Als bestuurder van een elektrische bestelbus heb je misschien gemerkt dat sommige modellen te zwaar zijn om met een B-rijbewijs te mogen rijden. Gelukkig is er goed nieuws: de vrijstelling voor het C-rijbewijs voor elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kilo is verlengd tot en met 1 juli 2025. Wat houdt deze regeling precies in en wat betekent dit voor jou? We leggen het uit.

De huidige regelgeving

Normaal gesproken mag je met een B-rijbewijs geen voertuigen besturen die, inclusief lading, meer dan 3.500 kilo wegen. Voor zwaardere voertuigen heb je een C-rijbewijs nodig. Dit vormt een probleem voor elektrische bestelbussen, die vaak in deze hogere gewichtsklasse vallen. Daarom werd er een tijdelijke uitzondering gemaakt, zodat deze voertuigen met een B-rijbewijs bestuurd mochten worden.

Deze uitzondering zou oorspronkelijk op 1 januari 2024 aflopen, waarna er vanaf 1 juli 2024 gehandhaafd zou worden. Dit zou betekenen dat bestuurders zonder C-rijbewijs een boete zouden riskeren als hun elektrische bestelbus te zwaar was.

Verlenging van de vrijstelling

Demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten de vrijstelling voor het C-rijbewijs te verlengen tot 1 juli 2025. Dit betekent dat de huidige gedoogregeling wordt voortgezet, waardoor bestuurders van elektrische bestelbussen tot 4.250 kilo, die voor 1 oktober 2023 zijn geregistreerd of besteld, geen C-rijbewijs nodig hebben.

Nieuwe voorwaarden en beperkingen

Hoewel de vrijstelling is verlengd, zijn er enkele nieuwe voorwaarden. Bestuurders moeten verplichte cursussen volgen om de veiligheidsrisico’s van het besturen van zwaardere voertuigen te minimaliseren. Deze cursussen zijn bedoeld om de verkeersveiligheid te waarborgen ondanks de tijdelijke vrijstelling van het C-rijbewijs.

Daarnaast geldt de vrijstelling niet voor elektrische bestelbussen die na 1 oktober 2023 zijn besteld. Bestuurders van deze nieuwere voertuigen moeten vanaf 1 juli 2025 in het bezit zijn van een C-rijbewijs om boetes te voorkomen.

Toekomstige ontwikkelingen

Het ministerie werkt aan een definitieve oplossing om zwaardere elektrische bedrijfswagens met een B-rijbewijs te kunnen besturen binnen de Europese regelgeving. Dit vereist echter een Algemene Maatregel van Bestuur, wat tijd en overleg kost om te realiseren.

Een permanente tachograafvrijstelling voor elektrische bedrijfswagens na 1 juli 2025 wordt door het ministerie niet wenselijk geacht. Dit betekent dat, hoewel er gewerkt wordt aan een oplossing voor het rijbewijsprobleem, er strikte regels en monitoring zullen blijven bestaan om de veiligheid en naleving te waarborgen.

Wat betekent dit voor jou?

De verlenging van de vrijstelling voor het C-rijbewijs tot 1 juli 2025 biedt een tijdelijke oplossing voor bestuurders van zware elektrische bestelbussen. Dit geeft meer tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regels en om verplichte cursussen te volgen. Het is belangrijk om de ontwikkelingen op de voet te volgen, vooral als je van plan bent een nieuwe elektrische bestelbus aan te schaffen.

Met deze verlenging is er voorlopig verlichting, maar de weg naar een definitieve oplossing is nog in volle gang. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen om verrassingen te voorkomen.

Meer informatie of vrijblijvend advies?

Wens je meer informatie of een vrijblijvend advies voor jouw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op of dien een terugbelverzoek in op onze website. Onze medewerkers helpen je graag verder

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken