De volledig elektrische Kia ev6

De nieuwe Kia ev6 staat net als de Hyundai Ioniq 5 op het speciaal ontwikkeld Electric-Global Modular Platform (E-GMP). De ev6 is de eerste elektrische auto van Kia op het E-GMP plaform. Beide ev’s delen de techniek. De Kia ev6 heeft een volkomen eigen vormgeving, compleet nieuw en zeer innovatief. De nieuwe elektrische Kia beschikt over goede prestaties. De elektrische Kia komt in meerdere uitvoeringen op de markt, te weten de basisversie, de GT-line en de GT als absolute topmodel. De GT is met recht het topmodel, want hij heeft 430 kW (584 pk)! De extreem lange wielbasis van 2.9 meter zorgt voor meer ruimte en flexibiliteit in het interieur. Dus meer ruimte voor jou, je passagiers en alle bagage.

Highlights:

  • Van 0 naar 100 in minder dan 3,5 seconden
  • Het topmodel bevat een vermogen 584 pk
  •  Een actieradius van meer dan 500 kilometer
  • Achterwielaandrijving
  • Accupakket van 77,4 kWh
  • 10 tot 80% in 18 minuten
  • Twee 12.3″ curved displays
  • Duurzame materialen gebruikt voor de ev6
  • Augmented Reality Head-Up Display

 

Uitstekende prestaties

De voorlopige vanafprijs is vastgesteld op 44.595 euro. Dat bedrag is voor de EV6 met het 58 kWh accupakket waarmee de elektrische Kia 400 km actieradius haalt. Deze versie heeft een 169 pk en 350 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. De standaarduitrusting omvat onder meer de twee 12,3-inch grote displays die ondergebracht zijn in een gebogen paneel, led-koplampen, over twee zones gescheiden klimaatregeling en HDA2.

Kia ev6 gt line

De Kia ev6 gt line heeft een sportiever exterieurpakket en een interieur dat is bekleed met suède en veganistisch leer. Elektrisch verstelbare voorstoelen en interieurverlichting krijg je óók op deze versie. Bovendien levert Kia ‘m eerst met een grotere batterij. De Kia ev6 gt line heeft een capaciteit van 77,4 kWh is in combinatie met achterwielaandrijving goed voor 510 kilometer.De accu van 77,4 kWh is indrukwekkend te noemen. De elektromotor heeft in deze versie geen 125, maar 168 kW. De Nederlandse importeur zet ‘m voor 56.895 euro op de prijslijst.

 

Kia ev6 gt lineKia ev6 GT

De elektrische Kia EV6 is er ook als bijzonder heftige Kia ev6 GT, een vierwielaangedreven variant waarvan de twee elektromotoren het samen tot maar liefst 584 pk schoppen. Deze altijd met de 77,4 kWh-accu uitgeruste topsmaak sprint in 3,5 seconden naar de 100 km/h. Hij stoot de Stinger GT met 333 pk sterke V6 van de troon als snelst accelererende Kia ooit. Zijn topsnelheid: 260 km/h. Deze topsnelheid is ongekend voor een elektrische auto. Deze worden meestal begrensd rond de 140 km/u. De voorlopige vanafprijs van deze ultieme EV6 bedraagt € 63.595. Op de komst van de GT moet je wel langer wachten, naar verwachting komt -ie pas in het vierde kwartaal van volgend jaar beschikbaar. De GT krijgt onder meer Intelligent Led-koplampen, 21-inch lichtmetaal met sportbanden, kuiptstoelen, een uitgebreid audiosysteem en extra krachtige remmerij.

 

Kia ev6 gtInterieur specificaties

Het interieur belooft dankzij de 2,9 meter lange wielbasis behoorlijk ruim te zijn. Aan bagageruimte in ieder geval geen gebrek. De inhoud achterin bedraagt 520 liter. Gooi je de achterbank plat, dan heb met met zo’n 1.300 liter helemaal een zee aan ruimte. Onder de motorkap bevindt zich ook nog opbergruimte. Deze zogeheten frunk heeft in de achterwielaangedreven EV6 een inhoud van 52 liter en in de vierwielaangedreven versie 20 liter. Altijd handig wat extra ruimte. Het interieur oogt minder spectaculair dan de buitenkant, maar dat wil niet zeggen dat Kia er geen werk van heeft gemaakt. Zo oogt het dikke tweespaaks stuurwiel lekker eigenwijs en plaatst Kia erachter een enorm gebogen display waarin het 12-inch instrumentarium én het 12-inch grote infotainmentsysteem in zijn verwerkt. Meer dan de ventilatieroosters, die optisch over de gehele breedte van het dashboard lopen, en een paneel met aanraakgevoelige knoppen met haptische feedback voor onder meer de klimaatregeling vinden we er niet. In de middenconsole zitten bekerhouders, maar ook de startknop, een inductielader én een draaiknop om de gewenste rijrichting te kiezen zijn er in verwerkt. Meer verwennerij komt in de vorm van een head-updisplay dat zijn informatie direct voor de bestuurder projecteert.

 

Interieu kia ev6
Uitgebreide veiligheidssytemen

Op de veiligheidssytemen is zeker niet bespaard. Kia geeft de Kia ev6 een uitgebreid veiligheidpakket met o.a. Safe Exit Assist, Lane Following Assist, Remote Parking Assist en Highway Driving Assist 2. Het laatst genoemde systeem zorgt ervoor dat je netjes tussen de lijnen blijft rijden en voldoende afstand houdt van je voorganger. Nog een leuke feature is dat de Niro zelfstandig inhaalt als je je richtingwijzer aanzet.

Kia ev6 opladen

De Kia ev6 loopt net als zijn broertje de Hyundai Ioniq 5 voor op het snelladen dankzij een elektrisch boordsysteem dat 800 volt draait.  Daardoor kan je volgens Kia in zo’n vierenhalve minuut maar liefst 100 kilometer bereik snelladen, terwijl laden van 10 tot 80 procent capaciteit slechts 18 minuten duurt. Om dit te realiseren heb je wel een laadpaal nodig van 350 kw en daar staan er op dit moment nog niet veel van. Door de moderne technlogie kan de volledig elektrische ev6 sneller laden dan vrijwel alle directe concurrenten. Laden aan een openbaar laadpunt of een wallbox thuis gaat overigens ‘gewoon’ met 11 kilowatt, wat betekent dat de grote accu in maximaal zeven uur weer helemaal vol is.

Nog een andere slimmigheid van deze Kia is de zogenoemde Vehicle-to-Load-voorziening (kortweg V2L). Vlak bij de achterbank zit een ingebouwd stopcontact waarmee je allerlei apparatuur kunt opladen met maximaal 3,6 kilowatt dankzij de energie in de accu’s van de auto. Denk aan ‘gewone’ alledaagse zaken zoals een laptop, maar ook aan een grote koelbox op de camping, een elektrisch pompje voor je luchtbed of aan een e-bike.

 

Integrated Charging Control Unit

Het laadsysteem van de auto heeft een Integrated Charging Control Unit (ICCU). De ICCU maakt een nieuwe V2L-functie mogelijk, die in staat is om energie van de voertuigaccu te gebruiken om andere apparatuur mee te laden. De V2L-functie kan tot 3,6 kW stroom leveren en is bijvoorbeeld in staat om een ​​55-inch televisie en een airconditioner meer dan 24 uur tegelijk te laten werken. Het systeem kan indien nodig ook een andere elektrische auto opladen.

Een elektrische SUV met trekkracht

Mits de Kia ev6 meer dan 35% lading in de batterij heeft is het mogelijk om een aanhanger te trekken met een trekgewicht tot 1600 kilogram. Het trekvermogen is afhankelijk van de batterijgrootte en het type aandrijving.

 

Kia ev6 trekgewichtVanaf 1 juli 2021 in productie

Kia gaat de ev6 vanaf 1 juli 2021 in productie brengen en zal daarmee vanaf september worden geleverd aan de eerste eigenaren. De ev6 is slechts begin van een grote reeks e-modellen van Kia. De komende jaren introduceert het merk uit Zuid-Korea zeven modellen zónder brandstofmotor, die allemaal de afkorting EV (uiteraard een afkorting van Electric Vehicle) in hun naam krijgen. Volgens een topman van Kia gaat de kleinste van het stel EV1 heten, terwijl het grootste model zal luisteren naar de naam EV9. De EV6 zit qua formaat dus net iets boven het midden. Kia maakt hiermee een grote stap richting een duurzame toekomst. Meer informatie over de Kia EV6 ontvangen? Vul het formulier in en we nemen z.s.m contact met u op!

De ev6 Kia eserveren kan al sinds 30 maart 2021. Door een reservering te maken krijg je als één van de eerste de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen wanneer alle prijzen bekend zijn.

Bekijk hier alle elektrische auto’s en scherpe lease prijzen!

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in dan nemen wij z.s.m. contact met u op.

Niet leesbaar? Verander tekst.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken