Peugeot e-boxer

Inmiddels is elk merk wel om. Om in 2025 de binnenstad in te mogen, hebben ondernemers een elektrische bestelauto nodig. Peugeot had hiervoor al de e-Expert, maar met de nieuwe Peugeot e-Boxer heeft Peugeot nog een elektrische bestelwagen in een maatje groter voor haar klanten met een nette actieradius. De prijs is nog niet bekend, maar zal in de buurt van zijn concurrenten liggen zoals de Fiat e-Ducato. In eerste instantie zou de Peugeot in het vierde kwartaal van 2020 komen, waarschijnlijk wordt dat eerste kwartaal 2021.

Wat verandert de nieuwe Peugeot e-Boxer voor de berijder?Interieur elektrische Peugeot e-Boxer

Bedrijfswagenbestuurders kunnen opgelucht hun adem halen, want Peugeot heeft met de e-Boxer uitvoering een elektrische opvolger van de Boxer gemaakt met dezelfde uitvoeringen en maten. Omdat het accupakket tussen de wielen in de bodemplaat zit verwerkt, zijn de laadhoogte en breedte niet anders dan in een ‘normale’ Peugeot Boxer. Afhankelijk van de carrosserievariant zit het laadvolume van de nieuwe Peugeot e-Boxer tussen de 8 tot 17 m3. Daarnaast heeft de elektrische auto nog een redelijk hoog nuttig laadvermogen. Met een laadvermogen tot 1 890 kg kan de nieuwe Peugeot e-Boxer worden geladen. Het is wachten op een wet voor elektrische bedrijfsauto’s waardoor het GVW van elektrische bestelauto’s boven de 3500 kg ook is toegestaan en nog meer dan 1 890 kg geladen kan worden.

Ombouw op deze Peugeot e-Boxer wel mogelijk

Er zijn niet veel elektrische bestelauto’s in dit segment met verschillende soorten chassis’. De nieuwe Peugeot e-Boxer geeft de consument de luxe om te kiezen uit een enkele cabine en een dubbele cabine. Daarnaast is de Peugeot e-Boxer leverbaar als chassis plancher cabine. Hierdoor zijn er mogelijkheden voor een ombouw op maat, wat meer vrijheid aan de ondernemer geeft. In totaal zijn er vijf carrosserievarianten voor de Peugeot leverbaar.

Is deze elektrische bedrijfsauto iets voor jou?

Een veel gehoord argument om geen elektrische bedrijfsauto te kopen is dat de actieradius te klein is. Peugeot heeft twee mogelijkheden als het gaat om de actieradius van deze elektrische auto. De keuze is tussen het 37 kWh of 70 kWh batterij. Het 37 kWh accupakket heeft een rijbereik van 200 km (WLTP). Het 70 kWh accupakket heeft een rijbereik van maximaal 340 km (WLTP). Ervaring leert dat de praktijk kilometer niet veel afwijken van de opgegeven actieradius met de WLTP test. De range van deze auto’s geeft wel een gecombineerd beeld van stad- en snelwegverkeer weer. Op de snelweg zal een auto elektrisch deze range niet halen. Daarnaast heeft laadvermogen ook invloed op het rijbereik. Bestelauto’s worden doorgaans vol beladen. In een elektrische auto zal net zoals bij een dieselauto het verbruik toenemen naarmate een auto zwaarder beladen is. De 340 km zal dan niet behaald worden.

Opladen doe je zo

Om de berijder van alle gemakken te voorzien, is de Peugeot e-Boxer standaard uitgerust met een dubbele lader die in de auto is geïntegreerd. De Peugeot e-Boxer geïntegreerde lader van 7 kW/22 kW kan opladen aan een laadpaal thuis of op het werk. Komt u op de snelweg langs een snellader van FastNed, is dat ook mogelijk.

Bij Peugeot is een Wallbox te bestellen die een maximale spanning van 7,4 kW aankan. Het kleine accupakket van de Peugeot e-boxer van 37 kWh is dan in 6 uur opgeladen. Het grote accupakket a 70 kWh van de Peugeot e-Boxer is in 12 uur volgeladen aan deze lader.

Peugeot biedt ook een Wallbox van 22 kW aan. Het accupakket van 37 kWh is in 5 uur opgeladen en de 70 kWh batterij in 9 uur. Dat scheelt aanzienlijk voor het grote accupakket, waardoor een Wallbox van 22 kW de voorkeur heeft als dat technisch en financieel haalbaar is.

Langs de snelweg kan ook snelgeladen worden. Op de snelweg kan namelijk met gelijkstroom (DC) geladen worden. De batterij zit voor 80% vol na 1 uur. Daarna schakelt de lader over op druppelladen.

Prestaties van de nieuwe elektrische Peugeot

De nieuwe 100% elektrische aandrijflijn voor de Peugeot Boxer heeft een elektromotor met een vermogen van 90 kW. Dat betekent dat de Peugeot e-Boxer een ruime 122 pk. Daarnaast heeft de e-Boxer 260 nm koppel. Omdat de auto alleen een elektromotor heeft, zit de Peugeot e-Boxer altijd gekoppeld aan een automaat. In plaats van een pook, heeft Peugeot ervoor gekozen om knoppen voor de automaat te gebruiken. Een mechanische bediening is namelijk niet meer nodig bij elektrisch rijden.

De nieuwe Peugeot e-Boxer leasen

Elektrische bedrijfswagens zijn duurder dan hun dieselvarianten. Dit komt onder andere door prijs van het accupakket. Leasen wordt daarom aantrekkelijker in deze tijd. Eind 2020 is de overheid met het bericht naar buiten gekomen dat er vanaf 2021 een subsidie komt voor elektrische bedrijfswagens. Tot maximaal €5000 krijgt een ondernemer terug op de investering. Hierdoor wordt het gat tussen diesel bedrijfsauto’ s en elektrische bedrijfsauto’ s kleiner. De subsidie is ook geldig als een ondernemer voor financial lease of operational lease kiest. Een extra motivatie om de nieuwe Peugeot e-Boxer aan te schaffen. De nieuwe subsidie komt nog bovenop de MIA en de VAMIL regeling van de overheid. Met al die voordelen, waarom zou je nog een diesel bedrijfsauto aanschaffen en niet gewoon de Peugeot e-Boxer?

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken