Maximaal 100 km p/u op de snelweg

Het kabinet heeft afgelopen week besloten om het snelheidslimiet te verlagen van 130 km per uur naar 100 km per uur. Wel mag tussen 19.00 en 06.00 uur nog 120 of 130 worden gereden, waar het overdag al eerder ook mocht. Door dit besluit zijn er bij veel mensen vragen los gekomen. Wordt de reistijd nu echt minder door de snelheidsverlaging? Ontstaan er nu minder files? Worden auto’s zuiniger als ze nog maar 100 kilometer per uur mogen rijden? En wat wilt dit zeggen voor het brandstofverbruik dan? Door de genomen maatregel van het kabinet zullen we u hier antwoord opgeven.

Elektrische auto’sTesla Model X

Over elektrische auto’s is de laatste tijd natuurlijk veel te spreken. De verlaging van de snelheid heeft hier ook zeker invloed op elektrische auto’s. Voor elektrische auto’s gaat de snelheid natuurlijk ook gewoon omlaag hier zijn geen uitzonderingen voor. Volgens verschillende onderzoeken rijd je met een elektrische auto het zuinigst bij een snelheid van 90 km p/u. Bij een elektrische auto is het zo: hoe harder je rijdt hoe sneller je actieradius zal verminderen. Hierdoor zal je dus vaker aan de laadposten staan. Uiteraard zijn er meer factoren die de actieradius bepalen bij een elektrische auto zoals: temperatuur, wind etc, maar de snelheid heeft de grootste invloed. Ongeacht de snelheid van een elektrische auto stoot deze geen uitlaatgassen uit, een ”E-auto” is dus niet schadelijker bij hogere snelheden.

Scheelt langzamer rijden mij brandstof?

Zeker weten. Om een snelheid van 130 te bereiken en aan te houden moet een auto veel harder werken. Ook de luchtweerstand die een auto bij een hogere snelheid moet weerstaan is groter bij een snelheid van 130. Deze 2 aspecten zal je terugzien als je bij het tankstation gaat tanken. Bij sommige modellen verbruikt een auto 30% meer bij een hoge snelheid, dus voor de automobilisten is de verlaging van de snelheid helemaal niet zo erg. Het bespaart je juist geld.

Ben je nou echt langer onderweg bij een snelheid van 100 km p/u?

Wanneer je met 130 kilometer per uur naar je bestemming rijdt, kom je uiteraard eerder aan op je bestemming dan wanneer je een snelheid van 100 kilometer per uur aanhoudt. Maar die tijdswinst is niet gek veel, gemiddeld genomen ben je ongeveer 6 minuten per uur sneller. Dit is ook omdat je in de praktijk nooit constant 130 kilometer per uur zal rijden in Nederland. Dus daarmee kunnen we concluderen dat we het tijdsvoordeel van de baan kunnen vegen. Volgens de gegevens van Flitsmeister rijden we nu ook nauwelijks 130. Bij hooguit 6% procent van onze autoritten bereiken we deze snelheid. Vaak is het in Nederland gewoon te druk om met 130 over het asfalt te rijden. Dit is ook af te zien in de vroege ochtend spits.

Hoe zit het met de slijtage van het voertuig?

Het slijtage verschil is minimaal bij de verlaging van de maximumsnelheid. Het scheelt wel iets, bij 130 krijgt je auto is meer te voortduren dan bij een snelheid van 100. Veel is dit dus niet, daarvoor is het snelheidsverschil te klein.  Wel moet de motor iets harder werken, verwerkt de brandstofpomp meer benzine, slijten de banden sneller bij hogere snelheden en moet je wellicht ook vaker én krachtiger remmen. Op onze bijna kaarsrechte snelwegen zal je dat verschil echter niet snel merken: pas als een auto veel snelle bochten moet maken , vaak moet optrekken en afremmen of veelvuldig over drempels rijdt, zal hij echt sneller slijten.

Hoe zit het nou met files?File

Je zou zeggen als er harder gereden mag worden dat er minder auto’s op de weg zijn omdat ze sneller van de weg afkunnen. Dit blijkt dus niet zo te zijn. Sinds 2012 is de snelheid omhoog gegaan naar 130 kilometer per uur. Sinds toen is de wegcapaciteit afgenomen. We rijden wel harder maar zijn niet sneller op onze bestemmingen. Dit komt omdat de snelheid verschillen tussen voertuigen groter zijn geworden. Als je met je auto 130 rijdt, moet je harder remmen op bijvoorbeeld een vrachtwagen die 80 rijdt. Het verkeer achter de remmende auto moet dan ook remmen. Hierdoor ontstaat bij hoge snelheden dus meer vertraging.

Wat is de milieuwinst?

Het is vanzelfsprekend dat hoe minder brandstof een autoverbruikt, hoe lager de uitstoot zal zijn. Dus bij het snelheid verschil van 30 kilometer per uur zorgen we zeker voor minder uitstoot. De bijdrage van onze auto’s aan de totale stikstofuitstoot van Nederland is echter minimaal: volgens cijfers van het RIVM is ons wagenpark verantwoordelijk voor slechts 6,1 procent van de totale uitstoot, terwijl de verlaging van de maximumsnelheid slechts 0,34 procent winst zou opleveren. Het voordeel is dus echt minimaal. Toch doet het kabinet dit, omdat snelheidsverlaging de enige maatregel is die direct stikstofbesparing oplevert.

De snelweg wordt weer veiliger

Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op dodelijke zware ongevallen. Bij een botsing met bijvoorbeeld 140 is de impact twee keer zo groot als bij een snelheid van 100. Elke tien kilometer sneller rijden leidt op de snelweg tot gemiddeld 35% meer doden bij ongelukken. Dit komt omdat bij hogere snelheid verschillen de kans steeds groter wordt op ongevallen.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken