De Cupra Born treed eindelijk in productievorm. In 2019 maakte de wereld al kennis met het Seat el Born concept maar de de productieversie van de eerste Spaanse elektrische auto op het MEB platform is nu officieel aangekondigd. Maak kennis met de grote broer van de Volkswagen ID.3!

Als je goed naar de Cupra Born kijkt zie je dat de auto is gemaakt op basis van de Volkswagen ID 3. Binnen de Spaanse tak van Volkswagen groep is het dan uiteindelijk toch gelukt met als resultaat een Cupra op MEB-basis.

 

Volkswagen ID 3

De volledig elektrische Cupra Born is de eerste auto uit Spaanse hoek op de elektrische MEB-basis. Op dit platform zagen we eerder al de Skoda Enyaq, Volkswagen ID 3 en ID 4 en Audi Q4 e-tron verschijnen. In feite is de nieuwe Cupra Born een stevig verbouwde Volskwagen ID 3. Ze delen niet alleen de techniek maar ook het dak, deuren en ruiten.

De verschillen zijn al gelijk zichtbaar aan de voorkant. Dat begint al direct op het voorscherm, waar de Cupra-koplamp een scherpe vouw achterlaat. De verlichting is rondom getekend in Seat-stijl, met gemeen loerende koplampen en een kamerbrede achterlichtbalk met driehoekige uiteindes. Niet gek, want Cupra bouwt het gros van zijn producten op Seat-basis en hanteert dus ook voor de ‘eigen’ modellen de bekende tekenstijl.

Overeenkomend interieur

Het interieur komt qua opzet overeen met dat van de ID.3, al heeft de Cupra Born een groter infotainmentscherm (12- in plaats van 10-inch). Verder monteert Cupra veel (veganistische) stoffen, waardoor het geheel wat rijker aanvoelt dan dat in de ID.3. Opvallend is de middenconsole, die veel hoger staat dan in de Volkswagen ID.3. Het moet volgens Cupra het gevoel geven dat de auto de bestuurder meer omsluit. Bovendien kwam men er tijdens het testen achter dat een hoge middenconsole prettig wanneer de bestuurder de limiet opzoekt: zo kun je namelijk meer steun vinden met je rechter been. De Cupra Born is rijk uitgerust met o.a navigatie, verschillende veiligheidssystemen etc.

Standaard 150 pk, een trede hoger 204 pk

De sportiviteit waarmee Cupra zich identificeert, blijft gelukkig niet helemaal beperkt tot uiterlijkheden. Ten opzichte van de ID3 heeft het merk onder meer de besturing en het onderstel aangepast. De auto ligt standaard 1,5 tot 2 centimeter lager op de weg dan de ID3 en moet net wat strakker sturen dan zijn grote voorbeeld.

De aandrijflijnen van de Born zijn grotendeels identiek aan die van de ID3. Dat betekent dat de sportief ogende Spanjaard een elektromotor op de achterwielen meekrijgt en ook gewoon verkrijgbaar is met 150 pk en een accu van 45 kWh. De acceleratie van 0 naar 100 neemt in dit geval 8,9 seconden in beslag en het theoretische rijbereik ligt op 340 kilometer.

Een trede hoger op de ladder vinden we een versie met 204 pk en een accu van 58 kWh netto. Precies: dit is de uitvoering die we ook van de introductieversie van de Volkswagen ID3 kennen en waarmee vele Nederlands dus al een tijdje rondrijden. 0-100 gaat hier in 7,3 tellen, het bereik zou 420 kilometer zijn.

Cupra Born e-Boost

Daarna wordt het interessant. Anders dan de ID3 is de Cupra Born namelijk verkrijgbaar met een e-Boost-pakket, wat het vermogen van de laatstgenoemde variant naar 231 pk tilt. Het koppel blijft met 310 gelijk. Het extra vermogen is beschikbaar in de sportiefste rijstand, maar ook als het pedaal ongeacht de gekozen rijmodus door de ‘kickdown’ wordt getrapt. In dat geval ligt een 0-100-tijd van 6,6 tellen in het verschiet.

Tenminste, als de e-Boost-versie wordt gecombineerd met een 58 kWh-accupakket. Deze variant is er namelijk ook met 77 kWh accupakket. Dat weegt meer en betekent 0,4 tellen extra om van 0 naar 100 te komen, maar ook een theoretische actieradius (range) van maar liefst 540 kilometer. Dit zijn uitstekende prestaties. De Cupra el Born heeft tevens een achterwiel aandrijving.

De versies met e-Boost zijn indien gewenst beschikbaar met bredere achterbanden. Dat heeft een negatief effect op het rijbereik, maar moet het rijgedrag juist positief beïnvloeden. Ook krijgen deze uitvoeringen aangepaste remmen mee. Het sportieve merk Cupra belooft een ‘natuurlijk remgevoel’, wat bij een energie-regenererende EV niet vanzelfsprekend is.

De Cupra Born nog dit jaar in Nederland!

Nederland is voor de Cupra Born een stuk belangrijker dan Spanje en dus krijgen wij ‘m als één van de eerste landen voorgeschoteld. Dat moet nog dit jaar gebeuren, dus de eerste ‘Borns’ komen nog in aanmerking voor 12 procent bijtelling over de eerste € 40.000. Wat ze precies gaan kosten, is op dit moment nog niet bekend.

Meer autonieuws? Klik hier!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken