Autonoom rijden, wat houdt dat nu eigenlijk precies in? Autonome auto’s ofwel zelfsturende of zelfrijdende auto is een voertuig dat automatisch bestuurd wordt en met kunstmatige intelligentie de auto van het ene naar het andere punt kan rijden zonder menselijke tussenkomst. Bij autonoomrijden nemen de systemen diverse taken van u als bestuurder over.

Ontwikkelingen omtrent Autonoom rijden

Een aantal jaar geleden zijn de ontwikkelingen zo versneld, dat deze autonome auto s steeds minder tot de verbeelding spreken, maar ook echt realiteit zijn geworden. Bij autonoom rijden zijn echter diverse levels te onderscheiden, namelijk level 0 tot en met level 5. Bij elk level geeft de bestuurder de touwtjes steeds meer uit handen. Wat ook van groot belang is bij de inzet van een zelfrijdende auto, is de staat van het wegennet, de belijning en bebording. Alleen dan kan volledig autonoom rijden een succes worden.

Levels van autonoom rijden

Zoals al eerder aangegeven zijn er diverse levels op het gebied van autonoom rijden. We gaan hieronder een korte uitleg per level geven. Op dit moment zijn er al diverse merken, die autonome auto’s aanbieden van level 4. In totaal zijn er op dit moment dus vijf niveaus actief in autonoom rijden.

 

Autonoom rijden stuurwiel

Level 0

Dit level is beschikbaar voor auto’s die we al jarenlang kennen. De belangrijkste systemen worden door de bestuurder bediend. In een auto in level 0 zijn een aantal veiligheidstechnieken aan boord, zoals een dodehoekwaarschuwing of cruise control. Echter de bestuurder moet in deze gevallen altijd ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Deze minimale wijze van autonoom rijden, is voor velen van ons reeds bekend en in nieuwe auto s steeds vaker standaard beschikbaar.

Level 1

Ook bij level 1 heeft de bestuurder nog altijd de touwtjes in handen. In deze voertuigen is minimaal 1 systeem aanwezig, die de bestuurder actief bij staat. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan de adaptive cruise control. Dit systeem laat het voertuig een bepaalde afstand houden tot de voorligger. Rijd de auto te dicht op de voorligger, dan remt het systeem automatisch af. Wanneer er ruimte is, dan wordt de ingestelde snelheid weer aangenomen.Autonoom rijden levels

Level 2

Bij niveau 2 wordt het autonoom rijden, ook wel hands-off genoemd. Dit is in de huidige systemen van diverse voertuigen al geen uitzondering meer. In dit level blijft de bestuurder verantwoordelijk, echter de auto kan zowel accelereren, sturen als remmen! Als de bestuurder bijvoorbeeld het stuur te lang los laat, krijgt hij een waarschuwing. In de auto’s in level 2 combineren de systemen de data over snelheid en positie van de auto.

Level 3

Op de openbare weg de krant lezen, zou in theorie mogelijk zijn in level 3. Level 3 wordt daarom ook wel eyes-off genoemd. Let wel, dat het in theorie mogelijk is de krant te lezen, maar de wetgeving in Nederland staat dit nog niet toe. Op dit niveau kan de auto overigens voor langere tijd op niet al te ingewikkelde trajecten zelfstandig functioneren. Meestal worden deze systemen gebruikt op de snelweg. Indien er onvoorziene of complexe situaties voorkomen, dan zal de auto door middel van licht- en/of geluidssignalen de aandacht en hulp van de bestuurder in roepen.

Level 4

Aangekomen bij niveau 4 kunnen we in principe al spreken van een zelfrijdende auto. Het voertuig zou in dit level kruispunten en op- en afritten autonoom moeten kunnen nemen. Althans dat blijkt het geval als u de weg op gaat in goede weersomstandigheden. Bij slecht weer wordt de waarneming van de camera s en laser systemen minder scherp en vertroebeld het beeld. Hierdoor kan de auto alsnog een inschattingsfout maken en daarom heeft een autonoom voertuig in dit stadium nog gewoon pedalen en een stuur.

Level 5 volledig autonoom rijden

Uiteindelijk zouden we dus uit moeten gaan komen bij level 5, het belangrijkste verschil tussen level 4 en level 5 is dat de bestuurder in level 5 het stuur over kán nemen waarbij een auto volledig autonoom kan rijden. Niveau vijf wordt dan ook niet voor niets het level mind-off genoemd. In dit level 5 zijn een stuur en pedalen niet meer nodig. De auto rijdt helemaal zelf, in goede en slechte weersomstandigheden, maar ook in lastige verkeerssituaties. De bestuurder hoeft in dit autonome voertuig alleen nog maar het systeem te starten en de bestemming in te geven. Omdat het voertuig geheel autonoom rijdt, is een rijbewijs niet meer nodig omdat u zelf het voertuig niet meer hoeft te besturen. Uiteraard is dit technisch gezien nog ver weg en ook de wet in Nederland is omtrent level 5 nog niet ingericht. Mocht er bijvoorbeeld toch een ongeluk veroorzaakt worden, wie is dan verantwoordelijk. De inzittende(n), de autofabrikant, de systeem ontwikkelaar of krijgt de weg beheerder de schuld?

 

Volledig zelfrijdende auto’s

De implementatie van de zelfrijdende auto’s in level 5 is dus nog ver weg. Om de nieuwe auto s te testen en zoveel mogelijk verschillende omstandigheden uit te proberen, zijn diverse merken wel al bezig met praktijktests. Elon Musk gaf in 2019 al aan, dat in 2020 een volledig zelfrijdende Tesla de weg op zou kunnen gaan. En inderdaad werd er een Autopilot ingebouwd in diverse modellen. De naam Autopilot schepte hierin echter verwarring, omdat dit systeem geen volledig autonoom systeem betrof, maar ‘slechts’ een systeem in level 4. Dat Tesla vooruitstrevend is, dat is gebleken, maar op dit gebied kunnen zij op dit moment alleen autonome voertuigen afleveren met maximaal level 4.

 

Zelfrijdende auto's

Vooruitstrevend

Nederland is overigens wel het eerste land geweest waar een autonome auto zonder stuur (level 5) op de openbare weg mag rijden. De regels zijn aangepast, zodat men kan testen met zelfrijdende auto’s en vrachtauto’s. Er zijn dan ook al diverse projecten (geweest), waarbij in het openbaar getest is met volledig autonoom rijden.

 

Voor- en nadelen autonoom rijden

Voorlopig gaan er echter vooral auto’s geproduceerd worden die autonoom rijden op maximaal level 4. Al zijn er uiteraard diverse aspecten te benoemen, waarbij een autonoom voertuig op level 5 uitkomst zal bieden. Zo kan er bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de verkeersdrukte. Als vrachtvervoer geautomatiseerd wordt, dan kan dit vaker ’s nachts plaats vinden, waardoor overdag de wegen beschikbaar blijven voor personenvervoer. Daarnaast kunnen zelfrijdende auto’s sneller reageren en zou de maximum snelheid op de weg omhoog kunnen.Op dit moment bezitten veel mensen een auto, maar staat deze voor het grootste deel van de dag stil. Met autonome auto s rijden biedt het mogelijkheden voor de autoverhuurbedrijven om auto-on-demand te gaan aanbieden. Ook geeft een autonoom voertuig mogelijkheden voor personen die zelf niet kunnen rijden, bijvoorbeeld omdat ze te jong, oud, blind of minder mobiel zijn. Op deze manier geeft dit ook die groepen meer mobiliteit en zijn ze minder hulpbehoevend als ze zelf met een zelfrijdende auto op pad kunnen.

Natuurlijk zijn er ook valkuilen en gevaren. De werkeloosheid zal toenemen omdat taxi- en vrachtwagenchauffeurs niet meer nodig zijn, maar hierdoor gaan de kosten van vracht- en personenvervoer wel gaan dalen. Een potentieel gevaar zit in bijvoorbeeld terrorisme. Een zelfsturende auto kan in dit geval bijvoorbeeld ingezet worden om een bom af te leveren of de auto’s kunnen gehackt worden om op mensen te laten in rijden.

Conclusie

Het volledig autonoom rijden is op dit moment nog 1 level te ver en zal voorlopig nog niet aan de orde zijn. Nieuwe auto’s die autonoom rijden worden echter steeds verder ontwikkeld en daarbij blijft het voor velen nog steeds wenselijk om ‘zelf’ te mogen en blijven sturen. Want blijft auto rijden voor iedereen leuk, als u zelf niet meer de touwtjes in handen heeft?

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken