Je kunt op verschillende manieren een elektrische auto opladen. Bijvoorbeeld via een regulier huisstopcontact of (openbare) laadpaal of bij een snellader. Het is altijd mogelijk om een elektrische auto tot 100% op te laden bij een openbare laadpaal, een wallbox thuis of bij een snellader. Bij snelladen is het verstandig om de EV (Electric Vehicle) tot 80% op te laden. Vaak vermelden autofabrikanten ook laadtijd tot 80%. Maar waarom eigenlijk?

AC of DC opladen?

Een elektrische auto kan op verschillende manieren opgeladen worden. Dat kan via het opladen aan een openbaar laadstation/wallbox/laadpaal (allemaal dezelfde betekenis), bij een thuis laadstation, op het werk of bij een publiek laadpunt. Opladen op één van deze manieren verloopt allemaal via wisselstroom. Wisselstroom = AC wat staat voor Alternating Current. De elektrische auto zet de wisselstroom dan om naar gelijkstroom voor de accu. Dit is een rustigere manier van opladen meestal tot 11 kW, incidenteel tot 22 kW via een laadstation thuis of openbare laadpaal. Via het thuisstopcontact (Schuko) gaat met een snelheid van 2,3 of 3,7 kW. Dat het bij een laadstation sneller gaat heeft te maken met de controleerde manier waarop de stroom aangeleverd wordt én dat het via een goede en veilige kabel (Mode 3) bij de EV toegediend wordt.

Wil je je auto nog sneller opladen, dan kun je je auto voorzien van gelijkstroom, DC. DC staat voor Direct Current. De auto hoeft de stroom dan niet via de omvormer van AC naar DC om te zetten. De kabels moeten dan wel dikker zijn om veilig de stroom aan te leveren. De hogere laadsnelheden zorgen voor aanzienlijk kortere oplaadtijden, soms in minder dan 25 minuten. Je EV opladen met wisselstroom noem je snelladen. De snellaadtijden worden door een fabriek vaak opgegeven in een 10 tot 80% of een 20 tot 80% laadtijd. Dit heeft een goede reden.

Waarom je elektrische auto tot 80% opladen?

Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie. Een grote degradatie heeft gevolgen voor de actieradius. Om de degradatie zoveel mogelijk te beperken dien je de accu rustig af te laten koelen, snelladen zorgt namelijk voor warmte. Daarom gaat het snelladen na 80% een stuk langzamer. Dat heeft de autofabrikant softwarematig zo ingesteld. Hierdoor heeft het weinig nut om langer dan 80% te snelladen. Een snellader moet je zien als een hulpmiddel om tot je volgende laadbestemming te geraken.

Geldt dit ook voor laden bij een laadpaal?

Het opladen aan een openbare laadpaal of thuis gaat op het einde ook iets langzamer. Maar dat is pas bij de laatste paar procenten en met dezelfde reden, om de batterij te besparen. Bij een openbare laadpaal opladen is ook minder schadelijk voor de accu. Hoe langzamer je oplaadt des te beter, maar we snappen dat dat in de praktijk niet altijd goed uitkomt.

Snelladen gaat om de snelheid. Hoe sneller er geladen kan worden, des te sneller kun je weer verder rijden. Maar gebruik het als het nodig is omdat het de gezondheid van je accu niet ten goede komt. En als je snellaadt, laadt dan niet meer dan 80%. Het gaat na 80% toch niet meer snel.

Het bericht Waarom je elektrische auto maar tot 80% opladen? verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken