Het Chinese merk Nio komt dit jaar nog naar Nederland. Het merk zal als eerste de Nio ET7 aanbieden. Vanuit een Chinese haven zijn inmiddels de eerste modellen naar Europa vertrokken. De Nio ET7 gaat een concurrent van de Tesla model S worden. De NIO ET7 wordt nog dit jaar bestel- en leverbaar in Nederland, Noorwegen, Duitsland, Denemarken en Zweden.
Maak kennis met de Nio ET7
Het Europese avontuur begint voor Nio met de ET7. De ET7 is 5,1 meter lang, een wielbasis van 3,06 meter en zoals gezegd een directe concurrent van de Tesla Model S. De exacte specificaties van het model dat in Europa de weg op gaat zijn nog niet bekend.
In China is de Nio ET7 in drie accuvarianten verkrijgbaar: 70, 100 en 150 kWh. Met het kleine accupakket kom je ongeveer 500 km ver. Met de accu van 100 kWh kom je 700 km ver en het grootste accupakket van 150 kWh moet je volgens het merk 1.000 kilometer elektrisch kunnen rijden (WLTP).
In alle gevallen vierwielaandrijving
Ongeacht het gekozen accupakket heeft de Nio ET7 een 245 pk sterke elektromotor voor en een elektrohart van 408 pk achter. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk en 850 Nm. De Nio ET7 dendert in zijn sterkste vorm in 3,8 tellen naar de 100 km/h. In elke uitvoering profiteer je van vierwielaandrijving.
De USP tegenover de Tesla Model S
Wat de ET7 echt bijzonderder maakt, dan bijvoorbeeld een Tesla Model S, is het feit dat de batterij vervangbaar is. Niet wanneer-ie kapot is, maar je kunt simpelweg naar een ‘swapping station’ als je accu leeg is. Je kan bij zo’n wisselstation ook kiezen voor een groter accupakket als je meer actieradius nodig hebt. Bij Nio noemen ze dat ‘battery as a service’. Dit is een soort leasecontract voor de batterij. Het is nog wel wachten op een dergelijke station in Nederland.
Alles behalve standaard
De ET7 heeft adaptieve luchtvering, adaptieve dempers, Brembo-remmerij, een groot verticaal georiënteerd 12,8 inch infotainmentscherm, een digitaal 10,2-inch instrumentarium, een glazen panoramadak en soft close-portieren met erin verzonken handgrepen. Ook standaard: een elektrisch bedienbare achterklep, semi-autonome rijsystemen met 33 sensoren en een digitale assistent aan boord. Zelfs veertienvoudig elektrisch te verstellen, verwarmen en te ventileren massagestoelen voorin zijn standaard en zelfs achterin zit je op een geventileerde en verwarmbare achterbank met massagefunctie. Passagiers achterin kunnen diverse instellingen kiezen via een 6,6-inch metend schermpje.
De Nio ET7 in Nederland
Nio gooit de orderboeken voor de ET7 dit jaar nog open. Ook zegt het merk dat de eerste modellen nog dit jaar geleverd gaan worden. De Nederlandse prijs is helaas nog niet bekend maar dit zal niet lang meer duren. In China kost de ET7 minimaal 66.780,-. De verwachting is dat de Nio in Nederland tussen de 60 en 70 duirzend euro gaat kosten.