Sterktes Zwaktes
+ Vol met opties – Materiaalgebruik
+ Rij beleving – Hoedenplank
+ Verbruik – Ruimte

Bij de term Hot Hatch, zal Hyundai waarschijnlijk niet het eerste merk zijn waar je aan denkt. Toch is het Koreaanse merk al enkele jaren druk bezig om hier verandering in te brengen. De i30N en de Veloster N zijn de ambassadeur voor het sportieve N submerk van Hyundai. Ook in de motorsport weet Hyundai te imponeren, door het World Rally Championship te winnen in 2019 en 2020 met de i20 WRC. Gelukkig wordt ook het kleinere spul met een vleugje N sportiviteit besprenkeld. De Hyundai i10 N-Line is hier het resultaat van. Wij gingen op pad met deze pocket rocket (niet googelen..) om het resultaat te beleven.

Hyundai i10 N-Line driekwart

Wat is de Hyundai i10 N-Line

Het N-Line pakket is de absolute topversie van de nieuwe Hyundai i10. Voor €20.535 is de sportieve versie niet alleen het snelst maar ook het meest compleet uitgeruste model. Het vermogen is gestegen van 67 pk, naar een turbo aangedreven 100 pk. Ook is de auto met 5 mm gegroeid in vergelijking met de standaard versie. Dit komt door de agressieve N-Line bumpers die de i10 zijn sportieve look geven. Ook is de fabriek druk bezig geweest met het rode verf. Onder iedere hoek is er wel een rood sierdeel dat opvalt tegen de grijs/blauwe Slate Blue lakkleur. De i10 N-Line verbergt zijn sportieve intenties dus niet.

Als wij eenmaal plaats hebben genomen op de verrassend comfortabele stoelen, zien wij dat ook hier de design afdeling zijn werk heeft mogen doen. De rode accenten gaan namelijk vrolijk door op de ventilatieroosters, in het stuur en op de tellers in het dashboard. Bijna even excentriek zijn de 3D sierdelen die een golvende lijn op het dashboard en de deuren tekenen. Het materiaalgebruik gaat nog een stap verder als wij onder het stuur de metalen pedalen vinden. Deze metalen pedalen worden gecomplementeerd met de lichtmetalen velgen die geen enkel moment de indruk geven dat ze slechts 16 inch zijn.

Hyundai i10 N-Line kwart

Hoe rijdt het?

Bij het wegrijden van het stoplicht is ons al gelijk één ding duidelijk, dit is geen standaard Hyundai i10. De 33 extra pk’s zorgen ervoor dat de 100 km/h bereikt is in slechts 10,6 seconden. Dit klinkt misschien niet heel snel, maar net zoals de velgmaat geven de harde cijfers het beeld niet goed weer. De versnellingen zijn langer dan we verwachten en het motorgeluid gonst door de cabine heen. Het gewicht is met 100 kg gestegen tegenover de standaard i10. Maar met slechts 1099 kg op 100 pk voelt de i10 N-Line als een Hot Hatch uit een vergane tijd. Toen het nog mogelijk was om met weinig gewicht de letters GTI hard door een bocht heen te gooien. De i10 N-Line danst van de ene naar de andere bocht met een vrolijke 3 cylinder brom als soundtrack. Klein maar gewillig grijpt die iedere mogelijkheid aan om je aan te sporen net wat harder te gaan. Als een soort herder puppy compenseert de i10 N-Line zijn formaat, door pure enthousiasme en karakter.

Een bijkomend voordeel van het geringe gewicht is het verbruik. Je kan de i10 de hele dag boven de 3000 toeren laten brommen en alsnog maar 1 op 17 l/km verbruiken. Als vervolgens de reis terug naar huis ook nog over de snelweg gaat, schiet dit getal al snel naar de 1 op 22 l/km. De i10 is tevens standaard op alle uitvoeringen voorzien van een start stopsysteem. Dit werkt op een handgeschakelde auto vaak wat onhandig, maar niet op de i10. Het start/stopsysteem blijft namelijk werken wanneer het rempedaal ingedrukt blijft. Als de versnellingspook dan van neutraal naar de eerste versnelling gaat, zal de dus motor nog niet aanslaan. Een handig systeem dat het gebruik van een start stopsysteem stimuleert.

Interieur Hyundai i10 N-Line

Sterke punten

Rijplezier is een belangrijke selling point van de i10 N-Line. Het gemak waarmee de auto zich door de bochten laat rijden geeft smaak naar meer. Het stuur voelt prettig in de handen en correspondeert goed wat er gebeurd met de voorwielen. De snelheid zal uiteraard lager liggen dan bij een grotere GTI of een snellere ST-Line, maar op het punt van rijplezier staat het absoluut op gelijke hoogte. Ook van de prijs worden we erg blij. Toen de vraag gesteld werd hoe duur ons testmodel nou exact was, moesten wij even in onze ogen wrijven. €20.535,- geeft je alle mogelijke opties op de i10 en ook nog eens 33 pk meer dan de overige modellen. Ook de verwarmde voorstoelen zijn hier standaard bij inbegrepen evenals een verwarmd stuur. Mocht het dan alsnog te koud aanvoelen, zet dan vooral de Media op Warm Haardvuur.

Warm Haardvuur Hyundai

Toch is de i10 N-Line niet zo sportief gericht dat je hier alleen voor zou kiezen als je een mini Hot Hatch zoekt. Ook op de snelweg en in de bebouwde kom is de besturing prettig in de omgang. Het zicht rondom is prima en ergonomisch lijkt er ook weinig mis te zijn. Het touchscreen multimedia systeem wordt vergezeld door 8 fysieke knoppen om het gebruik eenvoudiger te maken. Ook achterin is het een prima plek om je te begeven. De voorstoelen zijn hoog genoeg uitgesneden om een achterin een plek voor je benen te garanderen. Zelfs met mijn 1.94m was het geen probleem om achter mijn stoelpositie plaats te nemen.

Zwakke punten

De i10 N-Line is standaard voorzien van vele opties. Eén van de opties die wij liever anders hadden gezien is de Lane Assist. Het is prettig dat er een systeem is dat je weet te assisteren, echter stond die in de i10 iets te agressief. Bij het benaderen van een afrit greep de auto vaak net iets te snel in voor ons gevoel. Gelukkig kon dit met een druk op de grote knop uitgezet worden. Op een A- segment auto zullen altijd kostenbesparende punten gevonden worden, en dat is dit keer niet anders. Er is namelijk geen touw dat de hoedenplank omhoog tilt bij het openen van de kofferbak. Een vreemd maar groot irritatiepunt bij het inladen van je boodschappen. De tildrempel is namelijk vrij hoog in vergelijking met de laadvloer. Dit maakt het inladen van boodschappen net wat lastiger dan het had gehoeven

Hoedenplank Hyundai

Uitrusting

Standaard komt iedere i10 met Lane Assist, Cruise control, elektrische ramen voor en een start/stopsysteem. Op de N-Line gaat de optielijst nog eventjes door. De verwarmde voorstoelen en het verwarmde stuur zijn al even genoemd, maar niet de hoeveelheid standen. Er zijn maar liefst 3 verschillende standen voor de stoelen! Ook het stuur is op een goede manier verwarmd, want het verhittingselement gaat namelijk door het gehele stuur heen. Prettig in de koude wintermaanden dus. De airconditioning is volautomatisch en is prettig te bedienen met een draaiknop. Het multimediasysteem bevindt zich op het dashboard en kan gemakkelijk bediend worden door zowel het touchscreen of de fysieke knoppen aan de zijkant. Voor het inparkeren bevinden zich achterin parkeersensoren en een camera. Het beeld hiervan heeft een breed zichtveld en is scherp, echter kan er bij regen wel enkele druppels water op de camera blijven zitten.

Knoppen i10 N-Line

In de middenconsole bevindt zich een keurig bakje waarin een smartphone draadloos opgeladen kan worden. Mocht de telefoon daar niet voor geschikt zijn, dan is er ook nog een USB poort en een 12V aansluiting.

I10 Logo

Conclusie Hyundai i10 N-Line

Een A-segmenter met de opties van een B-segment auto. Een compact formaat maar met genoeg vermogen om grote auto’s zorgen te laten maken. De Hyundai i10 N-Line geeft je genoeg redenen om blij te worden. De prijs is laag genoeg om bereikbaar te zijn voor een grote doelgroep. Daarnaast is de sportiviteit niet ten koste gegaan van comfort of praktisch gebruiksgemak. Oké, het blijft een auto van 3.675 mm en dus zal een rit naar de vakantiebestemming wellicht wat krap aanvoelen. Maar de i10 N-Line geeft alsnog een indrukwekkend volwassen gevoel. Met een verbruik van 1 op 22 l/km op de snelweg is het tevens ook een zuinige auto zonder gelijk de hybride kant op te gaan. Laat de Hyundai i10 N-Line dan vooral ook een voorbeeld worden voor andere automerken hoe het ook kan. 300 PK is leuk, maar 100 pk is soms nog leuker.

Hyundai i10 N-Line dijkweg

Het bericht Rijtest Hyundai i10 N-Line: Vintage en vernieuwend verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken