Is het een kansloos plan om met een elektrische auto naar het buitenland te gaan? Of is dat gewoon te doen?

Ook met een elektrische auto met een reëel rijbereik van 200 kilometer valt overal prima te komen. Hogere dag-afstanden hoeven ook geen probleem te zijn, maar het is niet aan te bevelen om meer dan 1.000 kilometer op een dag te rijden. We kunnen het ook omdraaien. Het is vakantie, dus we hebben tijd! De elektrische auto laat je als vanzelf bewuster omgaan met de omgeving. Jakkeren is niet mogelijk. Het gaat niet alleen om de bestemming, maar ook om de weg erheen. Dat moet worden voorbereid en zo kun je zomaar op nieuwe, onbekende plaatsen terecht komen omdat een laadstop nu eenmaal onvermijdelijk is. Pauzes duren langer, lunches winnen aan belang.

Kijk per land altijd naar de grootste partij die de snel-laders in beheer heeft. Zorg dat duidelijk is hoe het laden in z’n werk gaat. Is er een pas nodig, of wordt alles geregeld via een app? Doe dit alles ruim van tevoren, want het aanvragen van een pas en het activeren na ontvangst kan wat tijd in beslag nemen. Iedere aanbieder heeft verder een app waarin te zien is bij welke laadpunten kan worden opgeladen. Dit helpt bij het plannen. Ga overigens nooit uit van het uiterste wat er uit je elektrische auto te halen is. Plan die route op een manier dat de snel-lader in alle gevallen te halen is. Met een speling van 20 kilometer valt doorgaans nog wel bij een andere lader te komen.

Zo lang de accupakketten niet fors groter worden is het een kwestie van rekenen en goed plannen als het buitenland wordt opgezocht. Wat is de eindbestemming, hoe vaak moet ik eigenlijk onderweg laden, en wat is de betaalmethode?

Laadnetwerken

Diverse partijen in binnen- en buitenland zijn bezig met het bouwen van snel-laad netwerken. Elektrisch rijden heeft het tij mee en wordt van alle kanten ondersteund. Dit betekent dat er steeds meer snel-laders komen. In Nederland zijn deze al voldoende beschikbaar, maar hoe zit dat in het buitenland?

Frankrijk

De Corri-Door is in 2015 opgericht. Dat is een samenwerkingsverband van beheerders van de autoroute, autofabrikanten en Sodetrel. Die laatste is een Frans staatsbedrijf dat verantwoordelijk is voor plaatsen en beheren van de snel-laders. Het is de bedoeling dat er iedere 80 km een snel-laadstation staat. Het aanbod is dus vrij groot, maar ook vrij gesloten. Het is niet mogelijk om met iedere willekeurige laadpas op te laden. Je moet je aanmelden bij de Sodeterel-site, hier maak je een account aan en je dient een pas aan te vragen. Hier zitten geen maandelijkse kosten aan verbonden, maar wel een eenmalig bedrag van €15,-.

Duitsland

Met het toevoegen van een deel van het Duitse netwerk zijn er nu ruim 25.000 oplaadpunten beschikbaar voor de gebruikers van een Travelcard tankpas met laadsleutelhanger. Door een overeenkomst met de Duitse bedrijven e-Violin en E-Clearing.net kunnen automobilisten straks met hun laadpas bij 12.000 laadpalen in Duitsland terecht. De bedrijven gaan ervoor zorgen dat de oplaaddiensten in Nederland en Duitsland met elkaar kunnen communiceren. Het aantal zal de komende tijd alleen maar blijven toenemen.

Verenigd koninkrijk

Hier bestaat de Electronic Highway, daar zit energiebedrijf Ecotricity achter. Om de 100 kilometer is er wel een snel-laadstation te vinden, hoewel de snel-laders bijvoorbeeld in Schotland dunner gezaaid zijn. Laadsessies worden gestart via een app, waar ook de creditcardgegevens ingevuld moeten worden. Het is niet nodig om een abonnement af te sluiten en er zijn geen bijkomende kosten, buiten de gebruikelijke kosten voor het opladen uiteraard. Met een gemiddelde laadpas houdt ook in het Verenigd Koninkrijk het aantal beschikbare snel-laders niet over, het zijn er nog geen tien.

Neem contact met ons op indien u meer vragen heeft over elektrisch autorijden!

Bron: www.autoblog.nl

 

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken