Vierde generatie van succesnummer

In 1996 presenteerde Audi de nieuwe Audi A3. Dat was een opmerkelijke stap. De auto was even groot als een Volkswagen Golf, sterker nog hij deelde 90% van de techniek met de Golf. Hij was niet praktischer of sneller, maar had wel een bijzondere eigenschap: hij was premium. Dat woord was in die tijd nog niet erg wijd verbreid in autoland. De auto was niet aanwijsbaar anders, maar had wel een veel luxere uitstraling. Hij zag er duurder uit, had een dashboard van mooiere materialen en bood meer keuzemogelijkheden dan een ‘gewone Golf’. Dat was voor velen een insteek om tot aanschaf over te gaan. Als je in de A3 reed, straalde je uit dat je het had gemaakt! Onlangs presenteerde Audi de vierde generatie van deze succesreeks, met opnieuw weer een sportievere, luxere uitstraling dan voorheen.

Audi A3 Sportback voorkantAudi A3 Sportback achterkant schuinAudi A3 Sportback voorkant

 

Nieuwe looks in een vertrouwd jasje

Hoewel de nieuwe A3 vertrouwd oogt, is hij tot op de laatste schroef nieuw ontwikkeld. Dat de auto lijkt op zijn voorganger is bij Audi (en Volkswagen) gebruikelijk: dat is goed voor de restwaarde en de uitstraling van het merk. De nieuwe A3 is een paar centimeter gegroeid, maar staat nog steeds midden in zijn klasse. De grote grille en (standaard) LED-koplampen zijn in de nieuwste huisstijl van Audi en zeer herkenbaar. De achterlichten zijn wat groter geworden en de bumpers sportiever van vorm. Fraaie lichtmetalen velgen in diverse ontwerpen maken het design helemaal compleet. Hoewel de A3 zijn carrière in 1996 als driedeurs hatchback begon, is hij tegenwoordig louter als 5-deurs Sportback leverbaar.

Hightech cockpit

Ook in het interieur zien we vertrouwd design, echter wel met een veel modernere gebruikersinterface. Er is plaats gemaakt voor een 10,1 inch aanraakscherm, waarop alle functies van de middenconsole zijn samengesmeed: het nieuwe Audi MMI-systeem. Ook het instrumentarium is volledig digitaal, standaard in 10 inch en optioneel leverbaar inclusief Head-Up Display en 12,3 inch. Virtual Cockpit noemt Audi dit. Uit het oogpunt van het milieu, biedt Audi een bekledingsstof aan dat is geproduceerd van gerecyclede PET-flessen.

Motorengamma

Een auto wordt geen dergelijk succes als de A3 in al zijn generaties is geweest, als er geen ruime keuze is in het motorenpalet. Benzinemotoren van 110 en 150pk, dieselmotoren van 115 en 150pk, motoren met Mild Hybrid-techniek, Plug-in hybride varianten: er is keuze genoeg! Een volledig elektrische Audi A3 staat niet in de planning. Audi is van oudsher sterk in de vierwiel-aangedreven auto’s, de nieuwe A3 zal uiteraard ook als Quattro-variant beschikbaar komen. In Nederland niet veel gevraagd, maar in de belangrijke afzetmarkten in de Alpenlanden is dat een veel gekozen optie!

 

Audi A3 interieur voorAudi A3 stuurwielAudi A3 achterbank

De keuze is reuze

Zoals het een premium auto betreft, is met simpelweg de keuze voor de A3 het ei nog niet gelegd. Bij een premium product is er een ellenlange keuze in uitvoeringen, opties, accessoires, velgen, kleuren, etc. Je kunt het zo uitgebreid maken als jij (en je portemonnee) het toelaat. Het leuke is natuurlijk wel dat daarmee geen enkele Audi A3 uit de fabriek rolt die hetzelfde is als die van jou!

Prijzen van de A3 Sportback beginnen bij € 34.400,- voor de 110pk benzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak. In de loop van het voorjaar staat de A3 bij de dealer in de showroom te glimmen.

Audi komt op een later moment met de nieuwe Audi A3 Limousine. Deze succesvolle variant is er pas in de derde generatie bij gekomen, maar zal zeker niet ontbreken. Naar verwachting trekt Audi het doek van deze variant aan het eind van de zomer af. Van de derde generatie leverde Audi ook een A3 Cabriolet, het is nog niet bekend of deze ook weer terugkeert in de vierde generatie.

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken