Sterktes Zwaktes
+ Verrassend sportief – Overbodige flippers
+ Futuristisch gevoel – Omslachtige knoppen
+ Korte draaicirkel – Automaat kan beter

Auto van het jaar 2017 en ik begrijp ook waarom! Ongetwijfeld heeft u de Peugeot 3008 Hybrid al eens zien rijden. Maar wat maakt deze Peugeot zo veel beter dan alle andere? Wat heeft deze auto meer te bieden dan de rest? Wij gaan het u uitgebreid vertellen in deze rijtest!

Wat is de Peugeot 3008 Hybrid?

De Peugeot 3008 is voor het merk de eerste Midi-SUV. De 3008 is geïntroduceerd in mei 2008 en is het opvolgende jaar in productie gegaan.

De tweede generatie van de 3008 is in 2017 op de markt gebracht. Hierbij werd het nieuwe kleinere stuur (ook te zien in de 208, 2008 en de 308), het multimedia touchscreen en de Heads-up display geïntroduceerd.

Hoe rijdt de Peugeot 3008 Hybrid?

Het is wonderbaarlijk om te voelen hoe de auto terugschakelt en tegelijk al begint te versnellen. De elektromotor geeft op dit moment een boost terwijl je verbrandingsmotor doorschakelt naar een hogere versnelling. Met als resultaat dat de auto netjes mee kan rijden met het verkeer, zonder op de versnellingsbak te hoeven wachten.

Het samenspel tussen de elektro- en brandstofmotor is nog niet altijd perfect. Het kan tijdens het optrekken misschien wel prettig zijn, maar soms bij het optrekken begint de elektromotor en geeft de benzinemotor een fractie later zijn vermogen vrij en trekt de auto plotseling hard naar voren.

Het is mogelijk te kiezen uit de modi ‘Electric’, ‘Hybrid’ en ‘Sport’. In ‘Electric’ heeft de 3008 alleen het vermogen van de elektromotor (80 kW), maar kan de auto nog goed mee met het verkeer. En wanneer nodig, slaat de benzinemotor direct aan als je het gaspedaal diep intrapt.

In ‘Hybrid’ heeft de auto de kracht van zowel de benzinemotor als de elektromotor. De auto kiest zelf wanneer de benzinemotor aan of uit gaat. Bij lage snelheden in de stad slaat de benzinemotor af (mits de accu voldoende is opgeladen). Als je hard optrekt bij een stoplicht duurt het soms even voordat de motor aan gaat. Bij hoge snelheden combineert de auto beide motoren om zo zuinig mogelijk te kunnen rijden. Ook wordt de accu dan bijgeladen tijdens het rijden.

In ‘sport’ heeft de auto ook volledig vermogen van beide motoren, maar reageert de auto sneller. Ook gaat de benzinemotor niet uit tijdens het wachten uit maar blijft hij doorlopen, waardoor de auto ten alle tijden snel kan reageren!

De verschillen tussen deze modi zijn duidelijk merkbaar in het rijgedrag. Hierdoor voegt dit ook echt iets toe aan het rijplezier.

Technische kenmerken

De Peugeot 3008 SUV Plug-in Hybrid Allure heeft een benzinemotor met 180pk. Met de elektromotor van 32 kW, wordt dit vermogen verhoogd tot 225pk. Naast het de luxe van extra vermogen, kan er met de elektromotor ook 100% elektrisch worden gereden (tot wel 50 kilometer). Dit bereik is uiteraard afhankelijk van de rijstijl en houdt in dat de één misschien wel 80% van de ritten elektrisch kan rijden, de ander zal meer gebruik maken van de brandstofmotor. Maar de meeste stadsritten kunnen 100% elektrisch gereden worden!

Volgens de fabrieksopgave is de acceleratie 8,7 seconde van 0 naar 100 km/u. Zelf kwamen we dichter bij de 8 seconden dan bij de 9 seconden, een prima prestatie natuurlijk.

Het verbruik daarentegen is volgens de fabrieksopgave 1,5 l/100km is wellicht aan de optimistische kant. Wij kwamen aanzienlijk hoger uit, maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de rijstijl en het feit dat we ook wel wilden weten hoe vlot de auto kan zijn.

Gewoon een auto of een ruimteschip?

De vele knopjes op het aan de boven- én onderkant, geeft het gevoel alsof je in een ruimteschip zit en ieder moment kan opstijgen.

Ook de sfeerverlichting geeft een ruime en frisse sfeer. Die schijnt van onder de rand van het dasboard op de rand van de stoelbekleding, die hierdoor mooi kleurt. Hopelijk is je lievelingskleur blauw, want dit is dan ook de enige mogelijke kleur. Je kunt wel makkelijk de intensiteit aanpassen.

Wat het futuristische aanzien van de 3008 versterkt, is de mogelijkheid om de weergave van de tellers achter het stuur aan te passen. Rij je ’s nachts en in het donker, dan is het heel prettig om de modus ‘minimaal’ te gebruiken. Hiermee wordt alleen de snelheid getoond.

Andere instellingen zijn de standen ‘meters’ met de kilometerbalk en krachtbalk, ‘rijden’ met alle informatie over de auto en omliggende voorwerpen en ‘navigatie’ met een duidelijke weergave van de kaart en de specifieke aanduiding van de route. En als laatste is er nog de modus ‘persoonlijk’ die je naar je eigen voorkeur kunt aanpassen in de instellingen op het multimediascherm.

Daarentegen werkt de voice command perfect. Je hoeft alleen maar op het knopje te drukken en het commando ‘verhoog temperatuur’ te geven. Maar hiermee kan alleen de temperatuur, stoelverwarming en sfeerverlichting veranderd worden.

Het hebben van flippers is altijd leuk in een automaat. Maar het is nog maar de vraag of het een toegevoegde waarde levert. Er is bijvoorbeeld geen toerenteller. Je moet dus schakelen op geluid, wat lastiger is omdat je ook een elektrische motor hebt die je niet hoort.

De ruimte achterin is niet overbemeten. Zeker de middelste zitplaats op de achterbank moet het doen met minder ruimte, aangezien het middenconsole met het gekoelde opberg vak veel ruimte in beslag neemt.  Er is ook ruimte gemaakt voor een draadloze oplaadplek, twee ruime bekerhouders en een (wederom) futuristische versnellingspook. Al deze luxes voorin gaat ten koste van de ruimte voor de achterbank.

Uitrusting

Onze Peugeot 3008 Hybrid Allure is uitgerust met een draadloze telefoon oplader en voorstoelverwarming. Deze beide opties zijn geen standaard, dus hier moet voor worden bijbetaald.

De 3008 is op het gebied van comfort standaard uitgerust met Climate Control, 3 keer een 12V aansluiting en uiteraard centrale vergrendeling met afstandsbediening. In het interieur zijn het dashboard en de deurpanelen voorzien van een carbon effect. Qua exterieur zijn er extra getinte ruiten achter.

Voor het laden is er een laadkabel type 2 mode 3 Mennekes-stekker aanwezig, met een On board Charger van 3,7 kW.

Sterke punten

De Peugeot 3008 Hybrid heeft een verrassend vermogen, waarmee lekker gereden kan worden! De combinatie van de elektromotor en de verbrandingsmotor, zorgt ervoor dat de 3008 vlot én geleidelijk op kan trekken.

In tegenstelling tot wat men verwacht van een midi-SUV, heeft de 3008 een prettig kleine draaicirkel.

De 3008 Hybrid is ook netjes afgewerkt vanbinnen. Met een grote keuze uit meters voor je dashboard, comfortabele verwarmde stoelen, mooie bekleding die van de stoelen doorloopt op het dashboard en de deuren en de sfeerverlichting, geeft de auto een modern gevoel!

Minpunten

Het nadeel van de combinatie van knoppen en touchscreen is dat het gebruik best omslachtig kan zijn. Om bijvoorbeeld de binnentemperatuur aan te passen, moet je op een knopje drukken. Hierna kan de temperatuur aangepast worden op het multimedia touchscreen.

Om van het standaard multimediascherm naar de Carplay over te schakelen vraagt ook enig zoekwerk.

Conclusie rijtest Peugeot 3008 Hybrid Allure

De 3008 Hybrid biedt een heel prettige rijervaring. Dankzij het ruime en mooie ontwerp voor het interieur geeft deze Peugeot een futuristisch gevoel! De combinatie van de benzine- en elektromotor geeft genoeg vermogen om vlot mee te kunnen rijden in het verkeer, maar geeft ook de mogelijkheid om rustig elektrisch te kunnen rijden.

Kortom, de 3008 Hybrid rijdt lekker en sportief, is comfortabel en heeft een moderne uitstraling.

De Peugeot 3008 Hybrid Allure is te verkrijgen vanaf €44.780,-

Het bericht Rijtest Peugeot 3008 Hybrid: Een futuristisch ruimteschip verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken