De autobelasting in 2021, wat gaat er nu allemaal veranderen? In 2021 zijn er een aantal wijzigingen op het gebied van autobelastingen. 2021 is het overgangsjaar dat de bijtelling veranderdt ten opzichte van 2020. Lees in deze blog alles over de nieuwe regelingen.

Per 1 januari 2021 gaat de bijtelling naar 12%

In 2021 wijzigt het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto’s. Voor auto’s met een fossiele brandstof (benzine, diesel en aardgas) blijft het bijtellingspercentage ongewijzigd in 2021: 22% over de gehele fiscale waarde van het voertuig. Voor alle volledig elektrische auto’s zal de bijtelling omhoog gaan. In 2020 was dit nog 8% voor elektrische auto s maar vanaf 1 januari 2020 is dit 12%. Voor elektrische auto’s uit 2021 boven de €40.000 betaal je over de eerste €40.000 12% bijtelling en 22% over het deel boven de €40.000.

De hoogte van de bijtelling hangt af van een aantal factoren:

  • De fiscale waarde van de auto. Dit is de netto catalogusprijs die berekend is door de fabrikant en de fabrieksopties die zijn aangebracht voordat de auto op kenteken is gesteld, inclusief btw en bpm.
  • Het bijtellingspercentage. Dit wordt bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot en datum eerste tenaamstelling van de auto. Het percentage geldt voor nieuwe auto’s voor een periode van 60 maanden.
  • De hoogte van je inkomen (belastingschijf). De bijtelling wordt opgeteld bij je inkomen. Je betaalt belasting over de belastingschijven, die van toepassing zijn op je inkomen.

Bijtelling hoogte in 2020 berekenen?

Behalve de CO2-uitstoot, de cataloguswaarde en de uitgiftedatum van uw kenteken, is ook de belastingschijf waarin uw inkomen valt van invloed op de hoogte van de bijtelling die u (eventueel) moet betalen. Met de bijtellingcalculator van autoweek berekent u hoeveel bijtelling u ongeveer moet betalen als u meer dan 500 privékilometer per kalenderjaar rijdt.

Autobelasting 2021 bijtellingBelasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)

De BPM wordt vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Auto’s zonder CO2-uitstoot blijven ook in 2021 vrijgesteld van BPM. De BPM vrijstelling in Nederland voor emissie vrije auto’s gledt tot en met 2024.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

De motorrijtuigenbelasting wordt vastgesteld op basis van de C02-uitstoot. Auto’s zonder CO2-uitstoot blijven ook aankomd jaar vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). De vrijstelling in Nederland op motorrijtuigenbelasting geldt tot en met 2024.

Korting op bijtelling zonnecelauto’s

Een elektrische auto met zonnepanelen heet een zonnecelauto. Een accu zonder lood slaat de opgewekte elektriciteit op die nodig is voor de aandrijving. De zonnepanelen moeten een vermogen hebben van minstens 1 kilowattpiek. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 een korting op de bijtelling over de hele catalogusprijs. Het maakt daarbij dus niet uit hoe hoog de catalogusprijs is van de zonnecelauto. Hiermee wil het kabinet milieuvriendelijk rijden stimuleren.

Heeft u verder nog vragen over autobelastingen? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag.

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken