Sterktes Zwaktes
+ vermogen / koppel – kleine kofferbak
+ geluidsysteem – stevige prijs
+ veiligheid

Is het een kantoor, een vergader zaal of toch een (multimedia) auto? Wat we wel weten is dat het de Mercedes 300 de Business Editie een lengte heeft van 5 meter en 4 cilinder die bij elkaar een inhoud hebben van 2000 cc. Hoe zit het met het verbruik van deze 2 tonner en hoe zit dat fiscaal? Wat is het verbruik tijdens de proefrit van een hybride diesel? We kwamen erachter tijdens en test 4-daagse…

Wat is de Mercedes 300 de Business Editie? 

We testen een Mercedes E-klasse die een gecombineerd vermogen heeft van 316 pk en een koppel van 440 newton meter. Ik haal de auto op in Den Haag waar ik nog even twijfel om wat ‘business’ foto’s te maken nabij het Forepark voetbalstadion. Het stadion van ADO Den Haag ligt er zo goed als naast. De geteste versie kost €75.000 en de wegenbelasting ligt rond de €600 per kwartaal.

De geteste Mercedes 300 de Business editie
Mercedes 300 de Business editie

Hoe rijdt ie?

Wat opvalt is dat er goed nagedacht is over de veiligheid tijdens het rijden. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen of je road assistentie wilt, maar is helaas geen optie tot adaptieve cruise controle. Het blijkt een extra optie te zijn wat er gezien het prijskaartje wel op had gemogen. Wel is er een rood knipperend  driehoekje die sneller gaat knipperen als je op een tegenligger komt.

De cockpit en het stuur met een goede grip MB 300de
De cockpit en het stuur met een goede grip

Tijdens het achteruit rijden komen de camera’s rondom de auto in actie. Een mooi realtime beeld volgt op het grote scherm en dat is prettig. Sterker nog. De buitenspiegels kantelen automatisch naar beneden om de stoepranden goed te kunnen zien. Vervolgens gaan bij het wegrijden kortstondig de de voor camera’s nog even aan zodat je veilig weg kan rijden. De navigatie is redelijk up-to-date maar het snelheid icoontje wil regelmatig de verkeerde snelheid aanwijzen. Maar op de A7 richting  Purmerend  geeft het scherm 2 iconen weer wat dan weer netjes is. Overdag 100 en na 19:00 120. Maar op de A5 mag je echt geen 130 meer. Nog even nagevraagd bij het terugbrengen maar gedurende het schrijven van dit test verslag is het mij niet bekend. Misschien kunnen ze even Peugeot bellen want in de Peugeot 5008 zit het bijvoorbeeld wel.

Uitrusting

De Mercedes die ik test heb, is AMG uitgevoerd. Wat wil zeggen dat er het nodige leer is uitgevoerd en optisch het er allemaal zeer gelikt uit ziet. Het MBUX-systeem is een genot op zich en heeft veel weg van een iPad XXL. Met het systeem is heel veel mogelijk tot aan het instellen van de luchtverfrisser. Een niet overheerst Mercedes luchtje zit ingebouwd in het dashboardkastje. Benieuwd wat zo’n flesje kost… De fit coach vertelt me na X tijd dat ik mijn oefeningen mag doen. Oefeningen? We zijn toch niet in een sportschool? Ook hier zie je weer dat fitheid onderweg belangrijk is en bijdraagt aan de veiligheid onderweg. De stoelverwarming kan je, ter hoogte van  de  elektrische stoel afstelling, in de deur aan zetten. Maar na ongeveer een half uur gaat deze zonder dat ik het wil uit. En net als het niet kunnen  koppelen  van de NFC, is dat raar.

Panorama view; mooier wordt het niet MB 300de
Panorama view; wie wil er nou niet zo’n kantoor 

De Mercedes-me app is goed te installeren. (foto). De is zeer makkelijk te installeren. Bij de Ford Explorer ST Line PHEV was dit een stuk lastiger maar bij deze is alles na een paar minuten werkend. Prima app die doet wat ie moet doen.

Het stuur is heel fijn om vast te houden. De knopjes op het stuur zijn er precies genoeg alleen is er een vervelend glimmend deel aan de onderkant. Tijdens het rijden weerspiegeld de zon hierin en dat is erg lastig rijden. En ik vraag me nog steeds af wat flippers doen in een personen auto. Persoonlijk vind ik ze nutteloos. De kosten hiervan hadden uitgespaard kunnen worden. Waaraan? Aan het mat maken van  het glimmende gedeelte of aan stuur verwarming. Die knop kon ik in ieder geval nergens vinden.

Sound experience optima forma 

En dan nu een stukje over het geluid in de auto. Dat verdient een waardevolle vermelding. Ik had zelf nog nooit gehoord van Burnmeister maar wat een FAN-TAS-TISCH geluid komt er uit de speakers. De DAB+ radio is al goed maar als je een nummer uit je Spotify lijst afspeelt weet je helemaal niet wat er gebeurt. En dat gezegd hebbende gaan de gedachte naar vroeger. Uren lang aan het klooien met versterkers, boom box  aansluiten en draden trekken door de auto. Een hoop herrie was het resultaat en de hele straat kon mee genieten.

Genieten doen we nu dus ook in deze Mercedes. Het is by-far het mooiste geluid wat ik ooit gehoord heb in een auto. Zet daarbij de verlichting op de juiste ‘mood’ EN het wereld beroemde nummer van Janis Joplin (#prijsvraag) uit de speakers; dan weet u wel hoe laat het is.

Janis Joplin uit de speakers 

Sterke punten

De geluidsinstallatie is fenomenaal. Het is een complete auto waar erg goed is gekeken naar veiligheid. De accu’s doen prima hun werk en in de juiste stand kunnen de accu’s goed benut worden. En samen met de pittige diesel motor is het een auto die rap weg is van zijn plek.

De machine kamer van de Mercedes 300de
De machine kamer van de Mercedes

Mindere punten

Het grootste minpunt is toch wel de kofferbak. Of tenminste de ruimte daarin. Die is namelijk erg klein en dat komt voornamelijk door de accu’s. Het missen van de adaptieve cruise controle is erg jammer net als de stuurverwarming. Voor een dergelijke (stevige) prijs had dat er allemaal wel op gemogen.

Kofferbak had iets groter gemogen MB 300de
Kofferbak had iets groter gemogen

Conclusie

In dit kantoor op wielen kan bijna alles. Alleen nog de optie mailen en whatsappen en dan heb je een ideaal kantoorpandje. Maar of dit ‘Business suite supplies everybody’ (lees: aardig aan de prijs) dat moet ik nog zien. Helemaal voor wat betreft de oudere generatie. De wagen zit namelijk boordevol moderne snufjes. Maar mocht je het ervoor over hebben; dit maatpak is te koop vanaf €70.000. Just another day @ the office…

Hoe mooi kan een 'job' zijn MB 300de
Hoe mooi kan een ‘job’ zijn

Het bericht Rijtest: Mercedes 300 de; Business as usual verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken