De elektrische auto

Het aantal elektrische auto’s neemt elk jaar fors toe. Veel zakelijke rijders lijken inmiddels de overstap naar een elektrische auto te overwegen. Tot op heden moet er toch nog flink in de buidel getast worden om een elektrische auto aan te schaffen en voor de zakelijke rijder is het maandelijkse leasebedrag nog niet mals.

2020

Voor veel mensen in Nederland is een nieuwe auto kopen onbetaalbaar, ongeacht het een diesel, benzine of elektrische auto is. Als de we de voorspellingen moeten geloven zal de elektrische auto vanaf 2020 goedkoper zijn dan een reguliere benzine.

Elektrische auto’s zijn in veel gevallen enorm duur in de aanschaf. De fiscale waardes liggen zo hoog dat de overheid er veel aan doet om de auto’s te stimuleren zoals een lagere bijtelling, Milieu-investeringsaftrek (MIA), geen bpm en geen MRB.

Goedkoper

Het goedkoper worden van de batterij-auto komt volgens Bloomberg vooral door de enorm snelle ontwikkelingen die dit soort voertuigen doormaken. Een goed voorbeeld van dit proces is bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 die goed betaalbaar in de markt gezet wordt. Ook de MG ZS EV is een goed voorbeeld. De volledig elektrische SUV is al verkrijgbaar vanaf Maar ook de dalende prijzen van batterijen zal de overstap naar elektrische auto’s versnellen. De prijzen voor een kWh zijn sinds 2010 al met 85% gedaald dankzij slimmere productiemethodes en het simpele vraag en aanbod.

Langere termijn

De aanschaf waarde van een elektrische auto zal volgend jaar zeker niet goedkoper uitvallen dan een niet-elektrische variant. De accubak is niet goedkoper in aanschaf maar wel op langere termijn. Dit komt ook door de lage onderhoudskosten. Een elektrische auto heeft minder bewegende delen, hierdoor gaat er dus minder stuk en hoeft er minder gemaakt te worden. Het grootste verschil ligt is dat een volle opgeladen accu vele malen goedkoper is dan een volle tank benzine.

Acceptatie

De elektrische auto lijkt inmiddels zijn kopers wel te vinden. Dit is in het begin wel anders geweest. Toen moesten kopers nog overtuigd worden om elektrisch te gaan rijden. Volgens Fischer is inmiddels een grote groep mensen serieus geïnteresseerd en overwegen deze echt om elektrisch te gaan rijden. Daarnaast lijken veel mensen inmiddels te beseffen dat dit de nieuwe weg is die veel autofabrikanten gaan bewandelen om zo aan nieuwe emissienormen te kunnen gaan voldoen.

Bijtelling in 2020

Volgend jaar wordt de bijtelling voor auto’s zonder CO2 uitstoot hoger (van 4% naar 8%), pech voor de groene leaserijders dus. Voor wie met een Jaguar I-Pace, Audi e-tron of Mercedes EQC gaat rijden wordt het nog een stukje duurder.

Voorheen werd over de fiscale waarde van de auto boven de € 50.000 euro 22% bijtelling berekend, nu is dat al vanaf €45.000. Volgens de voorspellingen blijft de verkoop van nieuwe elektrische auto’s en ondanks de aangescherpte fiscale regels het toch goed doen.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken