De Volkswagen ID.4 is officieel onthuld!

Het was voor niemand meer een verrassing dat deze auto eraan zat te komen. Maanden lang zijn er verschillende teasers en schetsen voorbij gekomen van de nieuwe elektrische Volkswagen. We hebben het natuurlijk over de Volkswagen ID.4! De compacte crossover is helemaal officieel onthuld.

De Volkswagen ID.4 is de tweede Volkswagen die is gebouwd op het MEB-platform (Het Volkswagen Group MEB-platform is een modulair autoplatform voor elektrische auto’s, ontwikkeld door de Volkswagen Group en haar dochterondernemingen. Het wordt gebruikt in modellen van Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen). Eerst zagen we de Volkswagen ID 3 al voorbij komen. Deze staat inmiddels bij de dealers voor levering in 2020!

Eerste elektrische Crossover

De Volkswagen ID.4 is niet zomaar een auto voor Volkswagen. Het is namelijk de eerste volledig elektrische crossover van het merk. Ondanks dat het een crossover is heeft de Volkswagen ID.4 een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt, slechts 0,28. Deze baanbrekende crossover, in productie vanaf 2020, combineert de kracht van een SUV met het duurzame karakter van een volledig elektrische auto.

Afmetingen Volkswagen ID.4 voorkant

De Volkswagen ID.4 is 4,58 meter lang, 1,85 meter breed en 1,61 meter hoogte. De wielbasis bedraagt 2,76 meter en de rijhoogte is 21 centimeter. De ID.4 kun je vergelijken met de Tesla Model Y. De Model Y is 17 centimeter langer, maar de Volkswagen ID.4 is wat ruimer van binnen. De ID.4 heeft een bagageruimte van 543 liter.

Met stoelen die beter zitten dan je eigen bankstel en meer dan genoeg beenruimte vragen je passagiers niet snel hoe lang de rit nog duurt. Zet de sfeerverlichting aan in je favoriete kleur en je voelt je meteen thuis!

Twee accu’s

Zoals we eerder zagen hoef je je over ruimte in de Volkswagen ID.4 niet druk te maken. Met een kofferruimte van 543 liter is die aanzienlijk ruimer dan die van de ID.3. De Volkswagen ID.4 kan worden uitgerust met een trekhaak, waaraan een aanhanger van maximaal 1.200 kg kan worden gekoppeld.

De Volkswagen ID.4 is er in beginsel met vier verschillende vermogens, verdeeld over twee accupakketten. De lichtste daarvan heeft een capaciteit van 52 kWh, terwijl de grootste het – net als bij de Enyaq – tot 77 kWh schopt. De lichtste versie is er als Pure of als Pure Performance, wat 148 of 170 pk betekent. De zwaardere variant heet Pro. In reguliere trim levert de Pro 175 pk, de Pro Performance komt tot 204 pk.

De sterkste variant komt als eerste op de markt, in de van de ID3 bekende ‘1st’ versies. Dat is dan ook de auto waarvan al gedetailleerde specificaties bekend zijn.

De Volkswagen ID.4 1st EditionsVolkswagen ID.4 interieur

Volkswagen zal de startblokken uitschieten met twee exclusieve 1st Editions. De ID.4 1ST en ID.4 1ST Max. Deze extra rijk uitgeruste modellen herken je aan de typische 1ST badges en Play & Pauze pedalen. Zo laat jij zien dat je er als eerste bij was. De 1ST Editions hebben een actieradius tot 501 kilometer*. De uitvoeringen daarna krijgen een actieradius tot 520 kilometer*. Wil je de ID.4 zakelijk rijden? Dan profiteer je in 2020 nog van 8% bijtelling*.

VOlkswagen ID.4 1st

De Volkswagen ID.4 1st en de VOlkswagen ID.4 1st Max limited editions zijn de eerste modellen die beschikbaar komen. De Volkswagen ID.4 1st heeft de beschikking over de volgende uitrusting:

  • 20 inch lichtmetalen velgen
  • Exterieur Style pakket
  • Verwarmde stoelen, voorruit en stuurwiel
  • 1st logo’s
  • 30 kleuren sfeerverlichting
  • RVS pedalen
  • Achteruitrijcamera
  • Climatronic airconditioning (2-zones)
  • Discover Pro navigatiesysteem inclusief 4 usb-poorten
  • Front Assist
  • Lane Assist
  • Adaptive Cruise Control

De  ID.4 1st Max heeft daarentegen nog de beschikking over de volgende extra opties:

  • LED Matrixkoplampen
  • 3D LED-achterlichten
  • 21 inch lichtmetalen velgen
  • Progressive steering
  • Adaptive chassis control
  • Elektrisch bedienbare achterklep
  • Elektrisch verstelbare stoelen
  • Akoestisch glas
  • Panoramadak
  • Climatronic airconditioning (3-zones)
  • Augmented Reality Head-Up dispaly
  • 12 inch touchscreen
  • Travel assist
  • Side assist
  • Emergency assist

VierwielaandrijvingVolkswagen ID.4 achterkant

Een belangrijk argument om een SUV aan te schaffen kan de optie vierwielaandrijving zijn. Deze mogelijkheid biedt extra veiligheid bij een nat wegdek en winterse omstandigheden. Om bij een elektrische auto gebruik te kunnen maken van vierwielaandrijving wordt er een extra elektromotor gemonteerd. Een elektromotor zorgt er dan voor dat de vooras aangedreven wordt en de andere de achteras. Deze optie is alleen mogelijk bij de Volkswagen ID.4 GTX uitvoering. Dit is de meest rijk uitgeruste uitvoering.

In eerste instantie zullen de Volkswagen ID.4 1st modellen en 1st Max limited editions op de markt komen. Deze zijn achterwielaangedreven en hebben de beschikking over 150 kW oftewel 204 pk. De acceleratie van 0 naar 100 km/u wordt in 8,5 seconden gehaald. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Op een later moment volgen de andere versies. Dankzij de achterwielaandrijving bedraagt de draaicirkel slechts 10,4 meter.

De power van de ID.4

De motor van de Volkswagen ID.4 bevindt zich direct vóór de achteras. Daarmee is het een auto met middenmotor. Zoals het een echte exoot betaamt, is de Volkswagen ID.4 ook voorzien van achterwielaandrijving. De elektromotor is goed voor een maximum vermogen van 204 pk en een maximaal draaimoment van 310 Nm. Van 0-100 km/u sprinten is 8,5 seconden achter de rug en de topsnelheid is 160 km/u.

De 8% bijtellingsregel van 2020

* Voor elektrische auto’s geldt 8% bijtelling over de eerste € 45.000 van de catalogusprijs van de auto. Over het meerdere moet 22% bijtelling worden betaald. Dit geldt op basis van de huidige wet- en regelgeving in september 2019 en is onder voorbehoud van veranderingen tot 2020.

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken