De directe concurrent van de Porsche Taycan is eindelijk te zien in de showroom. Maar wat maakt de volledig elektrische Audi e-tron GT nou beter dan de Porsche? Tenminste op één vlak, het rijbereik. Maar de Audi e-tron GT heeft nog veel meer te bieden. Lees hier of de nieuwe elektrische auto van het merk iets voor jou is!

 

Prestaties van de Audi e-tron GT

Audi heeft inmiddels verschillende elektrische modellen op de markt gebracht. Naast de volledig elektrische Audi e-tron is er nu een Q4 e-tron als klein broertje. De nieuwe Audi e-tron GT quattro is de laagste elektrische auto in de familie van Audi. De auto wordt gemaakt in de Böllinger Höfe-fabriek in Neckarsulm en is er in twee uitvoeringen. De e-tron is altijd voorzien van de welbekende quattro aandrijving, waarbij Audi aangeeft dat het vermogen slim over de vier wielen wordt verdeeld. In gunstige weersomstandigheden en normaal rijgedrag komt het grootste deel van het vermogen op de voorwielen.

 

Uitvoeringen e-tron GT

De eerste uitvoering in de prijslijst is de Audi e-tron GT met een vermogen van 476 pk (350 kW) die helemaal naar wens samengesteld kan worden. Daarnaast heeft Audi de RS e-tron GT die zijn 600 pk aan power over zijn vier wielen verdeelt. De ‘normale’ e-tron GT sprint al in 4,1 seconden naar de honderd en stopt met accelereren bij 245 km/uur. Zijn tegenhanger, de Porsche Taycan, stopt bij 250 km/uur en sprint de 0 naar 100 km per uur in 0,1 seconden minder. De Audi RS e-tron GT is nog sneller en heeft slechts een acceleratie 0-100 km/uur in 3,3 seconden nodig om de honderd vanuit stilstand te bereiken.

 

Voldoende actieradius voor de Audi e-tron GT

Concurrerend is de Audi zeker met het rijbereik en de laadsnelheid. De Audi RS e-tron GT is voorzien van hetzelfde accupakket als de ‘standaard’ e-tron GT. Beide beschikken ze over een 93 kWh batterij die al in 22 minuten tot 80 procent volgeladen zit met snelladen. Het snelle opladen heeft de e-tron GT te danken aan het hoge laadvermogen van 270 kW. Dit kan enkel aan de snellader. Na vijf minuten snelladen kan de auto weer 100 kilometer rijden. Volledig opgeladen heeft de Audi e-tron GT 487 kilometer WLTP actieradius. De RS heeft een hoger energieverbruik, waardoor de actieradius net wat lager uitkomt op 472. Het stroom verbruik van de RS is gemiddeld zo’n 0,6 kWh/ 100km hoger wat de oorzaak is van de lagere actieradius.

Opladen

Thuis laden doet de e-tron GT in 9 uur en 15 minuten. Door de boordlader van 11 kW en de optionele 22 kW kan de auto 3-fase laden, wat de laatsnelheid ten gunste komt. Er kan ook stroom getapt worden uit de muur via een 220 Volt aansluiting. Opladen duurt dan aanzienlijk langer.

 

Standaard luxe uitrusting op de Audi e-tron GT

E-tron GT, Audi e-tron GT RS zoals ze in de prijslijsten staan, zijn zonder teveel opties aan te klikken erg luxe. Zowel het exterieur als het interieur hebben ze bij Audi niet op bezuinigd. De prijzen van de opties zijn ook niet mis, een beetje standaard luxe mag dan ook wel. Daarnaast begint de sportieve Audi e-tron GT bij €104.895,-.

 

Het exterieur

De e-tron GT wordt zonder meerprijs geleverd in de kleur Ibis Wit op 19 inch velgen die niet passen onder een auto van ruim een ton. Kies je voor de RS dan heb je als extra een aantal glanzend zwarte accenten op de auto zoals de spiegels en levert het merk de auto op fatsoenlijke 20 inch velgen. Beide uitvoering worden altijd met panoramadak geleverd. Een fris windje door de haren gaat niet lukken in de zomer, het panoramadak kan namelijk niet geopend worden. Verder is de Audi e-tron GT altijd voorzien van LED verlichting met dynamische knipperverlichting. De Audi RS e-tron is zelfs voorzien van matrix LED verlichting.

 

Fraai interieur

Het ontwerpen van gave interieurs is voor Audi wel weggelegd. Mooie lederen sportstoelen met verwarming zijn inbegrepen in de basisprijs. Als je eenmaal zit, heb je zicht op een sportief afgevlakt stuurwiel. Je snelheid, energieverbruik en je navigatie zie je op het digitale dashboard. Verder is de Audi e-tron GT voorzien van sfeerverlichting die in te stellen is in de kleur naar wens.

Interieur e-tron GTZakelijk de elektrische Gran Turismo van Audi leasen

Door de 0 g/km CO2 uitstoot van elektrische auto’s, wordt er geen BPM over de bolide berekent. Daarnaast geldt er nog altijd een gunstige bijtellingsregeling voor elektrische auto’s. Dit jaar is de lage bijtelling op EV’s 12% tot een bedrag van €40.000 euro. Over het restant van het bedrag dient de zakelijke rijder 22% bijtelling te betalen. Met de komst van steeds meer elektrische modellen op de markt en de toename aan accu’s, is de restwaarde van elektrische auto’s relatief onzeker. Daarnaast zijn er bij veel merken met elektrische auto’s net na de introductie kinderziektes. Daarom wordt er veelal gefinancierd via operational lease. Natuurlijk is het ook een optie om de auto zakelijk aan te schaffen of te financieren met een financial lease. Door de auto op die manier te leasen, staat de auto dan op de balans en kan door middel van afschrijving de fiscale winst extra drukken. Wat de beste lease keuze voor jou is, hangt helemaal af van het bedrijf waar je voor werkt. Wil je nog voordeel halen uit de lage bijtelling, kies dan dit jaar er nog voor om je benzine auto in te ruilen voor een EV.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken