De nieuwe Grecale
Het is zover. Maserati heeft de nieuwe Grecale uitgebracht! Maar wat is er nou zo speciaal aan deze auto? Het komt er op neer dat deze suv zowel benzine als elektrisch aangedreven is! De Maserati Grecale wordt aangeboden in drie benzine-aangedreven wagens. En ja, dit is ook de eerste keer dat Maserati elektrische uitvoeringen aanbiedt. Zal dit ook de beste auto van het jaar worden? Laten we een diepere kijk nemen bij de verschillende en uitvoeringen en modellen.
Design
Zelf denk ik dat als je goed kijkt naar deze Maserati, heeft het best een interessant uiterlijk. Wat is jou eerste indruk van de SUV? Komt het je niet bekend voor? Vele hebben gezegd dat het een beetje op de Porsche Cayenne lijkt. En inderdaad, als we goed kijken heeft het ongeveer dezelfde koplampen, bumpers en het algemene uiterlijk van de Cayenne. Natuurlijk is er wel een vergelijking tussen de 2 wagens, maar of Maserati dit bewust heeft gedaan, kunnen wij niet over oordelen.
Grecale Folgore
Laten we beginnen met de elektrische uitvoering, de Folgore! In het Italiaans betekent Folgore ‘bliksem’. De Folgore zal de eerste elektrische versie zijn in de Maserati familie. De elektrische variant is voorzien van een 105 kWh batterij pack, wat dus resulteert in 300 pk en 400v technologie.
Wat ook makkelijk is op te vallen, is om het feit dat de grill nep is. Het is een plastic grill met in de voorkant een camera geïnstalleerd.
Niet te vergeten, de suv is voorzien van een vierwielaandrijving.
Prestaties
Snelheid en acceleratie
- De Trofeo met haar krachtige v6 kan een topsnelheid halen van 285 kilometer per uur. Daarnaast gaat het binnen 3,8 seconden al van 0 naar 100.
- De Maserati GT is de ‘standaard’ versie van de grecale series. Deze versie haalt 240 kilometer per uur, met een acceleratie van 5.6 seconden om de 100 kilometer per uur te halen
- De Modena versie doet het binnen 5,3 seconden en haalt ook 240 kilometer per uur
Uitvoerigen
De Maserati komt in een aantal uitvoeringen. Aan het begin staat de Grecale GT, die gevolgd word door de Modena en de Trofeo. Daarnaast natuurlijk ook de Folgore.
Allereerst de GT:
De GT is voorzien van een viercilinder met een (48V-systeem), wat 300pk kan opleveren. Er kan misschien wel ‘GT’ achter staan, maar dit is nog maar het begin als het gaat om prestaties.
Na de GT komt de Modena. De Modena heeft dezelfde aandrijflijn maar levert maar liefst 330 pk.
Als laatste komt het topmodel genaamd de Trofeo met een V6 en maar liefst 530 pk bovenaan te staan.
Verschillende rijmodi
Natuurlijk heeft elk model verschillende rijmodi. Je kan kiezen tussen Comfort, GT, Sport, Race en Offroad. Dit allemaal om jou de beste en meest comfortabele rijervaring te geven.
Interieur
De grecale bevat verwarmde en geventileerde stoelen, gemaakt van het allerbeste leer, handgestikt en met het Maserati-logo in reliëf op de hoofdsteun.
Op het multifunctionele stuurwiel van de Grecale zijn er een heleboel belangrijke functies binnen handbereik ondergebracht, zoals ‘Engine Start & Stop’, de keuzeschakelaar voor de rijstanden en de ADAS-bedieningsknoppen. De leren stuur laat u direct ook anders denken over het gewone stuur. Naast het feit dat de stuur van leer is, bevat het ook een stuurverwarming om je de ultieme comfort aan te bieden tijdens het rijden.
Maak jezelf comfortabel, en gaan!
Zoals je kan zien hebben de plaatsen achterin een sjieke uitstraling. Met genoeg ruimte en de leren stoelen is dit eerder een ervaring dan een gewone zitplek.
Lancering?
We hebben nog een exacte updates over wanneer het precies in Nederland verkrijgbaar is om te rijden, maar het zou ergens laat 2023 moeten zijn. Wanneer het over heel de wereld beschikbaar is, is ook nog niet bekend.
De vanafprijs van de grecale is nog steeds een vraag, maar we weten wel dat het vanaf de 100,000.- euro is. Dit geldt dan voor de GT versie. De prijs verschillen tussen
Uiteraard houden we jullie op de hoogte van wanneer deze wagens op de Nederlandse markt terecht komen. Dit kost wel wat tijd, maar geduld loont!