Mercedes-Benz Vision EQXX, laat je verrassen door alles wat deze auto je te bieden heeft. Een pracht auto met een combinatie van specificaties die we nog nooit eerder in een elektrische auto hebben gezien. Een accupakket met een capaciteit 100kWh, een prachtig design, een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,17 en vervolgens ook nog eens meer dan 1000km op een volle acculading doet.

Highlights

  • 100 kWh accupakket
  • Revolutionair design
  • Luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,17
  • Strak, toch duurzaam design
  • 95% energie efficiëntie
  • Geïntegreerde zonnecellen

Een adembenemend design

Eén blik op de Mercedes-Benz Vision EQXX en het is duidelijk dat er veel aandacht is besteed aan het design, zowel van binnen als van buiten. Deze auto is niet alleen ontworpen om ultra-efficiënt te zijn, maar ook om een showauto te zijn. Een auto die de toekomst van het merk Mercedes-Benz uitstraalt.

Mercedes vision EQXX design

Het dak en de achterruit zitten vol met zonnepanelen. Ingenieurs van Mercedes-Benz melden dat ze de motorkap en de achter- en zijpanelen ook met zonnepanelen hadden kunnen bekleden, maar dan had het er niet uitgezien als een auto en zeker niet als een Mercedes-Benz. Ook de voordelen van zoveel zonne-energie versus het extra gewicht van de panelen en bedrading zou de voordelen overbodig hebben gemaakt. De zonnepanelen zetten alleen stroom om in 12V en gaan niet naar het 900 Volt aandrijfsysteem, nog een gewicht besparende maatregel. Maar je kunt ook de droom weggooien om na weken in de zon te hebben gestaan terug te komen bij je auto met een volle accu.

Mercedes slaat nieuwe wegen in met het interieur

Met het interieur van de Vision EQXX wou Mercedes-Benz bewijzen dat duurzaamheid en rijcomfort hand in hand kunnen gaan. Met producten zoals paddenstoelen, bamboe cactus en vegan zijde heeft Mercedes-Benz het voor elkaar gekregen om een superieure cockpit in elkaar te zetten.

Hierdoor heeft Mercedes-Benz hun ecologische voetafdruk van dierlijke producten met de helft verkleind.

EQXX: luxueus interieur

Een aandrijving met toonaangevende efficiëntie

Als we het hebben over vernieuwende, duurzame mobiliteit, hebben we het steeds minder over pk, 0-100 tijden en topsnelheid. We hebben het tegenwoordig over efficiëntie, iets waar de Mercedes Benz Vision EQXX in straalt. Mercedes Benz is erin geslaagd om de auto 95% efficiënt te maken, vergelijk dit met benzine motoren die gemiddeld 20% efficiënt zijn met hun brandstof en je ziet al gauw waarom dit een “big deal” is.

Technologie achter het elektrisch rijden Mercedes-Benz Vision Eqxx

Ook de luchtweerstand speelt hierbij een grote rol. Luchtweerstand is ongeveer twee derde van het totale energieverbruik van een auto, en meer naarmate de snelheid toeneemt, maar dit is niet de enige factor. De rolweerstand veroorzaakt door de banden op de weg en andere mechanische wrijving in de auto kunnen ook tot 20% van de energie uitmaken die nodig is om de auto aan te drijven.

De ingenieurs van Mercedes hebben de Vision EQXX ultradunne wielen gegeven om een deel van deze wrijving te verlichte. Daarnaast hebben ze veel tijd besteed aan het verhelpen van weerstand op elk bewegend onderdeel. De kleinere banden zullen wel enig effect hebben op het wegligging, vooral op gladde oppervlakken.

Accupakket: kleiner maar nog efficienter!

De Vision EQXX is ontwikkeld door een gespecialiseerd team van Mercedes Benz ingenieurs, autosportspecialisten van ‘High Performance Powertrains’ (HPP) en Mercedes Benz Grand Prix (MGP). Dit omdat ze de meest lichtste en efficiëntste Mercedes wouden maken met de meeste range.

 Mercedes-Benz Vision Eqxx ontwerp

Omdat de Vision EQXX 1755kg “licht” is en ongelofelijk glad door de lucht vliegt, betekent dit dat er veel minder kracht nodig is om hem door de lucht te manoeuvreren. Met slechts een 180 kW accu is de Vision EQXX in staat om een 0-100 tijd neer te zetten van minder dan 7 seconden. Ook de topsnelheid is opvallend: minder dan 140 km/u. Deze lage snelheden zijn energie en warmtebesparende maatregelen.

Actieradius van meer dan 1.000 km

Terwijl de meeste EV’s, inclusief de huidige reeks elektrische auto’s van Mercedes, gebruik maken van 400V systemen, gebruikt de Vision EQXX een 920 Volt systeem. Volgens de wet van Ohm betekent een hogere spanning een lagere weerstand en de mogelijkheid om dunnere, lichtere bedrading te gebruiken. Een bijkomend voordeel zou sneller opladen zijn, maar Mercedes heeft besloten om de laadampère relatief laag te houden zodat het gewicht van een accukoelsysteem dat de batterijen moet koelen, niet hoefde toegevoegd te worden. Toch betekent het hoge voltage minder gewicht en minder vermogensverlies.

De Vision EQXX laadt op met slechts 140 kW. Ik zeg “slechts” omdat het 100kWh 920V systeem gemakkelijk het dubbele vermogen zou kunnen leveren met een robuust (en dus zwaar) koelsysteem. Maar omdat de Vision EQXX meer dan twee keer de actieradius per wattuur dan de meeste EV’s oplevert, is het resultaat een bereik van maar liefst 300 kilometer in slechts 15 minuten.

Relevante Mercedes artikelen

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken