De BMW 5-serie doet al jaren mee in het BMW gamma en is een van de belangrijkste modellen van het Duitse merk. De onthulling van de nieuwe BMW 5-serie is daarom ook een belangrijk moment voor BMW. De nieuwe BMW 5-serie is vanaf het begin al te bestellen als geheel elektrische BMW i5! In oktober zullen beide modellen op Nederlandse bodem verschijnen. Bij de onthulling zijn ook al gelijk de prijzen en technische gegevens bekend gemaakt, in deze blog gaan we je er alles over vertellen!

Nieuwe BMW 5-serie achterzijde

Highlights nieuwe BMW 5-serie!

  • Oktober 2023 in Nederland
  • Nieuwe elektrische variant: BMW i5
  • Voor het eerste langer dan 5 meter
  • Verkrijgbaar in 520i/520d
  • Vanaf € 65.081,-
  • Plug-in hybrides in 2024

Voorzijde nieuwe BMW i5

Afmetingen BMW 5-serie

De nieuwe BMW 5-serie is voor het eerst langer dan 5 meter, om precies te zijn 5,06 meter. Voor een sedan is de 5-serie ook hoog te noemen, 1.52 meter voor de normale 5-serie en 1,51 voor de elektrische i5. In de breedte is het model iets groter geworden en is het nu precies 1,90 meter.

De elektrische BMW i5!

De BMW i5 wordt in 2 uitvoeringen leverbaar, de eDrive40 en de M60 xDrive. De elektrische modellen onderscheiden zich aan de buitenkant met kleine details van de normale 5-serie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de type aanduidingen op de achterkant en de dichte grill bij de elektrische BMW i5 die bij de normale 5-serie open is. Om de nieren heen kun je kiezen voor de zogenaamde opties ”iconic glow”, een dunne led strip. Enkel bij het elektrische topmodel de i5 M60 is deze optie standaard. Beide uitvoeringen hebben een accupakket van 81,2 kWh in de bodem liggen.

BMW i5 opladen

BMW i5 eDrive40

De i5 eDrive40 heeft een elektromotor die alleen de achteras aandrijft. Op een volle acculading heeft deze uitvoeringen een actieradius van 470 tot 580 kilometer WLTP, afhankelijk van de rijstijl en weeromstandigheden uiteraard. De i5 eDrive40 heeft een vermogen van 250kW/340 pk en 430 Nm, een sprintje van 0-100 km/u haal je in slechts 6,0 seconden. De topsnelheid ligt op 192 km/u. Bij deze uitvoeringen zijn er uiteraard ook verschillende laadmogelijkheden. 11 kW laden is standaard en 22 kW laden is optioneel. Snel laden kan tot maar liefst 205 kW bij beide elektrische modellen.

BMW i5 M60 xDrive

Een van de grote verschillen tussen de elektrische modellen is het aantal elektromotoren. De i5 M60 is voorzien van twee elektromotoren, een voor op de vooras en een op de achteras. Samen zorgen deze elektromotoren voor een vermogen van 442 kW/601 pk en 800 Nm, van 0-100 km/u behaal je in slechts 3,8 seconden en de topsnelheid ligt bijna 40 km/u hoger, namelijk op 230 km/u. Volgens WLTP verbruikt de i5 M60 xDrive 18,2 tot 20,6 kWh/100 km, de actieradius bedraagt dan ook 450 tot 515 kilometer.

De i5 eDrive40 heeft een vanafprijs van € 77.572,- en de i5 M60 xDrive begint bij € 108.427,-. Volgend jaar zal zich nog een derde elektrische variant aan het gamma toevoegen die tussen de twee modellen in komt te zitten en ook voorzien is van twee elektromotoren.

BMW i5 - achterzijde

Plug-in Hybrides volgen in 2024

De BMW 5-serie zal als eerste op de markt komen als 520i en 520d. De benzinevariant heeft een 2-liter 4-cilinder motor met 140 kW/190 pk en 310 Nm. De vanafprijs bedraagt € 65.081,-. De 520d heeft een 4-cilider dieselmotor met 145 kW/ 197 pk en 400 Nm. Voor de diesel variant betaal je minimaal € 74.000,-. De dieselvariant is is gelijk als vierwielaangedreven xDrive variant te bestellen. Alle drie de modellen zijn voorzien van een 48-volt  mild hybride systeem en dus zonder stekker.

Interieur van de nieuwe BMW 5-serie

Van binnen lijken de nieuwe 5-serie en i5 veel op de andere moderne BMW’s. Net zoals bijvoorbeeld bij de BMW i4 zien we nu ook weer het grote ‘curved display’ dat over de gehele breedte van de middenconsole tot bestuurder doorloopt. Het digitaal instrumentarium en groot touchscreen geven de nieuwe modellen een moderne uitstraling. Ook houdt BMW vast aan de oude en vertrouwde i-Drive knoppen in de middenconsole. Met deze knoppen kun je het gehele aanraakscherm bedienen zodat je minder afgeleid raakt wanneer je bijvoorbeeld in de auto aan het rijden bent. Inmiddels gebruikt BMW de i-Drive knop al meer dan 20 jaar!

Natuurlijk heeft het interieur ook enkele vernieuwingen ondergaan. Zo is de regeling van de temperatuur onderaan het grote scherm te vinden en hoef je niet meer het hele menu door te gaan om dit te regelen. Ook is de temperatuurregeling gekoppeld aan de verwarmde of gekoelde zetels. Ook kun je in de elektrische BMW i5 enkel tijdens het laden een potje gamen of een film kijken om de laadtijd te doden.

BMW 5-serie interieur

Active Lane Change en Vegan interieur

BMW introduceert in de nieuwe BMW 5-serie Active Lane Change. Een nieuw rijassistentiesysteem dat bij ingeschakelde volledige rij-ondersteuning kan voorstellen van rijstrook te wisselen. Kijk je als bestuurder in de betreffende buitenspiegel, dan geef je goedkeuring om van rijbaan te wisselen. Verder zijn de nieuwe 5-serie en de i5 de eerste BMW’s met een volledig vegan interieur.

Geen frunk in de i5

In een BMW 5-serie hoef je voorin en achterin geen zorgen te maken om je hoofd of beenruimte, dit is altijd wel goed in orde. In de bagageruime kan je 490 liter kwijt en je hebt er nog wat ruimte voor de laadkabels. De i5 heeft opmerkelijk genoeg geen frunk. De elektromotor komt bijna tegen het schutbord aan en daardoor is er nog voldoende ruimte over in de grote neus om een frunk te plaatsen.

 

Nieuwe BMW 5-serie en BMW i5 leasen bij Fleximo

Uiteraard zijn beide modellen binnenkort zakelijk te leasen bij Fleximo voor een scherp All-in maandbedrag. Interesse in een van de modellen neem dan gerust contact met ons op! Bij Fleximo hebben we een groot aanbod BMW modellen, zowel elektrische als met een verbrandingsmotor. Voor deze modellen hebben wij momenteel al mooie aanbiedingen op onze website staan!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken