De nieuwe Peugeot e-208 werd onlangs gepresenteerd. Wat de compacte Franse auto zó bijzonder maakt? Hij is zo lekker gewoon gebleven.

Bij vele nieuwe auto’s worden teasers en lanceringen gebruikt om alle mediamomenten te benutten. Zo kan de introductie van een nieuw model de optimale aandacht krijgen. Dat is een ander verhaal bij de Peugeot e-208, want dit model krijgt net zoveel aandacht als de vergelijkbare compacte hatchback.

Een volledige uitvoering

Deze uitvoering heeft 16 inch lichtmetalen velgen, een digitaal instrumentenpaneel en een 10 inch kleurenscherm met navigatie. Neem daar bij dat de e-208 ook climate control, DAB+, een achteruitrijcamera en veiligheidssystemen zoals Active City Brake heeft.

Een van de belangrijkste details in dit model is de temperatuurhuishouding, die op dat vlak het beste in zijn segment zou moeten zijn. De verwarming zou uitzonderlijk veel kracht moeten leveren. Daarnaast is er ook een slimme warmtepomp die een zelfde dergelijke ‘kracht’ heeft als auto’s met een verbrandingsmotor. Via de bijbehorende app van de auto is het ook mogelijk om de auto vooraf te verwarmen of te koelen in de warme zomerdagen.

 

De GT-variant

De Peugeot e-208 wordt ook geleverd in een GT-variant. Dit model is 2.800 euro duurder, maar dit is ook wel de sportieve uitvoering. Dankzij de volledige 4% zakelijke bijtelling is het daarom nog steeds een zeer voordelig model.

Het GT-model heeft daarnaast ook nog eens grotere velgen, Full-LED koplampen, verwarmbare voorstoelen, adaptive cruise control, half lederen bekleding en assistentiesystemen. Kortom is dit model zeker het geld waard gezien alle éxtra opties die erbij zitten.

De rijmodus

De auto kan dankzij de elektromotor van 100 kW/136 pk en 260 Nm een snelheid van 0 naar 100 kilometer per uur bereiken binnen 8,1 seconden. Voor deze topsnelheid dient de rijmodus ‘sport’ te zijn ingeschakeld.

Peugeot e-208 voorkantAls het bereik de ‘belangrijkste factor’ is in de rij ervaring, dan kunnen de standen ‘Normal’ of ‘Eco’ het beste gekozen worden. De mate waarin de accu regeneratie vertoont is in te stellen via de bedieningshendel van de ‘automaat’.

De actieradius

Beide versies van de e-208 worden geleverd met een batterij van 50 kWh en een elektromotor van 100 kW. Volgens de WLTP-meting moet een range van 340 kilometer daarom zeker haalbaar zijn.

De batterijen zijn daarnaast zorgvuldig weggewerkt. Het accupakket neemt 220 liter ruimte in beslag, maar is niet te vinden aangezien het verwerkt is in de bodemplaat. Het interieur blijft volledig ongemoeid en de kofferbak is even groot als de andere 208 modellen.

De slimme Peugeot e-208 is in staat om het accupakket te koelen, de actieradius te verlengen en de laadtijd te optimaliseren.

De oplaadtijden

Met een regulier stopcontact duurt het 16 uur om het 50 kWh-accupakket volledig op te laden. Met de Wall Box gaat dat een stuk sneller. Snel laden kan ook, in dat geval kost het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80% op te laden. De accu van de Peugeot e-208 zou volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar lang of 160.000 kilometer minimaal 70% van de laadcapaciteit nog Peugeot e-208 interieurmoeten leveren.

Niet te onderscheiden

De e-208 is op het blote oog nauwelijks te onderscheiden van de benzine- en dieselversies. Het toedienen van de stroom gaat via hetzelfde ‘luik’ waar bij de andere varianten benzine of diesel wordt getankt.

Voor vragen of meer informatie neem gerust contact met ons op!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken