Alles over Leasen en Bijtelling

Bij het leasen van een auto spreken we eigenlijk al heel snel over een tweetal kosten; leasetarief en bijtelling. Het leasetarief is opgebouwd uit o.a. de investering van de auto en het gebruik hiervan (onderhoud, verzekering en wegenbelasting). Naast het leasetarief betaald de berijder of gebruiker van de auto een fiscale bijtelling.

De belastingdienst ziet een auto van de zaak als extra inkomen, mensen die dus een leaseauto rijden betalen een percentage van de nieuwwaarde (fiscale waarde) van de auto bovenop hun loonbelasting. Om maar even cijfermatig met de deur in huis te vallen , stel dan we uitgaan van een auto uit het midden-segment (Ford Focus, Opel Astra of een VW Golf) met een waarde van € 25.000,- die binnen het segment van 21% bijtelling valt:

€ 25.000,- x 21% = € 5.250,- zal er over een belastingjaar bovenop het inkomen worden gesteld. Als we dat terug vertalen per maand dan betaald men € 177,- per maand aan netto bijtelling.*

Stel dat je een dergelijke auto als particulier zou moeten betalen, dan dien je eerst die € 25.000,- te moeten te investeren om vervolgens nog zelf de auto te verzekeren, onderhoudskosten te reserveren, wegenbelasting te betalen om dan nog maar niet over de afschrijving te spreken. Ow, en vergeet ook niet te tanken.

Dit maakt het niet alleen voor een werkgever aantrekkelijker om te leasen maar met name de werknemers. Die bijtelling? Dat is een overheidsmaatregel en uiteraard hoe lager hoe aantrekkelijker. Maar heel eerlijk? Uitgaande van dit voorbeeld, € 177,- voor een auto ‘betalen’ valt dan eigenlijk altijd wel mee toch?

*berekening gemaakt op basis van het 40,4% belastingtarief

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken