Het was voor veel mensen geen geheim meer, de Maserati GranTurismo Folgore! Een elektrische sportwagen die de concurrentiestrijd aangaat met de Porsche Taycan en de Audi e-tron GT. Een serieuze concurrent als we naar het design en de specificaties kijken. De Maserati GranTurismo Folgore heeft 2 deuren, hiermee kenmerkt de Folgore zich als een echte elektrische sportwagen.Design Maserati GranTurismo Folgore

Niet alleen als elektrische variant verkrijgbaar

De tweede generatie van de GranTurismo zal op de markt komen in 3 aandrijvingen. Naast de elektrische Folgore zullen er ook 2 brandstof modellen komen, de Mondena en de Trofeo. De elektrische aangedreven GranTurismo Folgore zal de sterkste variant van de 3 worden.

De Folgore beschikt over maar liefst 3 motoren die samen een vermogen leveren van maar liefst 762 pk (560 kW) en 1.350 Nm koppel! Ongekende prestatie cijfers die je niet dagelijks ziet. Die drie motoren en het accupakket zijn geplaatst in een lichtgewicht platform van aluminium en magnesium en staal met hoge sterkte. Een van de motoren drijft de voorwielen aan, de andere twee motoren drijven ieder een achterwiel aan. Het koppel van de twee achterste motoren wordt door middel van torque vectoring vrij verdeeld over de twee achterwielen.

Maserati GranTurismo Folgore zijkant

Topsnelheid van maar liefst 320 km/u

Met die 3 motoren en 762 pk ga je van 0-100 km/u in slechts 2.7 seconden! Houd je er dan nog flink gas op en trap je door naar 200, dan doe je er 8,8 seconden over. De topsnelheid van het elektrische model? 320 km/u! Die zie je niet vaak bij elektrische modellen omdat hoge snelheden flinke invloed heeft op de actieradius. Echter hoort een hoge topsnelheid natuurlijk wel bij een sportwagen.

Accu en laden met de Maserati GranTurismo Folgore

De Maserati GranTurismo Folgore zal gaan beschikken over een 83 kWh accupakket. De officiële actieradius is nog niet bekend maar zal tussen de 400 en 500 kilometer uitkomen. Mocht je de Folgore flink op zijn staart trappen ga je dit natuurlijk niet halen.

De Maserati GranTurismo Folgore gaat een systeemspanning krijgen van 800 volt, hetzelfde als de Taycan en de e-tron GT. Hierdoor zal de DC-laadsnelheid bovengemiddeld zijn. Ook dit is nog niet bevestigd maar zal rond de 270 kW liggen. Na 5 minuten kun je dus weer ongeveer 100 km rijden. Het 800V-laadsysteem betekent ook dat de regeneratieve remmen meer vermogen kunnen terugleveren aan de accu, met maximaal 400kW in ‘optimale omstandigheden’.

Weinig bekend over het interieur

Over het interieur laat de Italiaanse autofabrikant nog weinig los. Naast een 8,8-inch instrumentenpaneel mogen we ook 12,3-inch touchscreen verwachten. Verder zal hij vol zitten met veel veiligheidssystemen, head-up display, Apple Carplay, stoelverwarming etc.

Maserati GranTurismo Folgore achterzijde

Meer autonieuws

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken