Nee, onze Ford Mustang behoeft geen introductie. Al sinds 1964 vormt de originele pony car de perfecte poster voor de American petrolhead. Maar hoe zit het dan met Europeaan die zijn cappuccino liever inruilt voor een shotje Euro 98? Met de in 2015 geïntroduceerde zesde generatie van de Ford Mustang is er voor het eerst een model dat verkrijgbaar is in heel Europa, zowel als coupé en cabrio variant. Wij zagen een gat in de wolken en besloten om toch maar voor de Ford Mustang convertible GT 5.0 V8 te gaan.

Sterktes Zwaktes
+ Motorgeluid – Verbruik
+ Rijstanden – Locatie multimediascherm
+ Stijling – Ruimte achterin
Ford Mustang achterkant
Bad to the bone

Wat is de Ford Mustang convertible GT?

Laten we er eerlijk over zijn, de naam laat weinig aan de verbeelding over. Echter ontbreekt er nog een klein deel, het betreft namelijk de fiftyfive anniversary editie. Als Amerikaans product is er immers altijd wel een jubileum om te vieren. In dit geval betekent het een fiftyfive anniversary plakkaat op het dashboard, 5.0 emblemen op de zijkant en standaard 19-inch zwarte velgen. Onze uitvoering komt tevens met een versnellingsbak met maar liefst tien versnellingen. Gelukkig gaat het schakelen automatisch.

Bij een stamboom zoals die van de Ford Mustang ligt de druk er natuurlijk goed op om de legende van Lee Iacocca, Carroll Shelby en Steve Mcqueen hoog te houden. Dat dit in 2021 nog steeds gebeurt met een 5 liter V8 met 449 pk is alvast een goed begin.

Een iconisch embleem

Hoe rijdt het?

Dat muscle cars tegenwoordig niet alleen maar om pure kracht draaien maakt de Mustang wel duidelijk. De 275 mm brede Michelin Pilot Sport banden houden al het geweld goed onder controle. Van onverwacht overstuur is er bijna geen last en wanneer het zover komt is het goed te controleren. Ford weet te melden dat de veiligheidssystemen dusdanig zijn ingesteld dat een beetje speels gedrag nog verwacht mag worden. De 0-100 tijd van onder de 5 seconden gaat gepaard met een hoop gebrul onder de motorkap en een brede lach op je gezicht. Toch weet de Mustang zich niet alleen te profileren als een gooi-en-smijt-auto.

De automatische versnellingsbak in combinatie met het elektrische dak zorgen er ook voor dat het een uitstekende Highway cruiser is. Door dusdanig veel versnellingen te koppelen aan een V8, ontstaat de bizarre situatie dat je 50 km/u rijdt in de 7e versnelling en snelwegsnelheden mogelijk zijn met een motor die rond de 1600 toeren per minuut draait.

Het 5 liter V8 blok

Denk echter niet dat de Mustang een stille auto is, dat is die niet, zelfs niet een klein beetje. Één keer te hard niezen en de hele buurt is bewust van jouw aanwezigheid… Of dit nou in de bebouwde kom is of op de snelweg, de V8 zal jou vergezellen of je dat nou wilt of niet. Dat dit geluid versterkt is in Sport+ of Race modus is begrijpelijk en stiekem ook wel erg leuk. Echter de “don’t wake up the neighbours” mode doet niet helemaal wat ervan verwacht kan worden. In deze modus wordt het geluid uit de uitlaat gedempt, zodat de buurt ’s ochtends niet wakker wordt van jouw felblauwe muscle car. Dit systeem slaat pas aan wanneer de motor al een seconde of vijf aan heeft gestaan. Dat de Mustang standaard een luide brul geeft voordat dit systeem ingeschakeld wordt, is niet ideaal.

Ford Mustang voorkant
Loud and proud

Sterke punten

Zonder enige twijfel is de grootste aantrekkingskracht van de Mustang zijn 5 liter V8. Het rauwe geluid dat tot leven komt wanneer je de sleutel omdraait, zal menige grijze maandag veranderen in een goed begin van je week. De fascinatie voor de V8 komt ook op het instrumentenpaneel weer terug. Zo kan er op het digitale tellerdisplay informatie staan over bijvoorbeeld olietemperatuur, cilinderdruk of motortemperatuur. Dit is in te stellen via het multimediasysteem. Door een aanbod van zes verschillende rijmodi, heeft ook het instrumentenpaneel zes verschillende standen. Van Normaal, tot Race en van Sneeuw/Nat tot Dragstrip. Iedere stand heeft een eigen karakter in zowel de motorafstelling als de tellers voor je. Dit maakt het gebruiken van alle standen aantrekkelijker, omdat je kan zien dat er een werkelijke verandering plaatsvindt.

Digitale tellers

Styling blijft altijd een kwestie van smaak, maar de Mustang zal zeker niet verward worden met een andere auto. De iconische zes achterlichten met de ronde GT badge in het midden, de vouw over de portiergreep en de flinke grill met het Mustang-logo zorgen daar wel voor. Mocht je de auto om de één of andere reden nog niet horen aankomen, dan zorgt de kleur daar wel voor. Met een naam als Velocity Blue is de kleur ongeveer even subtiel als de naam doet suggereren. Het past echter perfect bij het gevoel dat de Mustang convertible GT uitstraalt. Wil je iets gecompliceerd en “high brow”,dan koop je maar iets uit Duitsland. Dit is Amerika, land of the free, home of the bravado!

GT embleem met camera

Zwakke punten

Natuurlijk willen wij een gegeven paard niet in de bek kijken (je wist dat deze eraan zat te komen), maar ook de Mustang is niet zonder zijn minpunten. Het betreft een 2+2 configuratie, maar als we eerlijk zijn zal de achterbank hier zelden voor gebruikt worden. Dat is maar goed ook want het vinden van beenruimte is ongeveer even aannemelijk als het vinden van buitenaardse wezens in Area 51.

Het infotainmentsysteem uit 2015 bevindt zich te laag in de auto. Dit maakt het gebruik ervan lastiger dan bij een model dat meer op ooghoogte zit. Het zal ook geen verrassing zijn dat het benzineverbruik vrij flink is. Een exact getal hebben wij niet kunnen vaststellen, maar het schommelt tussen de 1 op weinig en 1 op nog minder.

Interieur van de Mustang convertible

Uitrusting

De Ford Mustang convertible GT is standaard voorzien van Adaptive cruise control, drie standen stoelverwarming/verkoeling en uiteraard een zeer goed werkende airconditioning, zoals het een Amerikaanse auto betaamt. Ook keyless entry komt er standaard bij, net zoals de mogelijkheid tot Apple Car play. Het stoffen dak van onze testauto werkt elektrisch, maar dient nog handmatig vastgezet te worden met een draaihendel.

De meest bijzondere optie moet echter wel Line-Lock zijn. Om het meeste uit de 5 liter V8 te halen, moeten de banden uiteraard goed op temperatuur zijn. Bij raceauto’s zullen coureurs in de installatieronde zoveel mogelijk heen en weer slingeren om de banden warm te krijgen. Ford heeft daarentegen besloten dat een Burn-out een stuk makkelijker werkt. Door de voorremmen vast te zetten zullen de achterbanden voor 15 seconden vrij kunnen draaien om temperatuur in de banden te krijgen. Handig voor op de racebaan, maar wij zien ook grootse mogelijkheden in de imker industrie.

Conclusie

Ford heeft er goed aan gedaan om de Mustang naar Europa te brengen. Een 5 liter V8 met een Amerikaanse muscle car body is inmiddels universeel geliefd onder de Petrolheads. Combineer dat met een immens rijke historie en je hebt een winnende combinatie. Voor een dagelijkse auto zullen er enkele concessies moeten plaats vinden. Is het bijvoorbeeld echt nodig om opa en oma op te halen van het ziekenhuis? Daar is het OV toch voor?

Wellicht is het ook een goed idee om te kijken welke tankstations in de buurt de beste koffie serveren. Oplossingen zijn er wel, echter hangt er ook een flink prijskaartje aan, 105.019 euro om precies te zijn. Of beter gezegd, een prijskaartje dat 50.000 euro duurder is dan in België dankzij de bpm-regeling. Veel exemplaren zullen er daarom ook niet over de Nederlandse toonbank gaan. Een spijtig verhaal, want zelfs voor deze prijs weet de Ford Mustang convertible GT een hoop te bieden. De Ford Mustang is nu ook verkrijbaar als volledig elektrische variant.

Op naar de 60

Het bericht Rijtest Ford Mustang convertible GT: Line-lock & loaded verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken