In Nederland kan je op dit moment waterstof tanken in  Helmond, Delfzijl, Rhoon en Arnhem, onlangs is in Den Haag ook nog een waterstoftankstation geopend. Op het moment telt Nederland 7 vulpunten. Drie van deze stations werden gerealiseerd door Total en een enkele door Shell. Er liggen plannen klaar voor waterstoftankstations in Amsterdam, Breda, Pesse, Rotterdam Airport, Schiphol, en Utrecht.

Wat is waterstof? En hoe werkt het?

Een waterstofauto zoals de NEXO is eigenlijk ook een elektrische auto. Bij een waterstofauto komt de stroom echter niet uit een batterij, maar uit een brandstofcel. Een waterstofauto laad je ook niet op aan een laadpaal, maar tank je vol met waterstof bij een waterstoftankstation.

Laten we een groot misverstand uit de wereld te helpen: waterstof is géén energiebron. Het is, net als benzine of een batterij, een drager van energie. En die energie moet eerst worden opgewekt, bijvoorbeeld met behulp van zonne- of windenergie. Bij gebruik van waterstof komen geen vervuilende stoffen vrij als emissie, alleen zuiver water.

Hoelang duurt waterstof tanken?

Waterstof tanken duurt ongeveer net zo lang als diesel of benzine tanken. Je plaatst het vulpistool op de vulopening en binnen een paar minuten zit de waterstoftank weer vol. Een grote tussenstop tijdens een lange reis is dus niet nodig.

Bij elektrische auto’s duurt dit een stuk langer. Net als bij je mobiele telefoon moet een elektrische auto ook regelmatig worden opgeladen. Dit doe je bij een laadpaal of snellaadpaal.  Laden met normale snelheid doe je vooral op de momenten dat je de auto niet nodig hebt, bijvoorbeeld ’s avonds en ’s nachts thuis of overdag op kantoor. Het volladen van een accu duurt ongeveer 6 tot 10 uur, afhankelijk van het soort paal en de auto. Snelladen gaat een stuk sneller, binnen 20 tot 40 minuten heb je weer 80% accu van je accu vol.

Een groot voordeel van een waterstofauto ten opzichte van een elektrische auto: niet lang wachten bij een laadpaal of laadstation.

WaterstofpompWat kost een waterstof auto?

Heel simpel: dat zijn er welgeteld twee. Allereerst is er de Toyota Mirai, ten tweede de Hyundai Nexo. Beide modellen staan gewoon in de Nederlandse prijslijsten.

De vanafprijs van de Toyota Mirai begint bij €65.995,-. De Mirai beschikt over onder andere:

  • 12,3″ multimediasysteem met navigatie
  •  19″ lichtmetalen velgen, zilver (235/55R19)
  •  JBL Premium audio, 14 speakers
  •  Bi-LED koplampen

Toyota Mirai

De nieuwste generatie waterstofauto van Hyundai: de Hyundai Nexo is al verkrijgbaar vanaf €83.995,-. De geavanceerde, waterstof-elektrisch aangedreven SUV Hyundai NEXO met brandstofcel versterkt de leidende positie van Hyundai op het gebied van brandstofcelauto’s. De NEXO komt tot maar liefst 665 kilometer ver op een volle tank waterstof.

Een nieuwe waterstofauto kost volgens de onderzoekers in 2030 inclusief opties, btw en belasting zo’n 38 duizend euro.

Hyundai Nexo

Wat kost een kilo waterstof nou precies?

Wat kost waterstof? Waterstof reken je niet af per liter, maar per kilo. Aan de pomp betaal je gemiddeld tien euro per kilo. Er gaat zo’n vijf tot zes kilo in een waterstofauto.

Omgerekend naar het aantal kilometers dat je op die kilo kunt rijden zit de prijs voor waterstof per kilometer namelijk zo’n beetje tussen de prijs van benzine en diesel in. Een waterstofauto heeft een relatief grote actieradius. Op een kilo waterstof kan je gemiddeld 100 kilometer rijden.

De voordelen van waterstof

Rijden op waterstof heeft tal van voordelen. Zo is het enige wat de Hyundai NEXO uitstoot waterdamp. En dat is onschadelijk voor mens en milieu. Bovendien raakt waterstof nooit op. Het is onuitputtelijk. We zetten de belangrijkste voordelen van waterstof op een rij.

  • Er komen geen schadelijke stoffen vrij. De enige uitstoot die er is, is waterdamp. In tegenstelling tot een conventionele verbrandings-motor is er dus ook geen uitstoot van fijnstof en stikstof.
  • Tijdens het rijden filtert en zuivert de NEXO de lucht. Hij zorgt dus voor minder fijnstofvervuiling.
  • Waterstof tanken is net zo makkelijk en snel als het tanken van benzine of diesel en duurt slechts 5 minuten.
  • De actieradius is vergelijkbaar met die van een benzine-/dieselauto.
  • In tegenstelling tot fossiele brandstoffen is waterstof zo goed als onuitputtelijk. Er kan altijd nieuwe waterstof gemaakt worden uit water, natuurlijk wel door de hulp van energie.
  • Door het ontbreken van mechanische delen in de brandstofcel is de aandrijving stil. Het enige geluid is afkomstig van de elektromotoren. Maar deze zijn stiller dan verbrandingsmotoren.
  • Waterstof is dé oplossing om duurzame energie tijdelijk op te slaan als buffer. Van groene stroom maak je waterstof en op het moment dat het nodig is maak je er weer elektriciteit van.
  • Zakelijk rijders betalen slechts 12 % bijtelling over het gehele catalogusbedrag.
  • Aandrijving via een brandstofcel rendement kan oplopen tot meer dan 50 procent – is veel effectiever dan een conventionele verbrandingsmotor (rendement van ongeveer 25 procent).

Tanksnelheid waterstof auto

Hoeveel waterstof auto’s zijn er in Nederland?

Op het moment van schrijven staan er 357 FCEV’s, ofwel auto’s die rijden op waterstof, geregistreerd in Nederland. Ter vergelijking: het aantal volledig elektrische auto’s is inmiddels de 175.000 gepasseerd. Een reden voor de lage aantallen zijn niet alleen het gebrek aan subsidie en bijtellingsvoordelen maar ook het gebrek aan aanbod. Met een beperkt aantal waterstof voertuigen op Nederlandse bodem zou je verwachten dat het aantal waterstof stations ook wel mee valt. Toch is dat niet helemaal het geval. Waterstof tanken wordt dus steeds toegankelijker.

Is waterstof een brandstof of grondstof?

Waterstof als nieuwe brandstof en grondstof. De industrie gebruikt enorme hoeveelheden waterstof voor de productie van ammoniak, verschillende kunststoffen en raffinage. Maar omdat de waterstof wordt gemaakt met aardgas komt er veel CO2 vrij. … Een andere toepassing is waterstof als ‘brandstof’ voor voertuigen.

De ontwikkeling van het zonnepaneel voor waterstof

Zonnepanelen kennen we al veel langer. De nieuwste generatie zonnepanelen werd ontworpen op de technische universiteit van Leuven. Deze zonnepanelen zijn in staat om niet alleen elektriciteit op te wekken, maar om eveneens het vocht in de lucht te gebruiken. Dit vocht, wat anders loos op de panelen achterblijft, wordt nu ontdaan van de waterstof. Die wordt aan het vocht onttrokken en opgeslagen waardoor er waterstof wordt opgeslagen. Waterstof is een middel wat gebruikt wordt ter vervanging van gas. Een gemiddeld gezin zou met 20 van deze speciale panelen kunnen worden afgesloten van het stroomnet en het gasnet. De panelen produceren gemiddeld ieder 250 liter waterstof per dag. Al met al is er op deze manier een goede methode gevonden om waterstof te winnen waardoor het probleem van zowel stroom als gas kan worden ondervangen.

Zonnepanelen waterstofauto'sWat is groene waterstof?

Groene waterstof ook wel ‘renewable hydrogen’ genoemd, is waterstof die is geproduceerd met duurzame energie. De bekendste is elektrolyse waarbij water (H2O) via groene elektriciteit wordt gesplitst in waterstof (H2) en zuurstof (O2). In Nederland is een groot aantal partijen bezig te experimenten met deze elektrolysers op megawattschaal. Waterstof komt ook vrij bij het op hoge temperatuur vergassen van biomassa.

Toekomst waterstof tankstations in Nederland

Op dit moment staat het aantal tankstations op 7. Drie van deze waterstof tankstations werden gerealiseerd door Total en een enkele door Shell. Met de jaren zal waterstof tanken op steeds meer punten kunnen.

Naast het bestaande aantal waterstof stations bestaan er concrete plannen voor de realisatie van nieuwe waterstoftankstations. Op welke termijn we deze stations kunnen verwachten is vooralsnog niet duidelijk.Waterstofstation Nederland

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken