In een wereld waar Duitse premium merken zoveel mogelijk niches proberen te vullen, kan de rest natuurlijk niet achter blijven. Renault zet met de Arkana een eerste de stap om de SUV-Coupé te lanceren voor een grotere doelgroep. Met een sportieve daklijn en kleine spoiler op de achterklep staat de Renault Arkana klaar voor de aanval. Als één van de eerste Nederlandse journalisten gingen wij op onderzoek uit.

2021 Renault Arkana
Sterktes Zwaktes
+ Uitstraling – Versnellingspook
+ Ruimte – Te weinig kracht
+ Prijs – Geen elektrische achterklep

Wat is de Renault Arkana?

Voor een nieuw model heeft de Renault Arkana al een behoorlijke levenscyclus erop zitten. De SUV-Coupé is namelijk in 2019 al geintroduceerd in Rusland. In een land waar Duitse premium producten het uitstekend doen, was dit een uitstekende plek om dit experiment te doen. De Russische Renault is echter niet hetzelfde model als de Arkana die wij hier voor ons hebben. Het oudere Dacia Duster chassis is omgeruild voor een modern CMFB platform. Modellen als de Kadjar en de Captur staan hier bijvoorbeeld ook op. Dit geeft ook de mogelijkheid tot elektrificering en dat is dus ook precies wat Renault doet voor de Nederlandse markt.

De motorisering bestaat momenteel namelijk maar uit 1 “keuze”, een E-TECH 145 Hybrid motor. Het blok is ondersteund door een accupakket dat als mild hybrid de kracht opvoert naar 145 pk. Een adequaat getal, maar wellicht niet het snelheidsmonster dat de buitenkant doet impliceren. Er is keuze uit drie varianten Zen, Intens en R.S. Line. Prijzen beginnen vanaf €32.390 voor de Zen en €37.290 voor de R.S.Line

R.S. Line

Hoe rijdt het?

Het moge inmiddels bekend zijn dat de SUV/Crossover een heel eind is gekomen op het gebied van rijgedrag. De Renault Arkana bewijst dit wederom door niet heel erg anders te voelen dan een gemiddelde hatchback. Tuurlijk, de rijpositie is wat hoger, maar inmiddels is dat eerder de norm dan de uitzondering. In de Arkana zal deze rijpositie uit zichzelf wat meer richting het stuur zijn. Het overzicht is dan net even wat duidelijker. Het zorgt er echter ook voor dat er niet teveel ruimte is ingenomen door de bestuurder. Als je eenmaal een goede positie hebt gevonden is het tijd om te vertrekken.

Het accupakket en de motor gaan aan de slag om gezamenlijk een zeer rustgevende ervaring te creëren. Dit komt omdat het accupakket en de motor elkaar zeer goed opvangen. Nooit is er een gevoel van een wisseling van de wacht onder de motorkap. Het is daarnaast mogelijk om volledig elektrisch te rijden, dit kan voor ongeveer 3km. Wanneer het de beurt is van de motor om aan te slaan zal je vooral zien op het display. De geluidsisolatie is namelijk ook van hoge kwaliteit, een uitstekende combinatie dus. Echter geeft de carrosserie van de Arkana wellicht de indruk dat het allemaal wat sneller zou kunnen. Dit is waar het 145 E-Tech blok net wat kracht te kort komt om inhalen op de snelweg te stimuleren.

Sterke punten

Op het gebied van styling is de Renault Arkana absoluut geslaagd. Als je de auto van een afstand voorbij ziet komen, is een verwarring met een Duits merk snel gemaakt. Dit is bijzonder want de Arkana is ruim 35 centimeter kleiner dan bijvoorbeeld een BMW X6. Of je een fan bent van de SUV-Coupé is een ander verhaal, maar voor de mensen die dat wel zijn is dit absoluut een geslaagd ontwerp.

Ook weet de Arkana indruk te maken op het gebied van ruimte, er is hier namelijk genoeg van. Met 480 liter aan bagageruimte en genoeg been en hoofdruimte om achter mezelf te zitten, is praktisch gemak gelukkig niet vergeten. De daklijn loopt pas achter het hoofd van de passagiers naar beneden. Een dubbele laadvloer is achterin aanwezig en de tildrempel is niet te hoog om boodschappen gemakkelijk mee te nemen.

Binnen in worden wij begroet door een cinematisch filmpje en muziek van Renault. Als ons oog eenmaal verder dwaalt zien wij naast het Multimediasysteem een grote plak Carbon. Nou, nep carbon om precies te zijn. Je zou ons echter in de maling kunnen nemen en het past verrassend goed bij de rest van het interieur. Rode tinten in combinatie met luxe half lederen zwarte stoelen, geven een speels maar wellicht ook iets te sportieve indruk van de Arkana. Echter blijft de motorisering goed passen bij de doelgroep en is een verbruik van 5.0l/100km WLTP indrukwekkend. In onze korte tijd met de auto konden wij dit niet uitgebreid testen. Echter een score van 6.8l/100km tijdens onze testrit geeft ons de indruk dat de WLTP berekening er niet veel vanaf ligt.

E-Tech 145 Hybrid

Minpunten

De automatische versnellingsbak waarmee de Arkana altijd geleverd wordt heeft 2 rijstanden. Een D en een B stand. In Drive zal de Renault tijdens het afremmen stroom opwekken. Als de pook op B staat dan wordt het regeneratieve remmen een stuk sterker. Geen one pedal driving, maar wel dichtbij. Echter is deze pook net iets te gemakkelijk te bedienen. Maar waarom is dit dan negatief? Nou, omdat bij het bedienen van de climate control, de pook nog wel eens meegenomen wordt. Met als resultaat dat de Arkana opeens in Neutraal staat terwijl je aan het rijden bent. Dit vereist wat gewenning om te voorkomen. Ook de achterklep vereist wat gewenning want deze is vrij zwaar om te bedienen, een elektrische achterklep had dit wellicht kunnen verhelpen.

Een ander punt heeft meer indirect met de Arkana te maken. Omdat de SUV-Coupé er relatief snel uitziet is de verwachting van andere weggebruikers precies dat, snelheid. De Renault Arkana is echter niet zo snel als dat looks doen geloven. Dit kan wellicht veroorzaken dat andere weggebruikers een verkeerd beeld kunnen krijgen van het rijgedrag van de bestuurder. Of dit echter vaak zal gebeuren is nog maar de vraag.

Uitrusting

Standaard komt iedere Renault Arkana met een automatische versnellingsbak, achteruitrijcamera en 17 inch lichtmetalen velgen. Ook zijn parkeersensoren altijd aanwezig net zoals een multimedia systeem en keyless entry. Voor de Zen modellen zal dit een 7 inch scherm zijn, voor ons testmodel hadden wij de duurdere 9,3 inch Easy Link scherm. Ook worden onze 18 inch velgen voorzien van een leuk rood details, wat ons toch doet denken aan de Opel Adam. Naast diverse R.S. badges aan de buitenkant en op de dorpels, is ook het sportieve interieur te danken aan de R.S. Line. Een leuk details hierbij zijn de rode stiksels op de veiligheidsgordel.

18 inch velgen

Onder het touchscreen bevinden zich 3 fysieke knoppen, gelukkig allemaal voor de climate control. Deze zijn leuk afgewerkt met een metalen rand en een digitaal display in het midden van de knop. Daaronder bevinden zich 2 USB aansluitingen en een wireless charger dat groot genoeg is voor moderne smartphones. Dat laatste klinkt wellicht logisch, maar dit is lang niet altijd het geval.

Conclusie

Als SUV-Coupé weet de Arkana overtuigend een eigen model te zijn in de line-up van Renault. De buitenkant is vooral in de R.S. versie leuk en sportief zonder dat dit ten kosten gaat van het praktische aspect. Dat de looks niet direct aansluiten op de prestaties is eigenlijk helemaal niet zo van belang. Voor een SUV onder de €40.000 heeft de auto een premium gevoel dat het prijskaartje wellicht niet zou suggereren. Op smaak valt nog te twisten of de SUV-Coupé een lang leven is beschoren. Wees echter niet verbaasd als de buren je opeens heel anders aankijken.

Renault Arkana 2021
Renault Arkana R.S.Line

Het bericht Rijtest Renault Arkana: Voor de normale niche rijder verscheen eerst op www.dagelijksauto.nl

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken