De hybride techniek in de nieuwe Honda HR-V stamt af van de Honda-motor waar Max Verstappen mee rijdt. Toch staan de Formule 1 auto en de nieuwste crossover van het Japanse merk ver van elkaar. In deze rijtest kijken we of de Honda HR-V even spannend is.

SterktesZwaktes
+ Magic Seats- Motorgeluid
+ Verbruik- Anoniem uiterlijk
+ B-modus- Bochtgedrag

Wat is de Honda HR-V?

Eigenlijk is Honda maar een raar merk. Samen met Toyota ontketende in de jaren ’70 en ‘80 met zuinige en kwalitatieve auto’s een ware revolutie in autoland. Wat jaren later was Honda een favoriet bij sportieve rijders, denk maar terug aan de CRX, de NSX of de S2000. De laatste tijd is Honda echter vooral het merk van de onopvallende werkpaarden zoals de Civic.

Iedereen kent het merk, maar weinigen zullen meerdere nieuwe Honda-modellen kunnen benoemen. Het ooit roemruchte merk lijkt tegenwoordig vooral onzichtbaar. Terwijl Max met een Honda-motor schittert op het circuit, slijten de gewone auto’s met de grote H vooral ongezien hun dagen.

Ook de nieuwe HR-V gaat geen opvallende bijdrage leveren aan de zichtbaarheid van Honda. Onze testauto ziet er netjes uit, maar de Honda HR-V blinkt niet uit in design. De nieuwe grille en koplampen zijn eigentijds maar nauwelijks opvallend. Van de zijkant gezien is de HR-V niet van andere crossovers te onderscheiden, zijn scherp aflopende achterruit ten spijt. Ook achter zijn het alleen de achterlichten die de Honda HR-V iets anders maken dan de rest.

Honda HR-VHoe rijdt hij?

Toch maakt de e:HEV aandrijving van de Honda HR-V een bijzondere auto. De 1,5-liter viercilinder benzinemotor in de motorkap werkt namelijk vooral een generator voor de twee elektrische motoren van de HR-V. Eigenlijk rijd je dus elektrisch. Pas als je vol gas geeft, helpt de benzinemotor mee met de aandrijving.

Deze bijzondere opzet maakt het rijden in de HR-V een aparte ervaring. Je hoort de benzinemotor, maar hij verandert niet direct van toerental als je je rechtervoet beweegt. Desondanks voelt de Honda HR-V niet als een elektrische auto. De benzinemotor staat namelijk meestal aan om de motor van stroom te voorzien.

Twee elektromotoren en een benzinemotor van 1,5 liter klinkt als heel wat, maar toch moet de Honda HR-V het doet met maar 131 pk. Voor een auto van dit formaat is dat niet veel, dus met deze Honda ga je geen races winnen. Bij normaal rijgedrag is het vermogen echter voldoende. Alleen bij bijvoorbeeld vlugge inhaalacties wens je soms wat meer vermogen.

Door de hybride aandrijving hoeft er geen grote accu in de auto, en dat scheelt een heleboel. Het gewicht van 1452 kilo maakt de Honda HR-V een lichtgewicht tussen de vele elektrische crossovers. Toch vertaalt dit zich niet in een lichtvoetig rijgedrag. Ondanks zijn niet geringe afmetingen voelt de auto groter dan hij is. De vrij hoge zitpositie achter het stuur draagt hier ook aan bij. De Honda HR-V voelt stevig en solide.

Sterke punten

Tijdens de rijtest met de Honda HR-V bleek een gemiddeld verbruik van 1 op 20 geen enkel probleem. En dat terwijl de benzinemotor meestal meedraait. Dat zijn zeer nette cijfers voor dit formaat auto. Het bewijst het nut van deze innovatieve hybride techniek.

In de rijmodus B regenereert de Honda HR-V meer remenergie dan in D (de normale Drive). Zo spaar je nog meer benzine. In B is de mate van regeneratie heel prettig. Bij het loslaten van het gaspedaal remt de auto genoeg af, zonder dat je ineens naar voren schiet (zoals bij sommige auto’s). Mocht het niet naar je zin zijn, dan kun je met flippers achter het stuur de mate van regeneratie instellen.

De ultieme ‘party trick’ van de Honda HR-V zijn de zogenaamde Magic Seats. Omdat de benzinetank niet onder de achterbank zit, kunnen de zittingen in twee delen omhoog worden geklapt. Hierdoor ontstaat een hoge bergruimte los van de kofferbak. Perfect voor het vervoeren van bijvoorbeeld een grote televisie of een fiets.

Klap je de leuning van de achterbank naar voren, dan schuift de zitting naar de vloer en ontstaat een vlakke bagageruimte. Zo kun je nog meer spullen kwijt. Bovendien zijn de Magic Seats uitermate geschikt om te laten zien aan de buren of om over te vertellen op verjaardagen. Want ondanks dat je het misschien wel nooit gebruikt, zijn de Magic Seats wel iets dat jouw niet-echt-heel-bijzondere-Honda uniek maakt.

Honda HR-V achterkantZwakke punten

De Honda HR-V heeft geen grote voorraad elektriciteit om lang volledig elektrisch te rijden, dus meestal draait de benzinemotor mee. Veel last heb je daar niet van. Tot je het pedaal te diep intrapt tenminste. Geef je teveel gas, dan begint de benzinemotor te loeien. Dat zou niet zo erg zijn als de mate van acceleratie even aanwezig was als het geluid. Helaas is dat niet zo, zodat het luide motorgeluid eerder ongepast is dan sportief.

Toch is het maar goed dat de Honda HR-V geen snelle jongen is. Deze auto heeft namelijk een ongelooflijke hekel aan snelle bochtjes. Zelfs op bescheiden snelheden helt de auto namelijk nogal. De wegligging van de Honda HR-V deed ons denken aan die van een oude Amerikaanse auto. Hij zweeft over de weg. Soms kan de auto gaan deinen, maar verder is de HR-V vooral erg comfortabel. Het is een ervaring die niet veel auto’s meer bieden tegenwoordig.

De Honda HR-V uit onze rijtest bleek een kleurrijk geheel. Naast het two-tone exterieur vonden we ook oranjerode strepen op de zijkant. Dit herhaalde zich in de grille, met een wit, blauw en oranjerood streepje. Helaas vormt het hiermee de Russische vlag. Niet echt handig! De binnenkant is al even kleurrijk. Honda combineert probleemloos een grijswit en zwart interieur met koperkleur rond de versnellingspook.

Uitrusting

Honda doet duidelijk niet mee in de race om het grootste scherm in het interieur. Terwijl het dashboard van de Honda e alleen maar uit schermen bestaat, moet de HR-V het doen met een schermpje van 9 inch. Dat is zo 2012! Maar ons hoor je niet klagen: des te minder afleiding. De kaart van de navigatie bestaat vooral uit grijstinten en pastelkleuren. Gelukkig geen felle kleuren die constant in je gezicht schijnen. Ook ‘s nachts is het interieur zonder overbodig licht in het duister gehuld.

De rest van het interieur van de Honda HR-V beviel ons ook. Fraaie draaiknoppen liggen fijn in de hand. Het horizontaal opgebouwde dashboard is een beetje een mengelmoesje van vormen, maar dit is niet storend. Het lichte interieur, compleet met licht hemeltje, kleurt fraai bij het donkerblauwe uiterlijk van de Honda HR-V van onze rijtest.

De adaptive cruise control en de rijbaanassistent bleken goed getraind in hun taak. Ze deden hun werk goed en oponvallend, iets wat helaas nog steeds niet vanzelfsprekend is. Het zicht rondom is goed, maar een duidelijke achteruitrijcamera en cross traffic alert assisteren je waar nodig. Stoel- en stuurverwarming maken het leven aangenaam in de winter. De ietwat langzame automatische achterklep reageert op beweging, en sluit zich pas als je wegloopt van de auto.

Conclusie rijtest Honda HR-V

Het onopvallende uiterlijk van de Honda HR-V herbergt bijzondere techniek. De hybride techniek werk goed en zuinig. De achterbank is echt wel iets bijzonders. Toch zal het gros van de mensen dit niet weten of ervaren. Iedereen kent Honda, maar op één of andere manier lijken de nieuwe modellen vooral besteed aan mensen die al Honda rijden. Bestaande klanten dus.

Dat is jammer. De Honda HR-V heeft genoeg in huis om mee te spelen met de grote jongens. Natuurlijk is hij niet perfect, maar dat is geen enkele auto. De alternatieve aanpak van Honda zorgt voor broodnodige diversificatie in autoland. De verpakking mag alleen wat spannender, Honda. Kijk naar de Kia EV6 en IONIQ 5, of naar de eigen Honda e: wil je meedoen, dan moet je opvallen.

Het bericht Rijtest Honda HR-V: alternatieve techniek in een alledaags pakketje verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken