Verkoopkanon in krimpende A-segment

Het A-segment is een bijzonder segment in autoland. Lange tijd was dit het segment van zeer basaal, simpel vervoer. Vier wielen, een stuur en een dak, alleen fietsen was goedkoper. Jarenlang was dit het domein van enkele Japanse aanbieders en Fiat. Er was absoluut een markt voor deze auto’s: mensen die weinig wensen omtrent vervoer hebben, een smalle beurs of juist als tweede auto in een gezin. Er was geen of nauwelijks keuze: de koper kon kiezen uit vier kleuren en dat was het.

Pas vanaf het begin van deze eeuw werd het segment opengebroken: er was nu ruimte voor opties en pakketten om je auto zo individueel en luxe mogelijk samen te stellen. Dit was ook het moment dat andere Europese fabrikanten kansen zagen in deze markt. Het Koreaanse Hyundai was toen al even vertegenwoordigd met de Atos, later omgedoopt tot i10. Deze auto bood veel ruimte, praktisch gebruiksgemak, lage exploitatiekosten en indien gewenst aardig wat luxe. De Hyundai i10 is sinds zijn introductie een van de verkooptoppers in het segment geweest.

Jarenlang waren veel fabrikanten in het segment goed vertegenwoordigd, maar dat begint af te brokkelen. Deze auto’s worden uitsluitend op de Europese markt verkocht en hoewel in Nederland een groot segment, worden er in de rest van Europa relatief weinig auto’s in deze klasse verkocht. Voor meer een meer fabrikanten loont de investering in een nieuw model zich dan ook niet meer ten opzichte van de inkomsten hiervan. De EU-wetgeving omtrent CO2-uitstoot en veiligheidsuitrusting is daarin de laatste druppel. Op deze auto’s met een klein prijsje hebben dergelijke maatregelen relatief zware gevolgen, in een segment waar de marges al miniem zijn.

 

Hyundai i10 zijkantHyundai i10 zijkant schuinHyundai i10 stuurwiel

Tegen de stroom in

Hyundai introduceerde echter onlangs gewoon een gloednieuwe i10! Dit succesnummer is in lengte niet veel gegroeid, maar wel in de breedte een paar centimeter. Dat geeft in het interieur net wat meer bewegingsvrijheid. Belangrijker is dat de wielbasis vier centimeter is gegroeid, dat merk je goed in de ruimte op de achterbank! De kofferbak is met 252 liter inhoud een van de grootste in zijn klasse. Hyundai biedt maar liefst 22 mogelijkheden voor het exterieur kleur te geven (incl. twee verschillende kleuren dak). Er is dus genoeg te kiezen. Ook zijn er diverse uitvoeringen, die telkens een trapje luxer uitgerust worden. Altijd voorzien van 5-deuren biedt de auto heel veel gebruiksgemak. De i10 biedt een modern uiterlijk, met herkenbare details van de overige modellen uit de Hyundai-familie.

Interieur met allerhande gadgets

De tijd is voorbij dat deze auto’s basaal en basic waren uitgerust. In de nieuwe Hyundai i10 kun je kiezen voor diverse luxe opties, die niet onderdoen voor auto’s uit een grotere klasse. Zo is een groot 8-inch touchscreen optioneel mogelijk, voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. Daarmee ben je uitstekend met de buitenwereld verbonden in je auto en kun je o.a. navigatie gebruiken via Google Maps, muziek luisteren via Spotify en met je telefoon bellen. Een uitgebreid navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en een SOS-noodsysteem zijn leverbaar, voor je eigen veiligheid. Eigenlijk staat niets meer in de weg om de i10 als zakelijke auto te gebruiken.

 

Soepel rijgedrag, veel comfort

Hyundai heeft bij deze nieuwe generatie i10 veel aandacht aan het rijgedrag besteed. Het Europese ontwikkelingscentrum van Hyundai in Duitsland heeft veel invloed op de onderstelafstemming gehad en dat merk je als je in de i10 rijdt. Deze nieuwe auto biedt een soepel rijgedrag met veel comfort. De geluidsisolatie is goed voor elkaar en de inzittenden zitten op royaal meubilair. Lange ritten zijn dan ook geen probleem voor de i10. Zeker ook niet door de motor: Hyundai voorziet de nieuwe i10 van een efficiënte 3-cilindermotor met 67 pk. Soepel, stil en zuinig biedt deze motor alles dat je in deze klasse van een auto verwacht. Voor nog meer gebruiksgemak kun je ook kiezen voor de i10 met een (semi-)automatische versnellingsbak.

Er wordt gefluisterd dat Hyundai over enige tijd komt met een nieuwe aandrijflijn voor de i10, voorzien van Mild Hybrid Techniek. Dit zorgt voor een klein beetje extra vermogen, maar ook voor een brandstofbesparing van 5-15%. Het is momenteel nog niet bekend of en wanneer deze motor beschikbaar gaat komen.

Concurrerende prijzen

Prijzen van de nieuwe Hyundai i10 beginnen bij € 12.331,- voor de i-Drive uitvoering. Hoewel dit de basisuitvoering is, is van een kale uitvoering geen sprake. Standaard is deze auto voorzien van o.a. centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voorin, Lane Keep Assist en Cruise Control.  Airconditioning is standaard vanaf de Comfort, die een trapje hoger in de prijslijst staat vanaf € 14.311,-. Naast de koeler krijg je dan ook het mooie, grote scherm bovenaan de middenconsole met Apple CarPlay en Android Auto. De importeur verwacht dat de Comfort de meest verkochte uitvoering gaat zijn in Nederland. Bijzonder is eveneens dat Hyundai de i10 optioneel ook voorzien van vijf in plaats van vier zitplaatsen, dat is vrij uniek in zijn klasse. Aan u de keus!

Bekijk ook ons YouTube kanaal om video’s zoals rijtesten te bekijken!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken