Mazda is een interessant automerk wat dingen altijd net een beetje anders doet dan de rest. Denk aan de Mazda MX-5 of hun range aan interessante motoren in bijvoorbeeld grote luxe-SUVs. Maar, ze hebben ook wat normalere auto’s in het assortiment. Dan rest ons de vraag: zijn die goed of zijn ze vooral raar?

Sterktes Zwaktes
+ Motor – Interieurruimte
+ Versnellingsbak – Vering
+ Interieur – Schermbediening

rijtest Mazda CX-30 - Achterzijde

De Schotse landwegen zijn geen probleem voor de CX-30

Wat is de Mazda CX-30?

De Mazda CX-30 is de vervanger van de CX-3. De CX-3 was bedoeld als kleinere versie van de CX-5 en was relatief succesvol. Nu de CX-5 vernieuwd is, wilde Mazda dat ook met de CX-3 doen. Daar is een vernieuwd model met een extra 0 voor in de plaats gekomen: de CX-30.

De CX-30 is een cross-over die qua grootte vergelijkbaar is met de Renault Captur. De styling is typisch Mazda. De subtiele lijnen en scherpe hoeken die we ook tegenkomen op de andere modellen van het Japanse merk bevinden zich ook op de CX-30. Vanbinnen is de auto simpel maar elegant samengesteld, zonder poespas.

De uitvoering die wij hebben meegekregen is de Mazda CX-30 Luxury e-Skyactiv X 186 M-Hybrid. In begrijpelijke taal betekent dit dat het de duurste uitvoering met voorwielaandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak is. Er zijn namelijk ook vierwiel aangedreven versies en automaten beschikbaar. De tweeliter viercilinder levert 186pk zonder turbo. Het Mild-Hybrid systeem werkt eigenlijk als ondersteuning om de rijervaring comfortabeler te maken en het dippen van de snelheid tijdens het schakelen te ondervangen.

Stoere pijpen en een frons

Hoe rijdt hij?

Als je instapt in de Mazda CX-30 zie je dat het interieur erg elegant en simpel doch mooi is vormgegeven. De leren stoelen ogen comfortabel en blijken dat later ook te zijn. Alle raakvlakken zijn van materialen van goede kwaliteit en voelen erg prettig aan. Het instrumentarium is een combinatie van twee ouderwetse meters met fysieke naalden en één scherm in het midden van die twee tellers. Het scherm kan ook als een snelheidsmeter fungeren en valt zo nagenoeg naadloos weg tussen de tellers. Het middelste scherm voor de infotainment is netjes en opgeruimd weggewerkt bovenop het dashboard.

De Mazda CX-30 rijdt simpelweg gewoon heel erg goed. De handgeschakelde zesbak voelt fantastisch en de motor vereist wat gewenning, maar is daarna ook simpelweg heel erg capabel en krachtig. De 186pk bevinden zich vrij hoog in de toerenrange (rond de 4000). Dit is echter geen probleem, de motor is namelijk met zijn 2.0 liter relatief groot en heeft daardoor veel koppel onderin. De vering en het sturen voelen in woonwijken onnodig sportief, maar tijdens lange trips komen ze beide echt tot hun recht.

Het zicht in de auto is goed, mede door de hogere zitpositie. Ook al is de achterruit niet zo groot en mis je wat zicht door de dikke pilaren, is het zicht vanuit de cabine prima. De camera’s helpen goed en ook de dodehoeksensoren in de spiegels zijn fijn.

Sterke punten

Een van de dingen die écht met kop en schouder boven andere dingen uitsteken, is de versnellingsbak. De Mazda CX-30 is natuurlijk een van de weinige auto’s in de hogere klasse die tegenwoordig nog wordt verkocht met handbak. Wij vonden dit bijzonder, maar wel leuk. Wij missen soms het schakelen met de hand wel, namelijk. Gelukkig is de handgeschakelde zesbak in de CX-30 heel erg goed. De pook is kort en sportief en ligt lekker in de hand. Het gevoel is ook top, de perfecte combinatie tussen een goeie weerstand en een soepele beweging. Het lijkt wel alsof je in een sportauto rijdt.

Ook de motor geeft dit fijne, sportieve gevoel. Zoals ik eerder benoemde, komen de 186pk’s pas tevoorschijn rond het 4000-toeren-per-minuut-punt. Maar, dit wordt goed opgevangen door het koppel van de motor. Daarnaast helpt het dat de motor vrij fors is, met 2.0 liter. Hierdoor is hij toch wat krachtiger. De motor is responsief en klinkt ook nog eens lekker. Ouderwets lekker.

Daarnaast is het interieur echt een verademing in vergelijking met sommige moderne auto’s. Het interieur van de CX-30 is rustig en elegant. Alles is horizontaal geordend zoals Mazda tegenwoordig altijd doet. Dit zorgt voor een opgeruimd interieur met dingen op plekken waar je ze ook echt verwacht. De stoelen zijn soepel en zacht maar bieden goede steun, alle raakvlakken zijn mooi bekleed. Al met al is de interieur een hele fijne plek om te vertoeven.

Zwakke punten

Over het interieur gesproken! Naast dat het interieur erg mooi en comfortabel is, is het niet al te ruim. Wij zijn ermee op vakantie naar Schotland geweest en hebben er ruim 3000 kilometer in afgelegd. Voorin is het prima vertoeven, heerlijke stoelen en ruimte zat. Achterin is het echter een ander verhaal. De auto is niet super ruim achterin, de voorpassagiers moeten best een beetje naar voren om een comfortabele situatie te creëren voor de mensen achterin. Dit is toch jammer, vooral aangezien de auto van buiten niet klein te noemen is.

De vering is eigenlijk heel goed, dus, waarom zet ik hem dan toch hier? Nou, dat ligt dus aan het volgende: De vering van de Mazda CX-30 is subliem op de snelweg en op (Schotse) landweggetjes. Alle gaten in de weg (en dat zijn er een boel in Schotland) worden perfect opgevangen en de rijeigenschappen zijn super en voelen vertrouwd aan. Maar, wij wonen nou eenmaal niet in Schotland, maar in het met VINEX-wijken bezaaide Nederland. De vering van de CX-30 laat in een stedelijke omgeving wat te wensen over. Wat op de snelweg prettig strak en sportief genoemd mag worden, verandert nu in hard en schokkerig. Toch jammer, wij gaan namelijk niet elke dag naar Schotland.

De schermbediening van de Mazda CX-30 gaat via een set knoppen, met in de hoofdrol de draai- en indrukknop. Met dit systeem is niets mis, sterker nog, het is een frisse blik in tijden van touchscreenwaanzin. Maar, als je nou veel rijdt naar nieuwe klanten (ik zeg maar wat) wordt de draaiknop-navigatie-invul-bedoeling nogal snel oud. Draaien, klikken, draaien, klikken, realiseren dat je drie letters geleden een spelfout hebt gemaakt, backspace, backspace, backspace en opnieuw beginnen. Ik zou dit geen negatief punt willen noemen, maar iets waar rekening mee gehouden dient te worden.

Uitrusting

Onze testauto is het hoogst mogelijk bestelbare model van de Mazda CX-30. Althans, we hebben de duurste voorwiel aangedreven versie met handbak. De automaat, de vierwielaandrijving en de combinatie daarvan zijn steeds een stukje duurder. De Adaptive Cruise Control (met handbak!) werkt fantastisch en blijft gewoon soepel werken én aanstaan als je schakelt. Dit vinden wij heel fijn. De lederen stoelen zijn verwarmd, net als het stuur. Het schuif- en kanteldak is optioneel, maar die heeft die van ons ook. Optioneel is wit leer, dat hadden we dan weer niet. Verder heeft de Mazda CX-30 alle veiligheidsnufjes die je kan bedenken, zo ver wij hebben gemerkt werken deze fijn. De parkeersensoren zijn soms (lees, in de file) wat paniekerig, gelukkig kunnen ze uit.

Een prettige cockpit met mooie materialen en fijne schermen

Conclusie rijtest Mazda CX-30

De Mazda CX-30 is in het kort een van de beste crossovers die ik persoonlijk heb gereden. Het interieur is super vormgegeven en is erg comfortabel. Helaas is de ruimte achterin wat beperkt en draai je je soms een ongeluk met de schermbedieningsknop. De motor en de versnellingsbak zijn zonder meer supergoed. Sportief rijden is een eitje met deze bak en dit blok. De vering is grotendeels erg goed, in een VINEX-wijk voel je je soms een beetje een balletje in een flipperkast. Wij vinden hem eigenlijk gewoon heel goed, die Mazda CX-30!

De Mazda CX-30 is verkrijgbaar vanaf 32.990,- euro. Het testmodel van ons kost een stuk meer, het is ook de topuitvoering. De prijs van ons testmodel is ongeveer 40.000,- euro.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken