In 2025  wil de overheid dat er 30 tot 40 steden zero emissie zones invoeren. Een zone waarin bestel- en vrachtwagens enkel mogen rijden zonder emissie aan de uitlaat uit te stoten. Dit heeft de overheid vastgelegd in het klimaatakkoord. Om deze emissiezone in 2025 in te voeren, zijn er wel enkele spelregels die het gestreefde doel doen wankelen.

De zero emissie zones die de overheid in 2025 wil invoeren, hebben een grote invloed op mkb’ers. Het heeft niet enkel gevolgen voor pakketbezorgers die dagelijks de stad in moeten, maar ook voor schilders, marktkoopmannen, aannemers en ga zo maar door. Iedereen die een bestelauto zakelijk gebruikt, krijgt ermee te maken. Omdat het zoveel ondernemers aangaat en de overgang naar zero emissie rijden gepaard gaat met een investering, staat in het klimaatakkoord dat gemeentes de zero emissie zone minimaal vier jaar voor het invoeren moeten aankondigen. Dit moet in een plan dat door de gemeenteraad is goedgekeurd. Niet alleen de omvang van de emissiezone is van belang, maar ook de regel- en wetgeving die er per stad komt.

Rotterdam de eerste

Inmiddels is het bijna 2021. Dit betekent dat de steden die de emissie zone in willen voeren in 2025 nog maar een paar weken hebben om het plan naar buiten te brengen. In Oktober bleek uit een rapport van Enpuls dat er pas acht van de dertig gevraagde, een plan had klaarliggen. Dit plan was nog niet door de gemeenteraad. Inmiddels zijn we twee maanden verder en is op 2 december bekend geworden dat Rotterdam als eerste stad een plan openbaar heeft gemaakt voor de emissie zone. Daarnaast komt de stad met extra subsidies om ondernemers te stimuleren eerder een overgang te maken naar duurzame mobiliteit.

Maar andere steden houden zich nog angstvallig stil. Uit het onderzoek van Enpuls kwam naar voren dat verschillende gemeentes de plannen voor de emissie zone vooruit hebben geschoven. Het coronavirus is een veel gehoord argument waarom de zaken rondom de emissie zones op een laag pitje staan, maar daarnaast wachten steden nog op rapporten van studies. Feit is wel dat er zonder plan in 2020, er geen emissiezone komt in 2025. Voelen de gemeentes ook deze urgentie?

Vanaf 2021 subsidie voor de elektrische bestelwagen

De Nederlandse overheid heeft inmiddels een landelijke subsidie aangekondigd. Vanaf 2021 tot en met 2025 komt er een budget van €185 miljoen beschikbaar voor elektrische bestelwagens. Op dit moment zijn de elektrische bestelwagens aanzienlijk duurder dan de dieselvarianten. Om dit gat kleiner te maken, kan een ondernemer een subsidie aanvragen van 10% van de aanschafprijs tot een maximum van 5000 euro. Deze subsidie kan aangevraagd worden naast de milieu investeringsaftrek (MIA) en de VAMIL. Voor 2021 heeft de overheid €22 miljoen beschikbaar gesteld.

De alternatieven voor een elektrische bestelwagen

Fleximo is achter de schermen al paar maanden bezig met de emissie zone. Op dit moment wordt onderzocht welke mogelijkheden er voor de mkb’ers zijn op het moment dat de binnensteden emissievrij worden. Naast dat er elektrische bedrijfswagens op de markt zijn, heeft Fleximo alternatieven afgewogen die interessant leken. Zo is de aandrijving van waterstof erg interessant. Alleen mist daar de infrastructuur voor en het aanbod van voertuigen.

Daarnaast zijn HUBS een veel gehoord alternatief voor de huidige mobiliteit. Dit zijn grote opslagplaatsen net buiten de stad waar goederen aangeleverd worden. Vanuit die locatie rijden emissievrije voertuigen de stad in om de goederen af te leveren. Erg effectief om de goederenstromen te bundelen. Alleen dit is niet voor elke mkb’er een oplossing. Veel mkb’ers willen hun eigen gereedschap in hun bus hebben liggen, een HUB is dan erg omslachtig. Daarom lijkt op korte termijn een elektrische bestelwagen de meest voorhand liggende oplossing om emissievrij de binnenstad te bereiken. Inmiddels hebben bijna alle merken die bedrijfswagens in hun gamma hebben ook een goed elektrisch alternatief. De markt is er dus klaar voor. Nu nog de politiek.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken