Wordt de Yoke stuur het nieuwe normaal?

De Yoke stuur is vanaf nu ook in echte auto’s te vinden. Vroeger zagen we altijd een rechthoekige stuur in de films en videospellen, maar nu is het daadwerkelijk realiteit geworden. De vernieuwde Model S Plaid is een van de eerste auto’s die zijn gekomen met een rechthoekig stuur. Is zo’n stuur nou handiger dan een normaal stuur of moeten we het houden bij een standaard stuurwiel? Het lijkt zelfs bijna onpraktisch om er mee te rijden. We komen er zo achter welk stuurtje beter is!

Tesla Model S Plaid Stuur

Voor F1 Coureurs is dit de normaalste zaak van de wereld, omdat hun stuur al sowieso een Yoke stuur is. De kans is groot dat deze sturen binnenkort ook op de snelwegen verschijnen in plaats van alleen op de racebanen.

Verschillen tussen de Yoke en de normale stuur

Op het eerste oog is het wel duidelijk te zien wat het grootste verschil is tussen de Yoke stuur en een normale stuur. Maar een groot verschil is dat je deze stuur niet kunt overpakken. Dit kan voor sommige mensen een probleem zijn, aangezien veel mensen gewend zijn om de stuur van boven over te pakken. Daarnaast is de stuurbekrachtiging bij de Yoke aan de hoge kant, waarmee je dus veel energie voor jezelf kan besparen. (De stuur wordt een Yoke genoemd, omdat die naam in de luchtvaart wordt gebruikt voor het stuur in een vliegtuig.)

Meerdere automerken met de Yoke stuur

Naast de Tesla Model S plaid, zijn er ook meerdere automerken aan het overwegen om de Yoke aan te bieden als stuur. Sowieso krijgen eigenaren van de Model s en Model x hiermee te maken. Daarnaast gaan de automerken Toyota, Lexus en Tesla ook de Yoke sturen in de toekomst op de markt brengen.

Als je de Yoke wilt meekrijgen bij de Lexus, kost het wel een meerprijs van 2500,-. Wanneer deze precies uitkomen, krijgen we hopelijk snel te horen van de fabrikant.

Elektrische Lexus RZ 450eDe Yoke stuur van de Tesla model S Plaid

Voordelen van de Yoke stuur.

De Yoke komt natuurlijk met een aantal mooie voordelen. Allereerst heb je de zelfde stuur overbrenging als in een raceauto. Daarnaast zitten er ook knoppen op het stuur die je met beide handen moet bedienen om een goede controle te hebben over de auto.

De grip wordt hierboven getoond.

Nadelen van de Yoke stuur.

Natuurlijk komt ieder voordeel met een nadeel. De enigste nadelen hiervan is dat bestuurders moeten wennen aan een stuurwiel zonder bovenkant met een sterke stuurkracht. Om je aan te passen aan zo een stuur heb je wel even tijd nodig. zorg er zeker voor dat wanneer je de Yoke stuur aanschaft, dat je dit in een veilige omgeving doet en niet al te hard rijdt!

Overbrengen kan af en toe lastig zijn.

Veilig

De belangrijkste vraag voor zo een stuur is: Is het wel veilig?

Sturen wordt aangepast aan hoe hard je rijdt. En aangezien de Model S plaid een snelle auto is, kan je wel verwachten dat de stuurbekrachtiging erg hoog is. Die berkrachtiging word nu nog meer vergroot, omdat de Model s een Yoke heeft. Dit betekent dus dat je voor een scherpe bocht je dus maar een klein tikje aan het stuur moet geven.

Niet veel chauffeurs zijn een auto gewend met zo een hoge stuurkracht. Het is ook vaker in het verleden voorgekomen dat een bestuurder die gewend zijn aan een auto zonder stuurbekrachtiging dat ze per ongeluk te hard aan het stuur draaien, waardoor ze een te harde bocht namen. Het is dus echt een kwestie van wennen.

Foto van de Yoke in de handen van een bestuurder

Conclusie

Het zal een wereld van verschil zijn, maar de manier waarop je de stuur vasthoudt wordt met de tijd normaler. Wat vinden jullie van de Yoke stuur?

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken