De nieuwe Porsche TAYCAN!

In de wereld van elektrische auto’s mogen we weer een nieuwkomer verwelkomen. Aan al het lange wachten is nu een einde gekomen. Hij is er, de Porsche TAYCAN.

De eerste geruchten van de Taycan begonnen al in 2015. Toen werd in Frankfurt op de IAA de Mission E gelanceerd, die dit jaar het productieproces in zal stappen.  Wie fan was van de Mission E, zal zeker niet teleurgesteld zijn in de Taycan. Ze lijken als twee druppels water  op elkaar. De spionage beelden lieten ook al zien dat de Porsche Taycan een bijzondere verschijning zou worden. Opvallende kenmerken zijn de wulpse wielkasten, de glooiende raamlijn en de koplampen, die ogenschijnlijk worden overschaduwd door de voorschermen.

De Taycan is de eerste volledig elektrische auto van Porsche. Naast de bijzondere look van de bolide, is dit natuurlijk ook heel bijzonder. De volledig elektrische variant komt uit in 2 uitvoeringen. De Turbo en de Turbo S.

De elektromotorPorsche Taycan

Beide uitvoeringen hebben een elektromotor op de voor en achter as. De Taycan heeft dus vierwielaandrijving. Over het vermogen mogen Porsche rijders niet klagen, zo beschikt de Taycan Turbo tot maar liefst 680pk. De Taycan Turbo S schopt het nog iets verder tot maar liefst 761pk! Bijzonder is dat de Taycan over een heuse tweetraps-transmissie beschikt, terwijl alle andere EV’s een traploze overbrenging hebben. Dankzij deze oplossing weet de auto volgens Porsche een snelle acceleratie te combineren met efficiency en ruime reserves op hogere snelheid. De topversie knalt in 2,8 tellen van 0 naar 100, terwijl de Turbo datzelfde klusje in 3,2 tellen klaart.

Accu

De Porsche Taycan rijdt op een accupakket van 93,4 kWh. Hiermee moet de Taycan Turbo volgens WLTP 450 km ver komen. De Turbo S variant komt met de accu 412 km volgens WLTP. Wat zeer indrukwekkend is bij de Porsche, is de laadtijd. Dankzij een systeemvoltage van 800 in plaats van 400 volt kan er volgens Porsche 100 km bijgeladen worden in slechts 5 minuten. Snelladen gaat met maximaal 270 kW, zodat het bij de juiste lader mogelijk is om in 22,5 minuut van 5 naar 80 procent te gaan. Thuisladen gaat met een snelheid van 11 kW.

PrijsPorsche Taycan interieur

De Taycan Turbo kost € 157.100 en de Taycan Turbo S € 191.000. Volgend  najaar komt er een goedkopere versie met minder batterijcapaciteit (80 kWh). Elke Taycan heeft  vierwielaandrijving en eind volgend jaar al verschijnt er ook een Taycan Cross Turismo, die lichte kenmerken van een SUV en stationwagen heeft. In januari moet die Porsche Taycan bij de dealers staan.

Interieur

Het interieur van de Taycan oogt zoals we eerder konden zien lekker klassiek. Dat komt vooral doordat er meer aandacht uitgaat naar het instrumentarium dan naar het centraal geplaatste scherm, dat met 10,9 inch toch echt geen kleintje is. Het digitale instrumentarium is een fraaie mix van klassieke vormen en moderne informatiebronnen, terwijl ook de passagier kan worden voorzien van een eigen scherm waarop allerlei zaken kunnen worden afgelezen én bediend. Een grote rol is weggelegd voor Voice Control, dat geactiveerd wordt met, je verwacht het niet ‘Hey Porsche’.

De vier inzittenden van de Taycan nemen plaats in een volledig leervrij interieur, een primeur voor Porsche. In plaats van koeienhuiden bekleedt het merk het binnenste met ‘innovatieve, gerecyclede materialen’. Het leven van achter passagiers wordt iets verbeterd door heuse uitsparingen in het in de bodem geplaatste batterijpakket, zodat de voeten zoveel mogelijk ruimte hebben en een oncomfortabele zithouding als het goed is wordt voorkomen.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken