Nog nooit eerder 100% elektrisch

Ook al is de Mini al sinds 1959 vrijwel non-stop op de markt, een 100% elektrische Mini was er nooit eerder. Onlangs heeft Mini deze gepresenteerd: de Mini Electric is er! Gek eigenlijk, dat er nog geen elektrische Mini was. De Mini is door zijn afmetingen natuurlijk een ideale auto voor de stad, een plek waar een elektrische auto uitermate tot zijn recht komt. BMW, eigenaar van Mini, wilde echter van de elektrische Mini niet louter een stadsauto maken. De Mini wordt al sinds zijn conceptie vorige eeuw geroemd om de uitstekende rijeigenschappen en het ombouwen van een branstofauto naar een elektrische auto heeft nogal wat voeten in de aarde met betrekking tot de gewichtsverdeling van de auto. BMW heeft zich veel moeite getroost om de elektrische aandrijflijn van de Mini zo gunstig mogelijk in de auto te plaatsen, waardoor de Mini Electric eigenlijk precies zo rijdt als een gewone Mini Cooper. Zoals elke Mini, gaat de Electric als op rails door de bocht en door de lage zitpositie heb je nog steeds het gevoel dat je als in een kart over de weg gaat. Een zeer sportieve rijbeleving. Het feit dat een elektromotor al zijn trekkracht al vanaf stilstand levert en dus gelijk voor versnelling zorgt, draagt hier alleen maar aan bij. Met deze unieke rijeigenschappen is de Mini Electric dan ook uitstekend geschikt voor gebruik buiten de stad: op buitenwegen en snelweg rijd je met een grote glimlach van bocht naar bocht. 

Rijke geschiedenis sinds 1959

Er zijn weinig auto’s die een zo rijke en lange geschiedenis kennen als de Mini. De originele Mini is ontworpen in de jaren ’50 door de geniale ingenieur Alec Issigonis. Als je de Mini vergelijkt met andere auto’s uit die tijd, is de Mini revolutionair anders. Voorzien van de wielen op de hoeken van de auto, de motor dwars voorin geplaatst en met de versnellingsbak eronder in plaats van erachter, voorwielaandrijving en een geavanceerd veersysteem: alles was in het werk gesteld om binnen de lengte van 3 meter en 5 centimeter, een volwaardige 4-persoonsauto te ontwerpen. De Mini zou de blauwdruk worden voor alle moderne auto’s die sinds die tijd op de markt zijn gekomen. De Mini werd een icoon en de originele versie was maar liefst in productie van 1959 tot 2000, een eeuwigheid in autoland. De Mini was klasseloos in de positieve zin van het woord: de koningin van Engeland reed er op haar landgoed in, maar de loodgieter en de boekhouder hadden er ook een. Ook was Mini uitermate succesvol in deelname aan Rally’s. Hierdoor bouwde de Mini als Cooper ook een hele sportieve reputatie op. In 2000 trok men de stekker uit de productie van de originele Mini, maar eigenaar BMW bracht vrijwel gelijktijdig de nieuwe Mini op de markt. Een stukje minder mini, maar met wel alle uiterlijke kenmerken en sportieve eigenschappen die bij Mini horen. Inmiddels zijn we al bij de derde generatie Mini aanbeland, die tegenwoordig zelfs in Nederland wordt gebouwd!

 

100% Mini

Het leuke en unieke van de Mini in al zijn gedaanten, is de onvoorstelbaar lange optielijst. Hiermee kun je de Mini compleet uniek samenstellen. Geen Mini die uit de fabriek rolt is identiek. Naast gewone fabrieksopties of pakketten, zoals je bij elke auto tegenwoordig wel kunt kiezen, biedt Mini een unieke reeks aan te kiezen velgen, kleuren, dak-kleuren, spiegelkappen, stickers voor op de auto en nog veel meer. Het kan niet zijn dat de Mini van je keuze er niet tussen zit! Voor de rest is de Mini Electric niet anders dan de reguliere Mini Cooper: een handige auto met vier zitplaatsen. De Mini is geen ruimtewonder – dat kan ook niet met zo’n naam – maar de ruimte is praktisch en goed bruikbaar. Een saaie middenklasser rijden kan nog altijd!

De cijfers van de Mini Electric

De Mini Electric is voorzien van een 184pk sterke elektromotor. Die weet de Mini vlot op snelheid te brengen: in 7,3 seconden bereikt de auto 100km/h. De Mini Electric is met 1.365 kg rijklaar gewicht relatief licht in de wereld van elektrische auto’s, dat komt de rijeigenschappen ten goede. Het accupakket is 32,6 kWh groot, goed voor een praktijkactieradius van ongeveer 180-200 kilometer. Dat is niet de grootste actieradius uit de branche, maar wel een zeer bruikbare reikwijdte. Zeg zelf: hoeveel dagen per jaar rijdt u nu eigenlijk meer dan 180 kilometer op één dag?

Prijzen Mini Electric

De Mini Electric is leverbaar vanaf € 33.768,- incl. BTW. Zoals gezegd stopt de optielijst daar niet en kun je het eigenlijk zo gek maken als je wil. Welke Mini Electric je ook kiest, hij zit altijd boordevol met karakter!

Lees ook: Rijtest MINI Cooper Clubman, een MINI-reus!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken