Wat is waterstof?

Van alle alternatieve brandstoffen die er de laatste decennia voorbij zijn gekomen, ter vervanging van de reguliere brandstoffen, is waterstof wel een van de meest veelbelovende. Maar wat is waterstof precies, hoe werkt het, hoe milieuvriendelijk is het en wat zijn de voor- en nadelen. In deze blog alle antwoorden!

Waterstof is een gas net als aardgas, maar kan niet uit de grond worden gehaald. Waterstof is een door de mens gemaakte stof. Door elektrolyse wordt water omgezet in waterstof en zuurstof. Het waterstof wordt als gas opgeslagen en kan in tanks worden gebruikt. Een auto met een waterstofmotor heeft een elektromotor, net als een elektrische auto. Waar bij een elektrische auto de elektromotor zijn energie krijgt vanuit het accupakket, heeft de waterstofauto een brandstofcel aan boord. Deze gebruikt de waterstof in combinatie met zuurstof om energie op te wekken, die kan worden gebruikt voor het aandrijven van de elektromotor. Eigenlijk heeft een waterstofauto dus zijn eigen Waterstofenergiecentrale aan boord.

Deze brandstofcel kan energie opwekken zolang er waterstof in de tank zit. Zodra deze op is, zal er waterstof moeten worden getankt. Dat kan bij een regulier tankstation dat voorzien is van een waterstofpomp. Dit werkt dus duidelijk anders dan bij een elektrische auto.

 

Voor-en nadelen van Waterstofauto’s

Voordelen

Wat zijn nou de voor- en nadelen van waterstof precies? Het grootste voordeel is dat een waterstofauto slechts één stof uitstoot: dat is water (O2). Daar waar een reguliere brandstofauto het natuur-belastende CO2 uitstoot, komt er uit de uitlaat van een waterstofauto louter een drupje water. Waterstofauto’s zijn dus heel goed voor het milieu. Let wel: voor het produceren van waterstof is elektriciteit noodzakelijk, indien deze groen is opgewekt is de cirkel natuurlijk rond.

Een ander groot voordeel van een waterstofauto is het feit dat het voltanken van een waterstofauto vergelijkbaar snel gaat als met een brandstofauto. Waar een elektrische auto enkele uren nodig heeft om de accu’s weer vol te laden, is het bij een waterstofauto op drie minuten gepiept.

De aandrijving bij een waterstofauto vind plaats met een elektromotor, net als bij een elektrische auto. Voordeel is dat een elektromotor een aandrijving nagenoeg zonder geluid en traploos verzorgt. Een waterstofauto is dus net zo stil en vlot als een elektrische auto.

Een liter waterstof zit omgerekend ongeveer net tussen de prijs van een liter benzine en een liter diesel in. Met een volle tank waterstof kun je ongeveer (afhankelijk van het type auto) 450-650 kilometer rijden. Dat is goed vergelijkbaar met een reguliere brandstofauto en over het algemeen beduidend beter dan een elektrische auto met een accupakket.

Nadelen

Zitten er ook nadelen aan een waterstofauto? Een waterstofauto is nog volop in ontwikkeling en heeft daarom nog vooral last van het kip-of-het-ei-verhaal. Investeringen in waterstofauto’s en infrastructuur zijn torenhoog en lonen zich nog niet zolang er niet voldoende waterstofauto’s op de markt zijn. Een tankstation moet een enorme investering doen om een pomp met waterstof te plaatsen, terwijl er nauwelijks auto’s zijn die het goedje willen tanken. Als berijder aarzel je natuurlijk ook wel, als je erover denkt om een auto te kopen waarvoor maar een stuk of 4/5 pompen zijn in het hele land. Dat beperkt je nogal in je bewegingsvrijheid. Plannen zijn overigens wel dat aan het eind van 2020 er ongeveer 20 waterstofpompen in Nederland moeten zijn.

Nadeel is ook dat er voor potentiele kopers slechts zeer beperkte keus in merken en typen is. Sterker nog: er zijn in Nederland momenteel slechts twee modellen verkrijgbaar. Toyota heeft de Mirai in de showrooms staan, een opvallend vormgegeven sedan in de lijn van de Toyota Prius. Hyundai biedt de Nexo aan, een rustig vormgegeven SUV met de nieuwste waterstoftechniek. Beide auto’s worden door de pers zeer positief ontvangen: ‘ze rijden eigenlijk net als normale personenauto’s, ook al rijden ze op het bijzondere waterstof’.

Prijskaartje

De auto’s op waterstof zijn niet goedkoop: de Hyundai en de Toyota kennen beiden een prijskaartje boven de € 70.000,-. De verwachting is wel dat zodra er meer waterstofauto’s gaan komen en de waterstofauto ingeburgerd raakt, de prijs gaat zakken tot het niveau van normale brandstofauto’s. De infrastructuur zal dan wel mee moeten met deze beweging, zodat de praktische bezwaren komen te vervallen. Er is nog een prettig bijkomend voordeel: auto’s voorzien van een motor op waterstof worden door de overheid beloond met slechts 4% bijtelling (over de volledige cataloguswaarde), anders dan volledig elektrische auto’s.

 

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken