Vierde generatie Seat Leon

Het Spaanse merk Seat viert dit jaar zijn 70-jarig bestaan. De eerste helft van deze periode was het een klein merk in de marge van autoland. Er werden op bescheiden schaal auto’s geproduceerd, kopieën van diverse modellen van het Italiaanse Fiat. Inspiratie en/of middelen waren er niet om zelf auto’s te ontwikkelen en als men dat wel deed was dat geen onverdeeld succes. In 1986 nam de Volkswagen Group het merk in zijn geheel over. Volkswagen zag kansen om de productiecapaciteit in Spanje uit te breiden, kansen om de Latijnse markt te bewerken en wilde met de aankoop van merken haar wereldwijde kracht uitbreiden. Langzaam maar gestaag werd het modelgamma van Seat omgebouwd naar een competitief, compleet en geschikt modelportfolio. Midden jaren ’90 ontbrak het nog aan één model: een auto in de middenklasse, uitgevoerd als vijfdeurs met sportieve looks, als gezinsauto maar ook als auto voor de zakelijke vertegenwoordiger. Op basis van de Volkswagen Golf introduceerde Seat in 1998 de Leon, genoemd naar de stad in het noordwesten van Spanje. Het bleek een schot in de roos: eindelijk was er een auto in de middenklasse met Latijnse flair, maar met de spreekwoordelijke Duitse degelijkheid gecombineerd. In 2006 werd de Leon opgevolgd door de tweede generatie, in 2012 door de derde generatie. Deze laatste generatie had voor het eerst ook de mogelijkheid tot het bestellen van een Seat Leon ST: een stationwagon, maar dan met sportieve looks. Na acht jaar geeft de Leon het stokje over aan de nieuwe, vierde generatie Leon.

Seat Leon lease bovenaanzichtSeat Leon lease zijkantSeat Leon lease voorkant

 

Bekend recept

Voor de vierde generatie hanteert Seat het bekende recept zoals zij al jaren doen. De auto is ontwikkeld rondom het modulaire MQB platform van de Volkswagen Group. Een solide basis voor de auto, waarop Seat een auto heeft ontworpen met een – zoals bij Seat gebruikelijk – sportievere lijn dan zijn broertje, de Volkswagen Golf. Zwierige, vloeiende lijnen met een lagere neus en een doorlopende lichtunit aan de achterzijde geven een spannende uitstraling. Seat levert ook een wat feller en uitgesprokener kleurenpallet dan de wat zakelijkere broers en zussen van de andere merken binnen de groep. De Leon kan een felle kleur goed hebben, maar uiteraard zijn er ook genoeg rustigere kleuren beschikbaar indien gewenst. Er is voor de liefhebber veel keuze in fraaie velgen om het plaatje compleet te maken. Nieuw is dat de stationwagon-variant Leon ST er ditmaal vanaf het begin bij is. Ook deze is sportief gelijnd en groeit bijna 10 centimeter in lengte. Dat belooft veel goeds voor de binnenruimte.

 

Fully connected

De huidige generatie nieuwe auto’s maken grote stappen in de connectiviteit. De nieuwe Leon is daarop geen uitzondering. Het dashboard is gebouwd rond grote digitale schermen, waarvan de weer te geven informatie naar eigen wens is in te vullen. Uiteraard zijn ook Apple Carplay en Android Auto beschikbaar, om zo connectief mogelijk je auto te kunnen gebruiken. Nieuw voor de Leon is een App waarmee je allerhande informatie kunt communiceren met de auto. Ook op het gebied van veiligheidssystemen maakt Seat grote stappen. Zo is de nieuwe Leon leverbaar met een adaptieve cruise control die rekening houdt met de informatie van de navigatie over afritten en dergelijken. Bovendien is de Leon beschikbaar (optioneel) met systemen die semiautonoom rijden mogelijk maken.

 

Seat Leon stuurwielSeat Leon interieur voorSeat Leon achterbank

Breed motorgamma

Zoals het een auto uit de middenklasse gewoon is, biedt Seat een zeer uitgebreid motorgamma aan voor de Leon. Benzinemotoren van 90 tot 190 pk zijn leverbaar, dieselmotoren van 115 en 150 pk. Ook worden er Mild Hybrid uitvoeringen aangeboden, Seat noemt deze eTSI. Dat zijn auto’s met een kleine accu en kleine elektromotor die een besparing van 5-15% kan realiseren. Een Plug-In Hybrid komt er ook van de Seat Leon, deze kan 60 kilometer autonoom elektrisch rijden. Een volledig elektrische Leon hoeven we niet te verwachten, daarvoor introduceert Seat binnenkort de nieuwe El Bron-lijn, een serie van specifiek als elektrische auto ontwikkelde modellen.

 

Cupra Leon

Seat heeft een naam van zeer sportieve versies van haar modellen opgebouwd. Deze gingen altijd als Seat Cupra door het leven, maar enkele jaren geleden is besloten om van Cupra een apart sub-merk te maken. Het zal Seats eer te na zijn om van de nieuwe Leon geen Cupra uitvoering met flink wat vermogen te maken. De Cupra Leon gaat er komen, we weten helaas nog niet wanneer.

 

Prijzen vanaf april, leveringen later in 2020

Seat houdt de kaarten voor wat betreft de prijzen van de Leon nog even voor de borst. Naar verwachting zal Seat de prijzen vrijgeven medio april 2020. De leveringen beginnen later dit jaar. Houd er rekening mee dat nog niet alle motorvarianten vanaf het begin leverbaar gaan zijn, Seat hanteert een getrapte introductie. De verwachting is overigens dat de in Nederland zeer populair ST stationwagon ook vanaf de introductie leverbaar gaat zijn.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken