Zeven decennia VW Bus

In 2020 viert Volkswagen het feit, dat de eerste Volkswagen Transporter exact 70 jaar geleden van de productielijn liep. Al deze jaren later is de Transporter een icoon en eigenlijk niet eens persé een merk-/modelnaam, maar ook een aanduiding voor velen voor het gehele bedrijfsautosegment waarin hij opereert. In 1950 waren bedrijfsauto’s van dit formaat nog helemaal geen gemeengoed. Enkele merken leverden stationwagens van bestaande modellen en als er meer mee moest kwam je in de lichte vrachtwagens terecht. Daar tussenin zat niets, tot Volkswagen actief met de Transporter aan de slag ging. Inmiddels is het segment waarin de Transporter wordt aangeboden het grootste segment van de bedrijfsautomarkt in Europa met tientallen aanbieders. Een echt succesnummer!

 

Volkswagen Transporter 1 met Nederlands tintje

De ontstaansgeschiedenis van de allereerste Transporter heeft een bijzonder Nederlands tintje. Volkswagenimporteur Ben Pon Sr. Was in de fabriek in Wolfsburg, waar hij kleine bedrijfsautootjes zag rondrijden. Pon realiseerde zich dat er een markt voor dergelijke auto’s was, mits het wel een gesloten busje was. Hij pakte een notitieblok en zette ter plekke een paar schetsen op papier. Volkswagen hoefde niet lang na te denken en nam de auto snel in productie. Deze bestelbus staat bekend onder de naam T1. Beter bekend ook als de Spijtjesbus, omdat de voorruit uit twee stukken bestaat. De viercilinder boxermotor ligt achterin onder de laadvloer en de bestuurder zit vóór de vooras: optimaal gebruik van de ruimte. Auto’s in deze categorie worden als gebruiksvoorwerp behandeld en zijn dan ook vrijwel allemaal compleet versleten op de sloop beland. De enkele overlevers hebben tegenwoordig een echte klassieker-status en gaan voor enorme bedragen van de hand. De T1 is gebouwd van 1950 tot 1967, bijna 2 miljoen stuks.

De weg van evolutie: Volkswagen Transporter 2Volkswagen Transporter T2

In 1967 komt Volkswagen op de markt met de T2, een verdere evolutie van de T1. Deze auto is qua uiterlijk niet schokkend anders, maar onderhuids volledig nieuw. De technische lay-out (motor achterin) blijft gehandhaafd, de voorruit bestaat vanaf nu uit één stuk. De zijdeur is vanaf nu een echte schuifdeur en de motoren worden wat krachtiger. Van de T2 generatie verschijnen de eerste campers, van Westfalia, die al gauw te zien zijn op alle campings in Europa. In 1979 stopt de productie van de T2 in Europa, na ruim 2,1 miljoen stuks. In Brazilië kan men echter geen genoeg krijgen van deze bestelbus en wordt de T2 nog doorgebouwd – zij het in licht gemoderniseerde vorm – tot maar liefst 2013!

 

Vierkant de jaren ’80 in: Volkswagen Transporter 3

In 1979 lanceert Volkswagen de nieuwe Transporter, T3 genaamd. De stap van T2 naar T3 is groter dan van T1 naar T2, maar toch blijft Volkswagen Transporter T3Volkswagen het concept van de Transporter met de motor achterin trouw. Wel is de T3 veel vierkanter vormgegeven dan de eerdere Transporter, typisch voor de designtaal van de jaren ’80. Voor het eerst verschijnen er in de Transporter dieselmotoren, besteedt VW aandacht aan de veiligheid en weggedrag en komt zelf met de eerste campers, de VW California. Aan het eind van de jaren ’80 verschijnen er ook luxe personenauto uitvoeringen onder de namen Caravelle en Multivan, voorzien van luxe uitrusting en zwaardere motoren. De meeste verkochte Transporters zijn echter de gewone, kale werkpaarden. Daar is hij dan ook heel goed in! In 1990 stopt de serieproductie van de T3, er zijn dan 1,3 miljoen exemplaren vervaardigd.

 

Nieuwe start in 1990: Volkswagen Transporter 4

Sensatie in bedrijfsautoland in 1990: Volkswagen introduceert de geheel nieuwe Transporter T4. In alles neemt deze afscheid van zijn voorgangers: de motor ligt niet langer achterin, maar verhuist naar voren. Afscheid wordt ook genomen van het front-stuur principe: de berijder zit voortaan achter de vooras, wat het weggedrag en veiligheid enorm verbetert. De laadruimte groeit flink, er hoeft immers geen motor meer achterin te worden gemonteerd. Volkswagen biedt voor het eerst een uitvoering aan met langere wielbasis, zodat er nog meer kan worden meegenomen. Ook van de T4 verschijnen hele luxe personenuitvoeringen, met motoren tot liefst 200 pk. Wat een verschil met de eerste VW Bus in 1950!

 

Wederom evolutie: Volkswagen Transporter 5

In 2003 vind Volkswagen het welletjes voor de T4 en wordt de T5 geïntroduceerd. Deze lijkt optisch veel op de T4, maar is toch geheel nieuw. Er is wederom veel aandacht besteed aan het comfort van de berijder en het weggedrag. De Transporter kruipt steeds dichter naar een personenauto toe. Voor het eerst maakt Volkswagen in deze generatie ook geen onderscheid meer tussen motoren voor bedrijfsauto’s en personenauto’s: in deze T5 zitten motoren die gewoon in de VW Golf of Passat terug te vinden zijn.

 

Geen reden tot wijzigingen: Volkswagen Transporter 6Volkswagen Transporter T5

Omdat de T5 dermate succesvol is gebleken en een uitermate uitgekiend ontwerp betreft, vond VW het erg lastig om een opvolger te ontwikkelen. Waarom zou je iets dat goed is immers weg doen? In 2015 is besloten om de T5 te voorzien van een uitgebreide facelift en de auto verder door te laten gaan als T6. Alle goede eigenschappen zijn ongewijzigd gebleven, maar er zijn zeker zaken verbeterd. Het interieur is nu zo luxe en uitgebreid, dat het in een Volkswagen personenauto niet zou misstaan. In 2019 kreeg de T6 een nieuwe facelift en sindsdien gaat hij voor kenners door het leven als Transporter T6.1. Maar laat u niet foppen: de Transporter is nog steeds wat hij altijd was: een trouw werkpaard met veel mogelijkheden, veel bruikbaarheid en een uitstekende restwaarde. Inmiddels heeft Volkswagen meer dan 13 miljoen Transporters gebouwd van alle generaties tezamen.

 

Toekomst: T7 of ID Van?

Veel van het vervoer dat nu door auto’s als de Transporter wordt gedaan, zal in de komende jaren worden geëlektrificeerd. Volkswagen heeft een nieuwe ID-lijn geïntroduceerd, waaronder alle elektrische modellen van het merk gaan vallen. Geruchten gaan al enige tijd dat de Transporter zal worden vervangen door een elektrische ID Van. Maar wellicht wil Volkswagen voorlopig toch nog geen afscheid nemen van de Transporter: al 70 jaar een begrip in bestelautoland!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken