Een volledige make-over, drukke lijnen en zonder het logo zou je niet meteen zien dat het om een Hyundai gaat. De nieuwe Hyundai Tucson is 15 september om middernacht gepresenteerd. Een nieuw hart en een vernieuwd uiterlijk. De Hyundai komt namelijk ook met een Hybridesysteem. Net zoals de Hyundai i20 vaart Hyundai een nieuwe koerrs uit als het gaat om het uiterlijk. De facelift van de i30 die vanaf deze week in de Nederlandse showrooms staat, past meer bij het beeld dat we van de Huidige Hyundai’s hebben.

Het nieuwe Hyundai uiterlijkVoor- en achterkant Tucson

Hyundai heeft de nieuwe Tucson met geometrische algoritmes ontworpen, waardoor de auto expressieve geometrische vormen heeft gekregen. In de grille is de dagrijverlichting geïntegreerd en aan de achterkant heeft Hyundai een doorlopend achterlicht gemonteerd die bij steeds meer merken te zien is. Aan de zijkanten van dit model zijn opvallende lijnen te zien. Het lijkt op de foto erg druk, maar de toekomst zal uitwijzen hoe deze er in het echt uitkomen.

Op alle vlakken groter

De vernieuwde Hyundai Tucson staat op een ander platform dan de huidige Tucson. Met een lengte van 4,5 meter lang, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,65 meter is de Hyundai Tucson op alle vlakken groter dan zijn voorganger. Ook de wielbasis is langer geworden waardoor er meer beenruimte is voor mensen achterin. In de kofferbak van de benzinebrandstofversie is er 620 liter. De mild-hybride en Hybride Tucsons hebben respectievelijk 577 liter en 616 liter.

Modern interieurInterieur Hyundai Tucson

Over alles hebben ze nagedacht bij Hyundai. Het instrumentarium is lager geplaatst waardoor het interieur ruimer is. Een digitale cockpit die helemaal met de tijd meegaat en een groot 10,25-inch navigatiescherm, met daaronder een touchscreen bediening voor de gescheiden climate control. Het stuurwiel in de Hyundai Tucson is moderner geworden en het ventilatierooster is geïntegreerd in de dubbel omlijnde strook. Die loopt van links naar rechts over de deuren en het dashboard. Passagiers die achterin zitten kunnen een andere temperatuur instellen dan de passagiers voorin.

Motorisering

Naast alle uiterlijke vernieuwingen biedt de Hyundai Tucson op dit moment het meest uitgebreide motorengamma die allemaal deels zijn geëlektrificeerd. Waar de Santa Fe, de grotere broer van de Hyundai Tucson, alleen in diesel verkrijgbaar is in ons land. Zijn er bij de Hyundai Tucson drie verschillende hybride vormen op het benzine model mogelijk. Zo kan de klant voor zijn SUV kiezen uit een 1.6 T-GDI hybride met 230pk en een plug-in hybrideaandrijving met 265 pk. Van die 230pk, komt 60pk van de elektromotor. De mild-hybride motor met 150pk is de instapmotor en komt ook uit een 1.6 direct ingespoten turbo motor die altijd aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld zit. De huidige 1.6 GDI zonder turbo zien we niet meer in de prijslijsten terug. Daarnaast is beschikt de diesel over een 48V mild-hybride systeem gekoppeld aan een 1.6 CRDI.

Extra veiligheid

Het Zuid-Koreaanse merk plaats op zijn nieuwe Tucson extra veiligheidsopties. Zo krijgt de Hyundai Tucson net zoals zijn waterstof broer, een Blind View Monitor die op het scherm in de auto aan de bestuurder laat zien of er een auto naast of achter hem zit wanneer de richtingaanwijzer aangaat. Daarnaast is het nog veiliger geworden om achterin te zitten, door een airbag die voorkomt dat passagiers tegen elkaar botsen na een aanrijding.

Veiligheidssystemen die je tegenwoordig als standaard mag verwachten in dit segment, zijn natuurlijk aanwezig. Zo zit de Lane keeping assist op de auto en Lane following assist, die we op steeds meer modellen bij Hyundai terugvinden. Forward collision avoidance assist zorgt ervoor dat je net botst op je voorganger en de Leading Vehicle Departure Alert laat weten dat je voorganger wegrijdt bij het verkeerslicht. Het actieve veiligheidssysteem Highway Driving Assist haalt via gps gegevens de toegestane snelheid op en past de snelheid daarop aan via adaptieve cruise control en de Lane Following Assist.

De uitvoeringen

Het is natuurlijk speculeren, maar met aangrenzende zekerheid kunnen de uitvoeringen van de Hyundai Tucson al wel voorspeld worden. Het instapmodel is vaak een I-drive waar net niet hetgeen op zit wat je zoekt. Daarna komt de comfort die wel biedt wat je wenst op je auto. Wil men het luxste wat bij de Tucson mogelijk is? Dan wordt het de premiumuitvoering, waar meestal lederlookbekleding op zit, stoelventilatie, premium audio installatie en de keuze voor een schuif-/kanteldak.
Wil je meer sportiviteit? Ga dan voor de Hyundai Tucson N-Line. Het exterieur is dan voorzien van sportievere bumpers, grote velgen en een sportieve kont. Het interieur is voorzien van een N-line pook en sportieve details. Dat dit model er komt, is zeker. Hij laat zich alleen net zoals de Plug-in Hybride uitvoering wel langer op zich wachten. Hyundai komt namelijk eerst met de Mild-hybride en de volledig Hybride uitvoeringen.

Dan gaan er nog geruchten rond van een Hyundai Tucson N. Na een I30N die het in Duitsland erg goed doet in de verkoop, zijn er nu ook een I20N en een Kona N opkomtst. De I30N wordt vervangen binnenkort, waardoor een heel nieuw wagenpark van de N erbij heeft. Met de Kona N is de stap naar een Tucson N een stuk kleiner geworden. Hyundai wil pas een N op de markt brengen als de auto ook echt goed is. Dat is wel te zien aan de I30N. Om een SUV op de markt te zetten die ook op het circuit kan, is nog wel een ander verhaal. Hyundai heeft daarom laten weten, dat ze er wel iets in zien, maar de Tucson N wel echt afwijkend is van de ‘normale’ uitvoeringen van de Hyundai Tucson. Hoeveel vermogen Hyundai in de Tucson N zal stoppen, zal meer zijn dan bij de Huidige I30N. Maar of dat zij net zoveel uit een viercilinder gaan persen als een Mercedes Benz dat doet zijn zijn AMG modellen, dat is niet te verwachten.

Hyundai Tucson Rechtsvoor       Hyundai Tucson zijkant      Hyundai Tucson stuurwiel

Concurrenten

Met alle concurrenten in zijn segment, moest Hyundai het nieuwe model van de Tucson wel flink aanpakken om vernieuwend te blijven. De Kia Sportage van de dochteronderneming van Hyundai gaat al sinds 2018 mee en loopt qua techniek achter op de nieuwe Tucson. De motorisering en de opties onderscheidt de Hyundai Tucson zich dadelijk in, waardoor de Kia het vooral moet hebben van zijn minder uitgesproken uiterlijk en wellicht het weggedrag . Hyundai heeft toch wel een flinke uitdaging met auto’s zoals de Peugeot 3008, die ook vernieuwd is met een mooie I-cockpit. En een Mazda CX-5 die qua afwerking meestal luxer is dan zijn concurrenten.

Prijsverlaging?

In de prijslijsten van de Hyundai Tucson staat meestal de laag naar hoog prijs. Het verschil tussen de handgeschakelde SUV van Hyundai en de automaat was erg groot. Dit kwam mede omdat de automaat altijd gekoppeld was aan een grotere motor en een AWD. Datzelfde zag je bij de kleinste SUV van Hyundai, de Kona. Daar kostte de automaat met wat opties bijna 40 duizend euro. Door de komst van de Hybride motor, werd de Kona opeens heel aantrekkelijk met een automaat. Met een BPM-verlaging van de hybride motor zakte de prijs, en was qua zuinigheid ook een erg aantrekkelijke auto. Het zou mooi zijn als de Tucson ook deze prijsverlaging doormaakt.

Het gat met de Santa Fe wordt daardoor wel nog groter. De zevenzitter van Hyundai is de grootste SUV die de Koreanen verkopen in Nederland, maar had een gigantisch prijsverschil met de Tucson. De vernieuwde Santa Fe wordt in 2021 in de showrooms verwacht, dan zien we meteen wat de prijs en het verschil in prijs zal zijn. De Hyundai Tucson hoge prijs Waar zijn prijs hoog is in de huidige automaat versie, vergeleken met de andere SUV ‘s in zijn segment, zal Hyundai nu beter concurreren door de lagere uitstoot uit de hybride motoren.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken