In Fremont, Californië is afgelopen week het eerste productie-exemplaar van de Tesla’s Model 3 van de band gelopen. De Model 3 zou een Europese vanafprijs van zo’n 35.000 euro moeten krijgen.

Tesla Model 3

De auto kan gezien worden als een eenvoudiger versie van de Model S. Zo kun je als Model S-eigenaar gratis gebruikmaken van het Supercharger-netwerk, iets dat voor de Model 3-eigenaren niet geldt. Intussen hebben dan 500.000 klanten een Model 3 besteld en eerste dertig exemplaren worden op 28 juli aan hun eigenaars overhandigd. In augustus moeten 100 exemplaren geleverd worden terwijl in september maar liefst 1.500 exemplaren gereed moeten zijn. Vanaf december moeten er zelfs maandelijks 20.000 Tesla Models 3 gebouwd worden.

Niet alleen op technisch vlak is de Model 3 een min of meer uitgeklede versie van de Model S, ook in het interieur moet dit waar te nemen zijn. Zo krijgt de Model 3 een 15-inch scherm in zijn interieur, waar de Model S over twee grotere exemplaren beschikt. Ook snufjes als de automatisch in- en uitschuivende handgrepen, het glazen panoramadak, de uitgebreide luchtvering en het HEPA-systeem moet de Model 3 ontberen. Wel zal ook de Model 3 profiteren van een zekere vorm van autonoom rijden. In de tweede helft van 2018 moet de Model 3 in Nederland te vinden zijn. Hoeveel exemplaren dan al onze kant op komen, valt nog te bezien. Wat dat betreft is het dus spannend of iedereen die er een besteld heeft, hem ook direct ontvangt. In augustus moeten 100 exemplaren geleverd worden terwijl in september maar liefst 1.500 exemplaren gereed moeten zijn. Vanaf december moeten er zelfs maandelijks 20.000 Models 3 gebouwd worden. Geen verkeerd aantal, het aantal pre-orders zou immers op zo’n 370.000 liggen.

Tesla model 3

Tesla model 3

Gigafactory

Deze Gigafactory zal een productiecapaciteit krijgen die groter is dan alle Lithium-ion fabrieken over de hele wereld bij elkaar opgeteld. Met een gepland productie-aantal van 500.000 auto’s per jaar tegen het eind van dit decennium, zal Tesla alleen de totale wereldwijde productie van lithium-ion batterijen voor zich opeisen. De Tesla Gigafactory is geboren uit noodzaak en zal genoeg batterijen leveren om onze verwachte vraag naar voertuigen te ondersteunen. Tegen 2020 wil Tesla in totaal 1 miljoen stuks van de Model S, Model X en Model 3 bouwen. De helft daarvan moet van de band rollen in de nieuwe Gigafactory in het Amerikaanse.

Neem contact met ons op indien u meer vragen heeft over de Tesla model 3

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken