De Fiat 500E is helemaal nieuw en volledig elektrisch!

De nieuwe Fiat 500E ziet eruit als een Fiat die we allemaal allang kennen, toch is hij compleet anders. Fiat houdt het bekende 500 model in leven door het kleinste model te vernieuwen. Voor het eerst in 13 jaar wordt de 500 aan een volledig nieuwe generatie geholpen. De nieuwe 500 debuteert als 500E, een volledig elektrische versie.

Fiat leverde van de huidige  generatie 500 in de Verenigde Staten al een 500e, een elektrische versie die via de officiële kanalen in Nederland nooit is verkocht. De kersverse 500E komt in ieder geval wél naar Nederland. Hij komt naast de nieuwe mild-hybrid versies van de vorige generatie 500 in de showrooms te staan. Naast elkaar dus even. Of van de nieuwe 500 straks ook benzineversies leverbaar worden, kan Fiat ons op moment van schrijven nog niet vertellen.Fiat 500e voorkant

Nieuw en oud

De eerste Fiat 500e  had eem 113 pk en 199 nm sterke elektromotor deze werd gevoerd door een 24 kWh accupakket. Dit leverde een actieradius van 140 kilometer op. De elektrische versie van de nieuwe generatie 500 troeft z’n voorganger op elk vlak af. De 500E heeft een 119 pk elektromotor waarmee het Italiaantje in 9 seconden naar 100 km/h schiet. Z’n topsnelheid ligt op 150 km/h. Interessanter is natuurlijk het accupakket. In de bodem van de 500E is een 42 kWh accupakket verwerkt waarmee de Fiat een WLTP-bereik van 320 kilometer heeft.  De 500E kan ook snelladen. In zo’n 35 minuten is het accupakket tot zo’n 80 procent vol te laden. Natuurlijk valt de 500E ook thuis in het stopcontract of aan een wallbox te prikken (7,4 kW). In dat laatste geval heb je zo’n zes uur laadtijd nodig.

Design

Vanbuiten is de nieuwe 500 vooral herkenbaar als 500. Hoewel de raampartij overeen lijkt te komen met die van zijn voorganger, die dus nog even blijft bestaan, is de Fiat compleet nieuw. De motorkap doorklieft de koplampen en dat geeft de 500 een iets agressievere snuit. Opvallend is dat Fiat ervoor heeft gekozen de op de facelift van de vorige 500 geïntroduceerde achterlichtunits met in het midden een gekleurd stuk kunststof – niet laat terugkeren. Prominent op het front prijkt voortaan geen Fiat-logo meer. In plaats daarvan plakken de Italianen er de modelaanduiding: ‘500’. De kenmerkende zilverkleurige kunststof overkapping van de kentekenplaat, zoals de vorige 500 dat had, overleeft de generatiewissel overigens niet. Opvallend zijn de iets uit het koetswerk Fiat 500e designstekende richtingaanwijzers tussen de motorkap en het voorscherm en de enigszins verzonken handgrepen van de portieren.

Net als het koetswerk is ook het interieur van de 500 ingrijpend aangepakt. Hoewel Fiat vasthoudt aan het historisch verantwoorde ronde instrumentarium achter het stuurwiel en de ‘ovale’ inleg op het dashboard, is werkelijk elk onderdeel nieuw. Centraal op het dashboard schroeft Fiat een 10,25-inch display dat bij het infotainmentsysteem hoort, een systeem dat op het nieuwe Uconnect 5-besturingsprogramma draait en dat (draadloos!) overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto. De bedieningstoetsen van de transmissie bevinden op de middenconsole. Het instrumentenpaneel zelf is volledig digitaal. De mogelijkheid je telefoon met een inductielader van energie te voorzien, is er ook.

Autonoom

Fiat stopt de 500 direct vol met een pakket hoogwaardige hardware. Zo kan het model worden uitgerust met adaptieve cruisecontrol die samenwerkt met onder meer de verkeersbordherkenning en Lane Centering, die de auto netjes in het midden van de rijbaan houdt. Dat betekent dat de 500 semi-autonoom (niveau 2) zijn weg door het verkeer van vinden. Ook van de partij: een 360-graden camera.

Fiat CO-Piloot

De nieuwe Fiat 500 zal je woon en werkverkeer op veel manieren vereenvoudigen. De Fiat 500e zal de verkeersborden lezen en voorstellen welke snelheid je op die weg moet aanhouden. Zodra je eenmaal de juiste snelheid en afstand hebt ingesteld met de knoppen op het stuur, zal het systeem vervolgens zelf de juiste afstand houden ten opzichte van je voorligger en stoppen als het verkeer dit eist.

Veilig op de weg

Wanneer je met de Fiat 500e meer dan 60 km/u rijdt, herkent hij de lijnen van de weg en houdt u in het midden van de rijbaan. Hierdoor word je rit veiliger en minder stressvol.

De Fiat 500e maakt parkeren makkelijk

Bij het manoeuvreren op lage snelheid, zul je niet snel meer ergens tegen aan botsen. Bij een snelheid van onder de 13 km/u zullen de 360 graden parkeersensoren met 11 sensoren aan de voor, zij-en achterkant van de Fiat 500e elk obstakel rondom je auto detecteren en vertellen hoe dichtbij een voorwerp is.

Voor het volgende Decennium

De nieuweFiat 500E zal op een compleet nieuw platform zijn gebaseerd, ontworpen voor het komende decennium. Hij zal beslist een concurrerend rijbereik hebben en zelfs een hoger rijbereik in de stadscyclus. De snellaadmodus en Easy Wallbox voor eenvoudig thuis laden zullen standaard zijn.

*De afbeeldingen zijn uitsluitend ter indicatie, de introductie is gepland voor oktober 2020*

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken