. Het hybride systeem zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk elektrisch gereden wordt, want dit is stiller. Niet dat je het snel hoort dat de 1.6 liter verbrandingsmotor aan staat want de cabine is prima geïsoleerd. Alleen wanneer het gaspedaal flink wordt ingedrukt schiet de benzinemotor te hulp voor de gewenste paardenkracht. Ook de vering heeft een moderne oplossing om comfort naar de 21ste eeuw te brengen. De DS4 scant in Comfort modus de weg zodat de vering zich kan aanpassen op eventuele oneffenheden. Dit zorgt ervoor dat ieder wiel zich concentreert op een eigen stukje asfalt. Het resultaat is een auto dat erg comfortabel is, maar minder geschikt is voor sportief rijden. In Sport stand weet de DS4 zijn 225 pk maar lastig op de weg te krijgen, zeker in de regen. Maar goed, je koopt een suède handschoen ook niet om mee te boksen.

Sterke punten

Het sterkste punt van de DS4 is er één die lastig toetsbaar is, design. DS lijkt erin geslaagd te zijn om een ontwerp te maken dat zowel opvalt maar tegelijk niemand weg jaagt door zijn bijzondere vormen. Of het uitgesproken ontwerp bij jou past is een ander punt, maar het is zeker een model dat tegenover zijn concurrenten in positief licht opvalt. Het interieur complimenteert de bijzondere buitenkant met een minstens even extravagante binnenkant. Overal waar het oog op valt is er wel een driehoek of hexagon te vinden. Het instrumentarium is gemaakt in een mooie zwarte pianolak en het horlogeband motief in de stoelen is een leuke vondst.

interieur DS4, bruin nappa leder, DS logo, multimediascherm

De optionele Cristal Pearl lak past goed bij de scherpe lijnen van de DS4, maar ook de basiskleur doet dit ook al meer dan voldoende. Net zoals vele Stellantis producten, is de basiskleur niet wit of grijs, maar juist een opvallende kleur. Copper Gold is in dit geval de chique kleur die de DS4 standaard mee krijgt, een groot pluspunt wat ons betreft!

De elektrische aandrijving van de E-TENSE 225 werkt zeer soepel met de 1.6 liter motor. Ook is er goed over nagedacht hoe de elektrische lading het beste gebruikt kan worden. Met E-Save kan er gekozen worden om 10 of 20 km aan elektrisch bereik over te houden. Wanneer dit in combinatie met het navigatiesysteem in gebruik is, kiest de DS4 zelf de meest gunstigste momenten om de elektriciteit te gebruiken. Inclusief diverse onverwachte regeneratie momenten kwamen wij precies uit op de hoeveelheid kilometer waar de E-Save op staat.

Zwakke punten

De verhoudingen van de nieuwe DS4 zijn dan wel prettig voor het oog, maar niet altijd voor andere lichaamsdelen. Beenruimte is een schaarste achterin en ook van de hoofdruimte blijft er niet veel over. Dit aspect wordt nog extra versterkt door het feit dat de voorste stoel pas naar de bestuurderspositie gaat wanneer je zit en de Start engine knop indrukt. De achterpassagiers zullen dus even moeten wachten totdat jij zit en de auto hebt gestart voordat ze kunnen zitten.

Het rempedaal gevoel zal voor oudere DS bezitters bekend voor komen. In de regeneratieve Brake stand, remt de auto op de elektrische motor af. Echter als er harder geremd moet worden dan grijpt het rempedaal pas te laat in en te rigoureus. Ook is de ergonomie keuze van diverse knoppen herkenbaar van andere bijzondere DS/Citroën modellen. Zo zitten de knoppen van de elektrische ramen te hoog en de Home knop van het multimediascherm verstopt achter het stuur.

Uitrusting

DS4 achterlicht, diamantjes, laadkabel, DS logo, Crystal Pearl kleur

De DS4 is in dit geval gespecced door iemand die niet bekend is met het woord nee. Werkelijk alle beschikbare opties van het model zitten erop en dat zijn er een hoop. Adaptive Cruise Control, Blind Spot Monitoring en Night Vision zorgt ervoor dat er 24/7 voor je gekeken wordt. Extra ondersteuning vinden wij in de vorm van een goed doordachte Head-up display. Door op een knop op het stuur te klikken zoomt het display verder in op de gewenste rijafstand, zodat dit duidelijker aangegeven is. Ook veranderd de snelheid naar blauw wanneer er elektrisch gereden wordt.

Een elektrische achterklep met bewegingssensor maakt het inladen van de achterklep gemakkelijker. De 390 liter aan bagageruimte is echter wat aan de kleine kant. Het glazen elektrische panoramadak heeft een grote opening maar neemt kostbare hoofdruimte in. De bijzondere horlogeband lederen stoelen zijn verwarmd en verkoeld met een massagefunctie. In de middenconsole bevinden zich twee usb-c poorten en een draadloze oplaadmogelijkheid voor geschikte smartphones. Iets verder naar achteren bevindt zich een gekoelde opbergruimte dat helaas net niet groot genoeg is voor een 0.5 liter fles. Ook de passagiers achterin krijgen de mogelijkheid om hun telefoon op te laden met twee usb-c poorten. Een goed gevuld pakket dus.

Conclusie DS4

DS biedt met de DS4 een interessant alternatief tegenover de gemiddelde C-segment cross-over. Er is een concrete keuze gemaakt dat dit een auto is voor comfort. Een frisse wind  in een zee aan cross-overs met als karaktereigenschap; de sport knop. Het design loert je ernaartoe, maar het gebrek aan ruimte kan je even goed weer afstoten. Dit is niet ongehoord voor het premium-segment waarin de DS concurreert. Echter zullen de voornamelijk Duitse concurrenten nog een betere badge in hun voordeel hebben. Een truc dat de DS met zijn focus op comfort niet zal kunnen gebruiken.

Wat de auto echter beter doet dan bijna alle auto’s in zijn klasse, is klasse. Het bijzondere gevoel van exotische Franse auto’s van weleer is altijd lastig te definieerbaar geweest. Vaak zorgen de gebreken juist voor een bepaalde aantrekkingskracht, en in de korte tijd dat wij met de DS4 mochten samen brengen lijkt dit model hier ook aanleg voor te hebben. De binnenruimte is krap achterin en de kwaliteit van het interieur is niet op het niveau van zijn Duitse concurrenten. Maar toch. Toch kan ik mij niet inhouden om nog een keer om te kijken wanneer ik wegloop van de DS4. Waarom dat precies is? Laten we het houden op een bepaalde ‘je nais sais quoi’.

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken