Eerder al testte we de BMW M135i xDrive Performance, waarbij de conlusie was dat je voor dat geld een zeer sportieve hatchback koopt. Nu is het tijd om de nieuwe BMW 118i te testen. Ook hier geldt dat de vorige generatie en de huidige totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. Een nieuw platform, nieuwe motoren, compleet nieuw uiterlijk en een andere rij-ervaring. Waarmee BMW de aanval opent in het ‘premium’ hatchback segment. Of dit voldoende is? Lees het hier onder!

Sterktes Zwaktes
+ Stoelen – Niet sportief
+ Remmen – Automaat
+ Stil – Hyperactieve veiligheidssystemen

Wat is de BMW 118i

Met de nieuwe 1-serie lijkt BMW alle heilige huisjes omver te trappen. Geen zes in lijn motoren meer, geen achterwielaandrijving meer en ook niet meer aan het typeplaatje de motorinhoud af kunnen lezen. De BMW 118i is namelijk voorwielaangedreven en voorzien van een 1.5 3 cilinder motorblok. Qua vermogen kom je met 136 Pk echter niets te kort. De BMW sprint hier mee in minder dan 9 seconden naar de 100 en de topsnelheid ligt op 213 km/u. Uiteraard heeft BMW ook tradities in ere gehouden. Zo zijn daar nog steeds de Hoffmeister knik, uitstekende sportstoelen en L-vormige achterlichten. Met het verdwijnen van de achterwielaandrijving zijn er daarnaast enkele zaken bijgekomen, waarbij met name de ruimte in positieve zin op valt.

Omdat er nu geen cardanas naar de achterwielen loopt, is in het interieur merkbaar meer ruimte voor de achterpassagiers. Er passen nu ook daadwerkelijk drie mensen op de achterbank. De kofferbak lijkt op het eerste gezicht niet veel groter geworden, maar schijn bedriegt. Doordat er een luik geplaatst is ontstaat een dubbele laadvloer. Een lage tildrempel is hiervan het gevolg. Voor wie meer ruimte nodig heeft, kan het luik worden verwijderd.
Als laatste is de hoge mate van afwerking gebleven, wat terug te zien is de gekozen materialen en oog voor detail. Hiermee positioneert BMW zich nadrukkelijk weer als concurrent tussen de Audi A3 en Mercedes A-klasse.

Hoe rijdt het?

Waar BMW de vorige 1-serie nadrukkelijk als sportief in de markt heeft gezet, met stugge vering en direct (soms zelfs nerveus) stuurgedrag, is de huidige 1-serie duidelijk comfort gericht. Zonder direct aan scherpte in te boeten, is de BMW 118i merkbaar minder sportief. Het dikke stuurwiel ligt prettig in de hand en is goed voorgevormd op de ‘tien voor twee’ stand. De uitstekende sportstoelen bieden voldoende steun voor wanneer het wat harder gaat. Dit is nodig ook, want de BMW ‘hangt’ bij scherp genomen bochten aardig in de vering, waarbij de koets voor het mooie iets te ver helt. Bij rustiger rijden is de BMW veel beter in zijn element.

Ook is de 8-traps automaat met dubbele koppeling (€2118,-) dan beter bij de les. In ‘comfort’ stand schakelt de automaat bijna onmerkbaar. In de ‘sport’ stand is dit toch een ander verhaal. Voor een sportief gevoel schakelt de automaat hoog in toeren en met duidelijke ‘klappen’. Daarnaast is er nog de ‘Eco Pro’ stand. Schakelen wordt dan zeer vroeg gedaan om het toerental laag te houden. Om het verbruik dan verder te drukken worden ook de stoelverwarming en climate control een tandje lager gezet. Dat laatste klinkt heftiger dan het is, in de praktijk blijft dit qua comfort onopgemerkt. Leuk detail bij de Eco Pro stand is dat er een meter op loopt die laat zien hoeveel extra kilometer winst er geboekt is op de tank.

Voor op de snelweg werkt de Eco Pro stand uitstekend. In druk stadsverkeer schakelt de BMW echter te snel op om echt lekker mee te komen. Al met al heeft BMW met de 118i een comfortabele auto neergezet die het op de lange afstanden erg goed doet.

Sterke punten

Zoals eerder aangegeven zitten de stoelen uitstekend. De sportstoelen in het door ons gereden model zijn daarnaast elektrisch verstelbaar en voorzien van twee memory functies. Het is haast onmogelijk om geen goede zitpositie te vinden. De zitting kan van zeer laat tot lekker hoog gezet worden (wij kozen voor laag). Ter ondersteuning van de onderbenen kan het voorste deel worden uitgeschoven en worden gekanteld. Om de rug te ondersteunen kan er naast de verstelbare lendensteun ook nog een extra steun versteld worden halverwege de rug. De wangen aan zijkant houden je niet alleen stevig vast, maar kunnen desgewenst ook nog strakker of minder strak ingesteld worden.

Wat verder bijdraagt aan het comfort is dat de BMW 118i opvallend stil is. Windgeruis dringt nauwelijks het interieur binnen, evenals motorgeluid of bandenrol geluiden. Ook bij hogere snelheden en met de harde wind van de afgelopen paar dagen, dringt omgevingsgeluid nauwelijks door tot binnen.
Eenmaal afremmen op hogere snelheid is ook geen probleem. Er kan hard (echt hard) doorgeremd worden, zonder dat het ABS aangesproken wordt. Daarbij heeft BMW er ook voor weten te zorgen dat er extreem veel gevoel in de remmen zit. Hierdoor gaat vertragen zeer precies en eigenlijk altijd zoals je dit verwacht.

Als laatste ook nog een bijzondere vermelding voor de kleur. De BMW is uitgerust in de lakkleur Sunset Orange. Deze kleur zorgt er voor dat de 1-serie van ver al opvalt, maar ook dat er na het parkeren altijd wel omgekeken wordt. Naast de 50 tinten grijs die met name de concurrentie siert, heeft BMW met deze kleur echt een eyecatcher in handen.

Zwakke punten

Eerder noemden we al dat de BMW niet echt sportief rijdt. Dit als zwak punt aanduiden gaat misschien wat ver, want je krijgt er comfort voor terug. Toch is het ergens wel jammer dat BMW met de nieuwe 1-serie niet een duidelijk sportieve invalshoek gekozen heeft. Juist omdat deze zich hiermee duidelijk typeerde ten opzichte van de concurrentie. In de sportstand is de BMW echt wel rap, maar echt sportief wordt het dus nooit. Wie even een lekker potje gaat sturen, merkt al snel dat de 1-serie toch net iets teveel bodyroll heeft. Tel daar de zachte vering bij op en in een snel genomen bocht is dit een recept voor onderstuur.

Ondanks de dubbele koppeling lijkt daarnaast ook de automaat niet altijd helemaal bij les. Dit kan er echter ook aan liggen dat er bij het ophalen van de auto krap 1.500 kilometer op de teller stond. Toch schakelt de bak in Comfort stand juist net niet terug, wanneer je dit wel zou willen. Hierdoor moet het gaspedaal soms dieper ingetrapt worden dan gevoelsmatig in eerste instantie het geval was.
De veiligheidssystemen aan boord van de BMW zijn volledig naar wens in te richten. Dus wanneer het systeem moet waarschuwen, welke systemen moeten waarschuwen en of er überhaupt een systeem aan moet staan. Ondanks deze veelzijdigheid aan keuzes, is het systeem behoorlijk hyperactief. Naast flitsende lampjes en een trillend stuur, worden de systemen ook ondersteund door akoestische signalen. Deze klinken echter zeer lang door en houden het niet bij één piepje. Hetzelfde geldt voor de parkeersensoren, die eigenlijk veel te vroeg beginnen. Waardoor strak parkeren een orkest op zich wordt.

Uitrusting

De uitrusting heeft eigenlijk alles wat je van de BMW 118i Business edition verwacht. Uiteraard is de 1-serie voorzien van BMW’s bekende iDrive systeem, waarmee bediening van het multimedia scherm zeer eenvoudig gaat. Door middel van bluetooth is daarnaast een smartphone te koppelen en naar wens op het scherm eventueel Apple Carplay of Android Auto af te spelen.

Om de afleiding te verminderen is de BMW daarnaast voorzien van een headup-display, waar naast snelheid ook navigatie instructies zichtbaar worden. Dit werkt zeer prettig. Ook de maximale snelheid wordt hierin weergegeven, waarbij de cruisecontrole met één druk op de knop op deze snelheid in te stellen is. Hierbij bestaat de mogelijkheid om in het menu aan te geven of deze snelheid exact moet zijn, of juist iets harder of zachter mag. Eigenlijk geldt dit voor de gehele menu structuur, alle opties die aanwezig zijn, zijn naar wens nog volledig verder aan te passen en op te slaan. Een leuk kleurtje voor de interieurverlichting ontbreekt hierbij ook niet.

Een speciale vermelding ook voor het schuif-panoramadak. Dit brengt lekker veel licht het interieur binnen en door de grootte geeft het bij openen een vrij gevoel. Het Harman Kardon Surround Sound Systeem zorgt verder voor een aangename geluidsbeleving en de speakers zijn subtiel weggewerkt.

Conclusie

Met de 1-serie zet BMW een premium hatchback in de markt die duidelijk minder uitgesproken is dan zijn voorganger. Of je dit als prettig ervaart of niet is meer een persoonlijke afweging. Wel is duidelijk dat BMW met de 118i nergens echt steken laat vallen. Met een gecombineerd verbruik van rond de 1 op 15 weet BMW daarnaast een acceptabel verbruik neer te zetten. Niet extreem zuinig, maar ook zeker niet dorstig. Dit verbruik typeert de BMW; zonder ergens echt in uit te blinken toch een goed totaalplaatje neerzetten. Wie daarnaast kiest voor Sunset Orange, maakt het straatbeeld ook nog eens een stuk zonniger.

Het bericht Rijtest BMW 118i: Minder uitgesproken dan eerst verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken