Pluspunten Minpunten
– Aandrijflijn – Aanschafprijs
– Gebruiksvriendelijk – Reproduceren uitlaat geluid
– Afwerking ex- en interieur – Geen metallic lak

Voor veel puristen is de stap van een zescilinder naar een viercilinder niet te verklaren. De vorige generatie was de allerlaatste hatchback met een zescilinder. Minder vermogen, minder cilinderinhoud en geen achterwielaandrijving meer. Eigenlijk zijn de vorige en huidige generatie helemaal niet met elkaar te vergelijken. De vorige generatie BMW 1-serie deelde zijn chassis met dat van de E90 3-serie, terwijl de huidige BMW 1-serie op een totaal nieuw onderstel staat. Waarom je dan toch voor een nieuwe M135i xDrive met M Performance accessoires moet kiezen? Dat lees je hieronder.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
De kleur staat hem echt goed!

Wat is de BMW 1 serie?

Het was de bedoeling dat na de marktintroductie in 2004 de BMW 1-serie de concurrentie aan moest gaan met de Audi A3 en de Alfa Romeo 147 als opvolger van de BMW 3-serie Compact. Tegenwoordig doet de Alfa niet meer mee in het premium compacte segment, het gaat nu vooral tussen de BMW 1-serie, Audi A3 en de Mercedes A-klasse. De BMW 1-serie is sinds 2005 kleinste auto in het modellengamma van BMW. In september 2007 kwam de BMW 1-serie ook als coupé op de markt en in 2008 voegde BMW ook de cabrio aan het modellengamma toe. In het verleden was het bij BMW gebruikelijk dat deze achterwielaandrijving zou hebben, maar tegenwoordig is de huidige generatie uitgerust met voorwiel- of vierwielaandrijving.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Het huidige topmodel in de huidige BMW 1-serie reeks

Inmiddels bevindt de nieuwe 1-serie zich niet meer in het middenklasse segment, maar in het premium compacte segment. Van de huidige generatie is de BMW 135i xDrive de topversie van de 1-serie. Voorheen nog een dikke zescilinder, maar tegenwoordig uitgerust met een tweeliter turbo motor met 306 pk en intelligente vierwielaandrijving. Het is opvallend dat voor de ontwikkeling van het onderstel en de voorwielaandrijving en gebruik is gemaakt van de ARB-technologie. Het systeem is bekend van de volledig elektrische BMW i3 en debuteert nu voor het eerst in een auto met verbrandingsmotor en zou voor meer grip moeten zorgen op de voorwielen.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Het met leder en alcantara bekleed stuur ligt heerlijk in de hand

Hoe rijdt de M135i xDrive?

De nieuwe viercilinder 2.0 liter benzinemotor met dubbele turbo is niet te vergelijken met de vorige generatie zescilinder turbo motor. De nieuwe BMW M135i xDrive M Performance wordt aangedreven door de krachtigste viercilinder motor die BMW momenteel in productie heeft. De motor levert een vermogen van 306 pk en brengt dit dankzij de xDrive vierwielaandrijving probleemloos over op het wegdek. Het BMW Performance Control systeem is standaard en verhoogt de wendbaarheid van de nieuwe BMW 1 Serie nog verder door middel van dynamische remingrepen.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Speciale 19″ velgen en BMW M Performance remmen leveren de nodige remkracht!

Na een paar dagen sturen met de nieuwe BMW M135i xDrive M Performance ga je jezelf afvragen of de vorige generatie misschien niet een té grote motor had. Natuurlijk, meer cilinderinhoud en vermogen klinkt altijd goed maar de nieuwe BMW M135i bewijst het tegendeel. Ondanks dat deze minder vermogen heeft dan zijn voorganger lijkt het precies genoeg te zijn in combinatie met de vierwielaandrijving, zelfs bij regenachtige omstandigheden. Je merkt goed tijdens het rijden dat de intelligente vierwielaandrijving tot 50 procent naar de achteras toestuurt. Wanneer je in de bocht gas geeft trekken de voorwielen de auto door de bocht. Het voelt vertrouwd aan, zoals we van BMW zijn gewend.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Ja, onder deze kap zit de 2.0 liter viercilinder verstopt!

Uitrusting

De rode kleur staat de nieuwe BMW M135i xDrive goed, maar de optionele MPerformance accessoires maken hem helemaal af. Deze specifieke BMW M135i xDrive is onder andere uitgerust met Forged Carbon spiegelkappen en diffuser, een nieuwe manier om carbon te produceren. De Forged Carbon Fiber heeft toch een wat meer tijdloze en Alien look. Dat past wel goed bij het interieur, wat een strak en tijdloze indruk opwekt. Echt innovatief is het niet, maar dat zou ook niet bij de auto passen, hij is eigenlijk goed zoals die nu is. Het digitale display en multimedia- en navigatiesysteem werken soepel en zijn naar wens verder in te stellen.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Een hot hatch zonder spoiler is geen hot hatch…

De BMW 1 Serie maakt ook een grote stap vooruit op het gebied van interieurruimte. Dankzij de dwarse plaatsing van de motor en een lage middentunnel is er merkbaar meer ruimte beschikbaar dan in de vorige generatie. De toegenomen interieurruimte komt vooral de achter passagiers ten goede. Het blijft een compacte hatchback, maar alle beetjes helpen. Verder is ook het interieur afgewerkt met carbon en alcantara accenten. Aan het comfort ligt het zeker niet.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires
Het lederen interieur met sportstoelen en BMW M accenten in de gordels

Positief

Wanneer we even niet op de aanschafprijs letten valt er eigenlijk weinig op- of aan te merken op de nieuwe BMW M135i xDrive. Door zijn intelligente xDrive vierwielaandrijving is hij uitermate geschikt voor dagelijks gebruik. Ondanks het vermogen van 306 pk weet de aandrijflijn goed om te gaan met het vermogen, bij zonnige én regenachtige omstandigheden. De stoelen zitten lekker, het multimedia-systeem is ver doorontwikkeld en alles voelt kwalitatief goed aan. Ondanks mijn lengte van net geen twee meter is de extra beenruimte achterin de nieuwe BMW 1-serie duidelijk merkbaar.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires interieur
Een simpel maar sportief interieur, afgewerkt met leder en alcantara.

Ik weet niet wie deze BMW 1-serie M135i xDrive met M Performance accessoires heeft samengesteld, maar wat een heerlijke specificaties. Ja, het is geen metallic lak, dat klopt. Maar deze kleur rood staat hem ontzettend goed in combinatie met de (mat)zwarte accenten en M Performance accessoires. Of de achterklep spoiler en vinnen op de voorbumper echt effect hebben betwijfel ik, maar het oog wil ook wat. Al met al kan deze hot hatch de accessoires goed hebben vanwege zijn nieuwe sportieve uiterlijk. Dankzij het nieuwe model zit je ook wat hoger dan de vorige generatie BMW 1-serie, dus in- en uitstappen is geen probleem.

Negatief

Laten we eerlijk zijn, motorgeluid reproduceren over de speakers geeft niet dezelfde beleving als dat van een echte zescilinder motor. Hoe sportief de uitlaat met carbon sierstukken er ook uit ziet, het geluid valt tegen. Mijn inziens kun je beter als autofabrikant proberen om de viercilinder motor goed te laten klinken dan een zescilinder geluid via de speakers te reproduceren. Helaas spelen de nieuwe emissie eisen een grote rol bij de ontwikkeling van de huidige generatie aandrijflijnen, waardoor de beleving niet meer te vergelijken is met vorige generaties. Alle automerken hebben hier last van.

BMW M135i xDrive M Performance accessoires

Conclusie

Oké, goedkoop is hij zeker niet. Onze BMW M135i xDrive rijtest kost inclusief alle accessoires ongeveer €75.000. Gelukkig zijn er weinig auto’s in dit segment die je voor minder geld en vergelijkbare specificaties en opties kunt aanschaffen. In ruil voor die investering krijg je er wel een ontzettend sportieve hot hatch voor terug. Dankzij de vierwielaandrijving is hij ontzettend gebruiksvriendelijk en prima geschikt voor dagelijks gebruik. Moet je uiteraard niet schrikken van he verbruik. Wel zou ik iets aan die uitlaat doen, zodat je het geluid dat de speakers reproduceren uit kunt zetten…

Het bericht Rijtest: BMW M135i xDrive M Performance heeft geen zescilinder nodig. verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken