De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto’s met een verbrandingsmotor zal vanaf begin 2025 verdwijnen. Op Europees niveau blijft het kabinet zich sterk maken voor aanscherpingen van de Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren.

BPM bedrijfswagens 2024

In 2024 is er een bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens voor ondernemers. Deze vrijstelling wordt in drie stappen afgebouwd, waardoor vanaf 1 januari 2025 ook ondernemers bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto.

De afbouw van de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens

In 2024 wordt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens in drie stappen afgebouwd:

  • 1 januari 2024: de vrijstelling wordt met 25% verminderd.
  • 1 januari 2025: de vrijstelling wordt met 50% verminderd.
  • 1 januari 2026: de vrijstelling vervalt volledig.

De hoogte van de bpm voor bedrijfswagens

De hoogte van de bpm voor bedrijfswagens wordt bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Voor elke gram CO2-uitstoot is er een tarief van €66,91.

Voorbeelden

Een bestelauto met een CO2-uitstoot van 100 gram per kilometer kost €6.691,- aan bpm.

Een bestelauto met een CO2-uitstoot van 150 gram per kilometer kost €9.986,50 aan bpm.

Uitzonderingen

De bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens geldt niet voor:

  • Bestelauto’s die worden gebruikt voor privédoeleinden.
  • Bestelauto’s die worden gebruikt als taxi of leaseauto.
  • Bestelauto’s die worden gebruikt als vrachtwagen.

Belangrijk voor ondernemers

Ondernemers die een nieuwe bestelauto willen aanschaffen, moeten er rekening mee houden dat de bpm-vrijstelling in 2025 vervalt. Dit betekent dat zij vanaf dat moment bpm moeten betalen over de aanschaf van een nieuwe bestelauto.

Prinsjesdag 2022

Met ingang van 2025 verdwijnt de grijskentekenregeling voor ondernemers. Dat heeft het kabinet bekend gemaakt bij de presentatie van het belastingsplan. Bedrijfswagense voor 2025 mogen wel gewoon bpm-vrij blijven rijden. De BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De BPM bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto’s omhoog met 15 procent. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34 procent blijft daar een verhoging van 10,1 procent van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96 procent omhoog.

Grijs kenteken regeling verdwijnt

Zoals het er nu naar uit zien verdwijnt de grijskentekenregeling na 2024. Vanaf dan gelden voor bedrijfsauto’s dezelfde criteria voor belastingheffing als voor personenauto’s. Naar verwachting vervalt vanaf 1 januari 2025 de BPM-vrijstelling op bedrijfswagens voor ondernemers. Dit leidt bijvoorbeeld tot een forse stijging van het leasetarief.

Uit onderzoeken van de Algemene Rekenkamer en onderzoeksbureau SEO blijkt dat de bijzondere regelingen voor de bedrijfswagen van ondernemers leiden tot een aanzienlijke belastingderving in de autobelastingen. Vergeleken met personenauto’s stoten bestelauto’s ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.

Einde van het diesel tijdperk in zicht..

Vanaf 20230 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto’s op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken