Elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt de komende jaren steeds populairder, aangezien er ook steeds meer elektrische auto’s op de markt worden geïntroduceerd. De prijzen van de elektrische auto’s liggen nog zeer hoog ten opzichte van een brandstof auto. Desondanks is het elektrisch rijden niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Elektrische auto’s worden veel zakelijk gereden door bedrijven. Deze auto’s komen vervolgens bij de particulier terecht, maar ook de private lease is in hoge opkomst. In de deze link staat een overzicht voor alle elektrische personenauto’s die nu op de markt zijn.

Laadmogelijkheden

In Nederland zijn alle openbare laadpalen met eenzelfde type laadpas te gebruiken. Ze zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week toegankelijk voor de consumenten. Nederland telt inmiddels meer dan 35.000 laadpalen in het openbaar. EVnetNL zorgt tot op heden grotendeels voor het onderhoud en het verhelpen van storingen etc. waardoor de laadpalen allemaal functioneren.

Minder onderhoud

Een elektrische auto heeft minder bewegende delen. Die slijten dus ook minder snel. Bovendien bestaat er minder behoefte aan regulier onderhoud; daarom hoef je niet zo vaak naar de garage. Je banden vormen de enige uitzondering: vanwege het hoge motorkoppel en het forse gewicht van een elektrische auto moeten die juist eerder worden vervangen.

 Fiscale voordelen

Om de aanschaf te stimuleren, gelden er tot 2020 de volgende belastingvoordelen op volledig elektrische auto’s:

  • Geen aanschafbelasting (BPM)
  • Geen wegenbelasting (MRB). Plug-in hybrides, die maximaal 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, betalen een halftarief.
  • Lage bijtelling van 4% per jaar (vanaf 2019 geldt dit percentage tot een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro) alles daarboven 22%.

Is elektrisch rijden het beste voor iedereen het beste alternatief?

De gemiddelde autorit in Nederland is 17 kilometer. Nederland is daarmee het ideale land voor elektrisch rijden. Het bereik van de gemiddelde elektrische auto is ongeveer 200 km en dat aantal loopt op naarmate de technologie vordert. Voor een steeds grotere groep is elektrisch rijden een prima alternatief. Voor wie vaak verre ritten maakt, is een hybride auto met een stekker een milieuvriendelijke keuze.

Actieradius

De elektrische auto’s ontwikkelingen zich in razend hoog tempo. Het aantal kilometers dat u kunt rijden op een volle accu – oftewel de actieradius – is daarom gemiddeld groter dan ooit. Er word door autofabrikanten veel geld geïnvesteerd in betere accupakketten, sterkere elektromotoren en modernere technologie. Met als gevolg dat de elektrische auto een interessant alternatief is voor de reguliere brandstofauto. En dus ook als leaseauto om dagelijks in te rijden! De gemiddelde actieradius is 293 km, bekijk hier alle elektrische auto’s en hun actieradius.

Toekomst

Volgende de bekende automerken moeten de jaren 2019, 2020 en 2021 de jaren worden voor de elektrische auto industrie. Grote automerken komen in deze jaren eindelijk met elektrische auto’s op de markt. Zo heeft Volkswagen de komst van de Volkswagen I.D-familie bekend gemaakt. Hier komen in totaal 4 modellen van op de markt. Eind

 

2019 wordt de hatchback in productie genomen. Ook Mercedes blijft niet achter en komt in 2019 met een sub merk op de markt genaamd EQ. Onder deze naam wordt er in 2019 een elektrische SUV op de markt gebracht onder de naam Mercedes EQC. En ook kijken we uit naar de Audi E-tron Polestar 1. In deze link een overzicht van de nieuwste elektrische auto’s!

Wetgeving op het gebied van bijtelling

Vanaf 1 januari 2019 geldt het percentage van 4% bijtelling alleen nog maar als de fiscale waarde van de auto onder de € 50.000,- ligt. Als de fiscale waarde hóger is dan € 50.000, dan geldt het bijtellingspercentage van 4% tot een bedrag van € 50.000,-. Daarboven wordt het bijtellingspercentage van 22% gerekend. Zoals het er nu naar uitziet, wordt er vanaf 2021 helemaal geen onderscheid meer gemaakt tussen elektrische auto’s en niet-elektrische auto’s. Dan gaat het bijtellingspercentage van 22% gelden.

In 2020 zijn elektrische auto’s zonder zijspiegels toegestaan

Op dit moment rijden er nog niet veel spiegel loze elektrische voertuigen op de snelwegen in Europa. Daar moet verandering in komen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voorziet dat in 2020 voertuigen zonder zijspiegels zijn toegestaan. De buitenspiegels worden dan vervangen door camera’s die aan de zijkant van de auto’s zijn bevestigd. Volgens de experts is dit een belangrijke ontwikkeling. De camerasystemen zijn namelijk veiliger dan buitenspiegels. Ook is dit beter voor het milieu. Elektrische auto’s met een betere stroomlijning gebruiken namelijk minder stroom. Hierdoor heeft het voertuig een kleinere batterij nodig.

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken