Mercedes is in vlug tempo zijn hele gamma aan het elektrificeren. Het is begonnen met de mild-hybride en Plug-in hybride modellen. Kijk bijvoorbeeld naar de Nieuwe Mercedes C300e, deze kan al 100 km volledig elektrisch rijden!

Het volledig elektrisch gamma van Mercedes bestaat uit onder andere de Mercedes EQC, EQE, EQB, EQS en binnenkort de Mercedes EQS SUV! De naam van de nieuwe wagen is wat verwarrend, aangezien de andere elektrische SUV’s van het merk – de EQA, EQB en EQC niet de toevoeging ‘SUV’ achter hun naam hebben staan. De elektrische auto’s van Mercedes zijn voornamelijk auto’s in het hogere segment.

  • Tot zeven zitplaatsen
  • Trekgewicht tot 1.800 kg
  • Snelladen maximaal 200 kW
  • Actieradius 600 km
  • Accupakket Mercedes EQS SUV 107,8 kWh
  • Tot 2.100 liter bagageruimte

Mercedes EQS SUV

Sports Utility Vehicle EQS

Zoals als de naam al een beetje verklapt is het een SUV versie van de Mercedes EQS. Het is niet een EQS op hoge wielen en een aflopende daklijn maar echt een apart model. De EQS SUV van Mercedes is 5,13 meter lang, 1,95 meter breed en 1,72 meter hoog. In combinatie met een wielbasis van 3,20 meter is het een immens grote SUV.

Uitvoeringen EQS SUV

De techniek komt uiteraard van de EQS sedan. Mercedes-Benz trapt af met de achterwielaangedreven EQS SUV 450+ met een enkele motor op de achteras. Deze levert 355 pk en 568 Nm.

Klimmen we een stapje hoger op de ladder komen we de Mercedes EQS SUV 580 4matic tegen. Deze heeft vierwielaandrijving en een motor op de voor en achteras. Het vermogen van deze assen bedraagt maar liefst 536 pk en 858 nm koppel. Meer dan voldoende vermogen dus.

Vanwege het hogere gewicht en meer luchtweerstand omdat het een SUV is ligt het vermogen en koppel iets hoger dan bij de sedan.

Acceleratiecijfers en topsnelheden van de SUV zijn nog niet bekend.

Actieradius Mercedes-Benz EQS SUV

Door het hogere gewicht en meer luchtweerstand is de actieradius minder goed. Volgens Mercedes is 600 km ongeveer het maximaal haalbare als je kiest voor de grote accu en de enkele motor (Mercedes EQS SUV 450+). Dat wordt mogelijk gemaakt door een accupakket van maar liefst 107,8 kWh. Ter vergelijking: in de reguliere EQS 450+ kom je daarmee op papier maximaal 770 km ver. De SUV komt met dezelfde 107,8 kWh accu dus ruim 100 kilometer minder ver.

De EQS 580 is met zijn twee elektromotoren en vierwielaandrijving uiteraard krachtiger en sneller, al weten we opnieuw niet precies hoe snel. Wel is duidelijk dat hij 400 kW, ofwel 536pk, levert en 858 Nm. Bovendien weten we dat er bij deze versie 1.800 kg aan de trekhaak mag, tegen 750 kg voor de reguliere EQS. Snelladen gaat in alle gevallen met maximaal 200 kW, waarmee van 10 naar 80 procent in 31 minuten gepiept zou moeten zijn.

Offroad-stand

De 4Matic-versie krijgt als bonus een Offroad-stand voor de luchtvering, die op zichzelf dan wel weer standaard is voor alle uitvoeringen. In ‘Offroad’ wordt de afstand tussen auto en ondergrond met 25 mm vergroot. Ook op andere vlakken is de software iets aangepast voor de SUV-versie. Zo is het mogelijk om Trailer Manoeuvring Assist te bestellen, een hulpje voor het rijden met aanhangers.

Interieur

Niet alleen de naam maar ook het interieur doet je denken aan de Mercedes EQS limousine. Als je voor de 450 kiest, krijgt je het zelfde interieur als in de vernieuwde S-klasse. Optioneel kun je dan kiezen voor het MBUX hyperscreen. Dit is wel standaard op de 580 uitvoering. Het USP van de Mercedes EQS SUV is natuurlijk het feit dat het een volwaardige elektrische 7-zitter is!

Mercedes EQS SUV interieurEen 7-zits elektrische auto erbij op de markt!

Dankzij zijn langere daklijn en rechtere achterklep biedt hij plaats aan maximaal zeven inzittenden. De derde zitrij is optioneel en laat zich uiteraard keurig in de vloer wegklappen. Dat gebeurt echter opvallend genoeg niet elektrisch, wat je wellicht wel zou verwachten op dit niveau. Als pleister op de wonde is de tweede en dus middelste zitrij juist wel elektrisch verstelbaar. Daarbij gaat het niet alleen om de rugleuning, maar kan de bank ook over een afstand van 13 cm worden verschoven.

Het resultaat is  dat er met neergeklapte derde zitrij maximaal 800 liter achterin gaat als de tweede zitrij zover mogelijk naar voren staat. Met de bank in een comfortabeler positie blijft daar 565 liter van over, met alle rijen plat wordt dat 2.020 liter. Met de derde zitrij in gebruik blijft er nog 195 liter over.

Wie helemaal geen derde zitrij bestelt, krijgt logischerwijs nog meer bagageruimte. Achter de achterbank gaat dan afhankelijk van de positie van die bank 645 tot 880 liter, met alles plat groeit dat naar een zeer stevige 2.100 liter.

Naar verwachting ook als AMG

De Mercedes-Benz EQS SUV verschijnt in eerste instantie als achterwielaangedreven 450+ met 360 pk en 568 Nm, terwijl deze variant ook met vierwielaandrijving komt en dan heeft hij meer koppel. De prijzen zijn nog niet vastgesteld, maar weet dat een vergelijkbare EQS 120.000 euro kost, dus tel daar nog maar wat bij op. Hoger in het programma staat de 580 die altijd vierwielaandrijving heeft met 544 pk en 858 Nm. Uiteraard volgen er net als bij de EQE en EQS ook exemplaren die het AMG-label gaan dragen.

Prijzen en levering

Omdat de Mercedes EQS SUV in de Verenigde Staten wordt gebouwd, zal de auto daar als eerste op de markt verschijnen. Naar verwachting zal de Mercedes EQS SUV aan het einde van het jaar op de markt in Europa verschijnen en dus ook eind 2022 in de showrooms verschijnt. Prijzen zijn helaas nog niet bekend maar zullen snel volgen. Wij vermoeden dat de Mercedes EQS SUV nog iets duurder gaat zijn dan de concurrenten Tesla Model X en BMW iX.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken